پژو 206

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و معرفی بیشتر این خودرو

یکشنبه - 5 آبان 1398

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اولین هاچبک ساخت خودروسازی پژو است که توانست موفقیت بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد و باعرضه در بسیاری از بازارهای مثل خاورمیانه و امریکا لاتین و اروپا، فروش خوبی را تجربه کرد

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اولین هاچبک ساخت خودروسازی پژو است که توانست موفقیت بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد و باعرضه در بسیاری از بازارهای مثل خاورمیانه و آمریکا لاتین و اروپا، فروش خوبی را تجربه کرد

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در آن زمان ۲۰۶ تنها خودرویی بود که به‌عنوان یک محصول به‌روز و همگام با صنعت خودرو جهان در حجم انبوه  از سوی ایران خودرو عرضه میشد. این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به‌منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل ۲۰۵ وارد بازار شد.

پژو ۲۰۶ به‌عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاچبک بازار ایران هم هست. طراحی قدیمی و تخم‌مرغی ۲۰۶ باعث شده این خودرو همچنان میان ایرانیان محبوب باشد.

ظاهر پژو ۲۰۶ این محصول ایران خودرو به علت وفور این خودرو در سراسر کشور تکراری شده است اما هم چنان زیبا به نظر می‌رسد. ظاهر پژو ۲۰۶ به‌گونه‌ای است که همه اقشار جامعه در گروه‌های سنی متفاوت آن را می‌پسندند. یکی دیگر از نکات ظاهری ۲۰۶ هماهنگ بودن طرح بدنه آن است که نکته‌ای مثبت و پسندیده در طراحی خودرو به شمار می‌رود.

باید اذعان کرد که پژو ۲۰۶ هاچ‌بک ازنظر طراحی به‌راستی خودرو کم‌نقص و کاملی است و همین عامل نیز سبب شده تا فروش این مدل نسبت به تمام محصولات دیگر پژو بیشتر باشد و از شش میلیون دستگاه فراتر رود.

ایرانی‌ها پژو ۲۰۶ را برای اولین‌بار از نزدیک در اوایل سال ۱۳۸۰ در خیابان‌ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه‌ای معروف شد در زمان خودش به‌روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل‌خرید بود. بسیاری از ما پژو ۲۰۶ را فقط با نام تیپ ۲ و تیپ ۵ می‌شناسیم.

ایران خودرو به دلایلی که گفتیم، تصمیم به تولید این خودرو در کشور گرفت و ۲۰۶ را در ابتدا در ۶ تیپ مختلف تولید کرد. البته در حال حاضر تولید آن فقط در دو تیپ ۲ و ۵ صورت می‌پذیرد.

ازنظر طراحی ظاهری، پژو ۲۰۶ ماشین هماهنگ و با طراحی خوبی است که هنوز تکراری نشده و هماهنگی و ماندگاری این ماشین حتی باوجوداین تعداد زیاد هنوز هم قابل‌لمس است و نکته دیگر تناسب و زیبایی پژو ۲۰۶ است که نشان‌دهنده اصالت این ماشین است.

با ورود به کابین پژو ۲۰۶ با همان طراحی اولیه و بدون کوچک‌ترین تغییری روبه‌رو می‌شویم که کیفیت ساخت مناسبی دارد و ازنظر متریال هم هنوز باوجود افت کیفیت وضعیت قابل قبولی را دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با توجه به قیمتش تجهیزات مناسبی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی و سیستم صوتی مدرن دارد

