هیوندای در ژاپن پس از غیبتی 12 ساله!

هیوندای در ژاپن پس از غیبتی ۱۲ ساله!

یکشنبه - 1 اسفند 1400

پیشرانه- پیشرفت چشمگیر و ترقی برق‌آسای هیوندای در دو دهه اخیر نه‌تنها احترام و اعتبار فراوانی را برای آن به ارمغان آورده، بلکه باعث شده تا دامنه حضور این خودروساز کره‌ای در بازارهای جهانی بسط و گسترش یابد و هیوندای در مناطق مختلف (از اروپا و ایالات‌متحده گرفته تا خاورمیانه و شمال آفریقا و …) حسابی جای پایش را محکم کند و به موفقیت‌های بسیار قابل‌توجهی نیز دست یابد.

پیشرانه- پیشرفت چشمگیر و ترقی برق‌آسای هیوندای در دو دهه اخیر نه‌تنها احترام و اعتبار فراوانی را برای آن به ارمغان آورده، بلکه باعث شده تا دامنه حضور این خودروساز کره‌ای در بازارهای جهانی بسط و گسترش یابد و هیوندای در مناطق مختلف (از اروپا و ایالات‌متحده گرفته تا خاورمیانه و شمال آفریقا و …) حسابی جای پایش را محکم کند و به موفقیت‌های بسیار قابل‌توجهی نیز دست یابد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما درست در همسایگی موطن هیوندای، کشور و بازار خودروی بسیار مهم و پر تقاضایی وجود دارد که هیوندای در آن غایب بوده و به‌نوعی از آن غافل مانده است. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، در مورد ژاپن صحبت می‌کنیم؛ کشوری که ازقضا سومین بازار بزرگ خودرو در جهان نیز محسوب می‌شود و به‌طور سنتی در قبضه و تحت سلطه کامل خودروسازان بومی این کشور قرار داشته و دارد، بطوریکه برندهای ژاپنی مجموعاً سهمی حدود ۹۰ درصدی از بازار خودروی کشورشان (که حجم فروش کلی و سالانه‌ای فراتر از ۴.۵ میلیون دستگاه دارد) را در اختیاردارند.

هیوندای اما به‌تازگی اعلام کرده که در بهار سال جاری میلادی به بازار خودروی ژاپن باز خواهد گشت و در این حضور تازه و مجدد، تمرکز اصلی بر روی عرضه خودروهای پاک و دوستدار محیط‌زیست (شامل خودروهای تمام الکتریکی و هیدروژنی سلول‌سوختی) خواهد بود؛ آن‌هم از طریق یک شبکه فروش کاملاً آنلاین.

خودروی سمت چپ: آیونیک ۵، نخستین عضو از خانواده خودروهای تمام الکتریکی هیوندای و خودروی سمت راست: نکسو (Nexo) کراس‌اوور هیدروژنی سلول سوختی هیوندای

 

پس از ۸ سال حضور در بازار ژاپن و تجربه فروشی ناامیدکننده در طی این بازه زمانی (مجموعاً کمی بیشتر از ۱۵ هزار دستگاه)، در دسامبر سال ۲۰۰۹ بود که هیوندای تصمیم گرفت بازار ژاپن را ترک کند؛ بازاری که مشتریانش همواره به وفاداری و تعهد نسبت به خرید محصولات بومی شهرت داشته‌اند و این وفاداری و تعهد ژاپنی‌ها (خصوصاً در بخش انتخاب و خرید خودرو) باعث شده تا حتی معتبرترین و شاخص‌ترین خودروسازان خارجی نیز در بازار این کشور مجال چندانی برای عرض‌اندام نداشته باشند؛ برای مثال در همان سال ۲۰۰۹ که هیوندای بازار ژاپن را به دلیل وضعیت نامطلوب فروش ترک کرد، گروه فولکس‌واگن با فروش سالیانه حدوداً ۶۰ هزار دستگاه موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خودروساز خارجی در بازار ژاپن به‌حساب می‌آمد! البته ناگفته نماند که در بخش خودروهای پریمیوم، لوکس و فوق لوکس، اقبال مشتریان ژاپنی نسبت به خودروهای وارداتی و برندهای خارجی به‌مراتب بیشتر است.

هیوندای در ژاپن

در پیامی ویدئویی و در طی مراسم معارفه محصولات هیوندای در توکیو، آقای جائه هون چانگ (مدیرعامل هیوندای) به دلیل خروج دوازده سال پیش این خودروساز از بازار ژاپن عذرخواهی کرد. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تنها ۶۰۰ دستگاه از خودروهای هیوندای در ژاپن همچنان مورداستفاده قرار دارند.

