تحقق برنامه تولیدی وزیر در گرو چیست؟

چهارشنبه - 4 اسفند 1400

پیشرانه – در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ جمعا ۷۴۸ هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تولید سواری ۷۴۰ هزار دستگاه بوده است، ۱.۱ درصد رشد داشته است.

پیشرانه – در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ جمعا ۷۴۸ هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تولید سواری ۷۴۰ هزار دستگاه بوده است، ۱.۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، شاید سال ۱۴۰۰ سال تقریبا پر خبری برای صنعت خودرو بود از بررسی چند باره طرح واردات خودرو تا وعده های وزیر سمت برای افزایش تولید در این صنعت و تامین نیاز بازار، در حالی که رکورد در بازار همچنان احساس می شود.

با این حال آمار ۱۰ ماهه حاکی از رشد ۱.۱ درصدی تولید در صنعتی است که در تامین قطعه نیز با مشکلاتی همراه بوده و همچنان در زیان انباشته به سر می برد.

بررسی آمارهای منتشر شده نشان می دهد این رشد مربوط به انواع سواری است و در بخش وانت تولید ۴.۲ درصد کاهش داشته است.

اما موضوع مهم در این بین وعده وزیر برای تولید ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال جاری است که برای تحقق آن باید تا پایان سال ۳۵۲ هزار خودروی سواری تولید شود.

البته در ماه های اخیر خودروسازان با تغییرات مدیریتی همراه بودند که می تواند در سرعن بخشی برنامه های وزارت صمت در این صنعت موثر باشد. نباید فراموش کرد صنعت خودرو امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتخاذ تصمیمات کارشناسی است تا بتواند خود را به برنامه های پیش بینی شده رسانده و در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

افزایش تولید براساس برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیازمند حمایت از هردو سوی ماجرا یعنی خودروساز و قطعه ساز است. عدم به موقع تامین قطعه می تواند صنعت خودرو را گرفتار کند اما در آن سوی ماجرا قطعه سازان نیز با کمبود نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان مواجه هستند.

در این میان پیشنهاد انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور مبنی بر صادرات قطعه در برابر واردات خودرو که می تواند در تامین نقدینگی نقش آفرین باشد.

محمدرضا نجفی‌منش در این باره می گوید:‌ نقدینگی یکی از اساسی ‌ترین مشکلات قطعه ‌سازان است به طوری که ۹۰ درصد از مشکلات قطعه سازان مربوط به موضوع کمبود نقدینگی است.

وی با بیان اینکه قطعه ساز، کالا را به خودروساز می‌دهد اما پول آن را نمی ‌تواند از خودروساز دریافت کند، افزود: براساس برآورد انجام شده خودروسازان ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دارند که پرد‌اخت ۱۲ هزار میلیارد تومان از این بدهی بیشتر از ۴ ماه طول کشیده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور افزود: ۲۵ هزار میلیارد تومان از بدهی قطعه سازان به صورت اوراق گام، خرید دین یا قرارداد سه جانبه در طول سال گذشته پرداخت شده است. یعنی خودروساز علاوه بر اینکه ۴۵ هزار میلیارد تومان به قطعه ساز بدهی دارد ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز به بانک بدهی دارد و علت آن نیز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ای که تاکنون حادث شده است‌.

این موارد حاکی از آن است که صنعت خودرو نیازمند برنامه ای مشخص و کارشناسی شده است تا از این بحران نجات پیدا کند، در غیر این صورت به گفته کارشناسان این بخش در صورتی که صنعت خودرو به زمین بخورد، توانی برای برگشت به جایگاه قبلی را نخواهد داشت.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