ارگونومی پژو ۲۰۶ اصولی‌تر است و تجهیزات تکمیل‌تری را هم دارد. نکته منفی در خودرو پژو ۲۰۶ فضای پای محدود سرنشینان عقب است. این خودرو مجهز به دو ایربگ راننده و سرنشین و از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در آن استفاده‌شده است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۳۶۰ سی‌سی به‌طور دقیق حجم دارد، دارای ۸ سوپاپ است و بلوک سیلندر آن متعلق به پژو ۲۰۵ است و از سر سیلندری بهره می‌برد که از طراحی مناسبی که دارد راندمان خوبی حاصل‌شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قابلیت تولید ۷۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۳۴۰۰ دور در دقیقه را دارد، ۱۰۲۵ کیلوگرم وزن آن است، نیرو توسط گیربکس BE4 که به‌طور کامل با ۲۰۶ تیپ ۵ مشترک است به چرخ‌های جلو انتقال می‌کند و در شرایط ایدئال در سیکل ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدوداً ۶ لیتر سوخت احتیاج دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول این چند سالی که به تولید رسیده است همواره به استهلاک کم معروف بوده و دلیل آن طراحی عالی پیشرانه TU3A است که حتی اگر با متریال بی‌کیفیت هم به تولید رسد بازهم راندمان خوب و استهلاک کم ازجمله ویژگی‌هایی است که به همراه دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با بنزین معمولی، راننده‌ای در سطح مبتدی و آب‌وهوای متوسط می‌تواند در زمان ۱۴ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند که در صورت آب‌بندی عالی، ارتفاع صفر از سطح دریا و … این عدد به حدوداً ۱۲ ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

ایمنی و خدمات پس از فروش

جالب است بدانید ۲۰۶ در زمان ورودش ایمن‌ترین خودرو بازار کشورمان بود و باسابقه دو تست تصادف Euro-NCAP و Latin-NCAP که نسخه‌های فرانسوی و برزیلی پژو ۲۰۶ است، توانست دوستاره ایمنی بگیرید.

البته باید صادق باشیم که ۲۰۶ بازهم از بعضی دیگر خودروهای چینی کشورمان هم ایمن‌تر است. از دیگر تجهیزات ایمنی در مدل‌های جدید این خودرو می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، کمربندهای ایمنی جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قطع خودکار سوخت و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر اشاره کرد. پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ۵، ۴، ۳ و ۶ در کلیه مدل‌های تولیدی ۲ ایربگ است.

ولی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در مدل‌های ۹۰ به بالا به‌صورت تک ایربگ یا دو ایربگ موجود است، اما در مدل‌های ۹۲ و بالاتر تماماً دو ایربگ است. ازلحاظ خدمات پس از فروش به دلیل تولید بیش از ۲۵ ساله این خودرو در کشورمان تمام قطعات مصرفی به‌وفور در بازار موجود است اما هزینه نگهداری و استهلاک محصولات پژو همیشه سر زبان تعمیرکاران است. ایران‌خودرو نیز ۲۰۶ را هم ۲۴ ماه گارانتی فروش کرده است که سرویس اولیه آن برای ۵ هزار کیلومتر کاملاً رایگان است.

قیمت

خودرو ۲۰۶ در سال ۹۵ و ۹۶ در بازه ۳۰ میلیونی برای تیپ ۲ بود که در سال ۹۷ با تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودروسازی قیمت ۲۰۶ محبوب هم نیز به رشد دو برابری رسید. حال این خودرو برای مدل ۹۸ در حدود ۶۵ میلیون تومان برای تیپ ۲ است که البته به طور حتم اکنون که این مطلب را می خوانید قیمت این خودرو از سوی شرکت افزایش پیدا کرده است.

رقبا پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ رقبایی چون رانا، رنو تندر ۹۰ ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H230 را در بازار ایران در مقابل دارد که با توجه به بازار خریدوفروش و ویژگی‌های فنی، رنو تندر ۹۰ و ۲۰۶ بهترین گزینه‌ها دراین‌بین به شمار می‌روند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • محمد امین مویسات | ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ ب٫ظ

    عاله بخرید

  • شهاب الدين تاتاري | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۴:۰۷ ب٫ظ

    تا حالا تو هيچ برنامه فروشي برنده نشدم!
    انشالله اين دفعه برنده بشم