 

اما افزایش اقبال و تمایل مشتریان نسبت به خرید خودروهای الکتریکی و رشد روزافزون بازار خودروهای دوستدار محیط‌زیست و دارای تکنولوژی مدرن، پنجره فرصتی را برای هیوندای گشوده تا مجدداً شانسش را در سومین بازار بزرگ خودرو جهان بیازماید و در همین راستا این کمپانی تصمیم گرفته تا از خودروهای درون‌سوز حاضر در سبد محصولاتش (که اکثرشان نیز رقبای مستقیم و قدرتمند ژاپنی پرشماری از برندهای تویوتا، هوندا، نیسان، مزدا و … را پیش روی خود دارند) صرف‌نظر کرده و تمرکزش را بر روی عرضه خودروهای مدرن و دوستدار محیط‌زیست بگذارد و در بخشی از بازار ژاپن به فعالیت بپردازد که هنوز توسط سازندگان بومی اشباع‌نشده و تعداد و تنوع رقبای مستقیم نیز به‌مراتب محدودتر است؛ بنابراین در نخستین گام، هیوندای کراس‌اوور هیدروژنی و سلول‌سوختی نکسو (Nexo) و کراس‌اوور تمام‌الکتریکی آیونیک ۵ (IONIQ 5) را در بازار ژاپن عرضه می‌کند. علاوه بر این‌ها و در راستای تأکید بر حیطه تخصصی فعالیت هیوندای در این بازار، شعبه و واحد اجرایی هیوندای در ژاپن به‌جای Hyundai Motor Co. به نام Hyundai Mobility Co. به ثبت رسیده است که جایگزینی واژه Motor با Mobility تلاشی آشکار در راستای گذر از عصر خودروهای درون‌سوز و ورود به عصر خودروهای الکتریکی و خودران است.

 

هیوندای در ژاپن

هیوندای برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ سهمی ده درصدی از بازار خودروهای الکتریکی در سطح جهان را از آن خود کند.

 

هیوندای همچنین این خودروها را تنها از طریق شبکه فروش آنلاین عرضه خواهد کرد و علاوه بر آن، توجه و تمرکز ویژه‌ای بر روی فعالیت در بخش سرویس‌های اشتراک خودرو (Car Sharing) خواهد داشت و به همکاری و مشارکت با استارتاپ ژاپنی فعال در این عرصه خواهد پرداخت که توسط کمپانی گیمینگ DeNA و هولدینگ بیمه Sompo تأسیس و پشتیبانی شده و به مالکان خودروهای شخصی این امکان را می‌دهد که خودروی‌شان ر ا اجاره دهند.

علاوه بر این‌ها، موارد دیگری نیز هست که باعث شده تا مدیران هیوندای علیرغم شناخت رفتار، تعصب، رویکرد و سلیقه مشتریان ژاپنی، چنین ریسکی را به جان بخرند و برای حضوری مثمر ثمر و موفق در بازار این کشور دست به تهیه و تدوین یک استراتژی تازه و نقشه راه جامع بزنند؛ چراکه تحلیل و بررسی آن‌ها حکایت از این دارد که جوانان (و به‌طورکلی نسل‌های جدیدتر) در جامعه ژاپن نه‌تنها مانند هم سن و سال‌هایشان (در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه) رغبت و علاقه فراوانی به ابتیاع گجت‌های هوشمند و محصولات های-تک (High-Tech) دارند، بلکه (نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر و مسن‌تر) با آغوش بازتری پذیرای محصولات مدرن و فناورانه کره‌ای هستند (که به‌عنوان نمونه می‌توان به موفقیت محصولات الکترونیکی سامسونگ در بازار ژاپن اشاره داشت) و همچنین نباید از پیشروی و نفوذ جهانی روزافزون فرهنگ‌عامه کره جنوبی (که اعلاترین و شاخص‌ترین نمودهایش را می‌توان در عرصه موسیقی پاپ و تولیدات سینمایی/ تلویزیونی دید) غافل ماند که در سال‌های اخیر تأثیر غیرقابل‌انکاری بر روی رشد تقاضا برای انواع محصولات کره‌ای داشته است.

هیوندای در ژاپن

پذیرش سفارش از مشتریان ژاپنی برای خودروهای هیوندای از ماه مه سال جاری میلادی آغاز می‌شود و تحویل اولین سری از خودروها در ماه جولای ۲۰۲۲ انجام خواهد پذیرفت.

در بازار خودرو کره جنوبی داستان اندکی متفاوت است و کره‌ای‌ها در برابر خرید خودروهای خارجی و وارداتی، آن مقاومت، تعصب شدید و تسلیم‌ناپذیری ژاپنی‌ها را ندارند و حتی خودروسازی مثل تویوتا نیز در کره جنوبی مشتریان خودش را داشته و دارد؛ اما در بازار کره نیز این هیوندای است که (بافاصله‌ای قابل‌توجه و اختلافی معنادار) بیشترین سهم از بازار را در اختیار خود دارد. علاوه بر این‌ها نباید از یاد برد که در سال‌های اخیر نیز رشد و پیشرفت چشمگیر زیرمجموعه‌های گروه هیوندای (شامل خود هیوندای، کیا و جنسیس) عرصه را بر تعدادی از رقبای خارجی و خودروهای وارداتی در بازار کره تنگ‌تر کرده است که ازجمله آن‌ها و برای مثال می‌توان به نیسان اشاره داشت که در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود احتمال دارد بازار کره جنوبی را ترک کند.

 

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