اتحاد هوندا و جنرال‌موتورز

اتحاد هوندا و جنرال‌موتورز برای نیل به آینده‌ای درخشان در عصر خودروهای الکتریکی

جمعه - 26 فروردین 1401

پیشرانه- جنرال‌موتورز و هوندا قصد دارند با مشارکت و همکاری یکدیگر طیف گسترده و متنوعی از خودروهای ‌الکتریکی و با قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه را توسعه داده و تا سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه کنند.

پیشرانه- جنرال‌موتورز و هوندا قصد دارند با مشارکت و همکاری یکدیگر طیف گسترده و متنوعی از خودروهای ‌الکتریکی و با قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه را توسعه داده و تا سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» دو خودروساز اعلام کرده‌اند که خروجی این همکاری و برنامه بلندپروازانه سالانه میلیون‌ها دستگاه خودروی تمام الکتریکی خوش قیمت خواهد بود که روانه مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازارهای هر دو خودروساز (در مناطقی همچون آمریکای‌شمالی، چین و آمریکای جنوبی) خواهند شد و دراین‌بین (و با توجه به سمت‌وسوی فعلی بازار و ذائقه مشتریان) تمرکز اصلی و سهم عمده به سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص خواهد داشت؛ سگمنتی که طبق ادعای مدیران این دو خودروساز حجم و میزان فروش سالیانه آن در بازارهای جهانی به ۱۳ میلیون دستگاه رسیده است. این خودروها قرار است بر روی یک پلتفرم الکتریکی کاملاً جدید سوار شوند و به تکنولوژی باتری‌های اولتیوم (Ultium) جی‌ام مجهز خواهند بود.

اتحاد هوندا و جنرال‌موتورز

در ماه مارس سال ۲۰۲۰ جنرال‌موتورز سیستم باتری و پلتفرم الکتریکی کاملاً جدید و مدولار خود را معرفی کرد. جی‌ام برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ سطح تولید و فروش سالانه خودروهای برقی‌اش را به محدوده ۲ میلیون دستگاه برساند.

طبق مفاد اتحاد هوندا و جنرال‌موتورز جی‌ام و هوندا در راستای استانداردسازی تجهیزات و فرآیندهای تولیدی خود به‌منظور حصول کیفیت بهتر و کارایی بالاتر (و تولید خودروهایی که در عین الکتریکی بودن دارای قیمت مناسبی نیز باشند) قدم بر خواهند داشت. مدیران و تصمیم گیران ارشد دو خودروساز همچنین در آینده قرار است در مورد سایر ظرفیت‌های موجود و احتمالی برای همکاری در بخش تکنولوژی باتری‌های الکتریکی (به‌منظور کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها و ارتقا کیفیت و عملکرد محصول نهایی) نیز به بحث و مذاکره بنشینند.

اتحاد هوندا و جنرال‌موتورز در ادامه مذاکرات و توافقات پیشین هوندا و جی‌ام برای تشکیل چیزی شبیه به یک اتحاد خودرویی در جهت به اشتراک‌گذاری منابع و پلتفرم‌ها و همچنین به‌طورکلی همکاری‌های گسترده و سودمند در بخش طراحی، تولید و عرضه خودروهای تمام الکتریکی و صدالبته به‌منظور سرشکن کردن هزینه‌های کمرشکن توسعه خودروهای الکتریکی (و فناوری‌های مرتبط با آن) محسوب می‌شود؛ مذاکراتی که اولین ثمرات و خروجی نهایی آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ رسانه‌ای شده بود و یکی از موارد اعلامی در آن این بود که جی‌ام در طراحی و توسعه دو خودروی الکتریکی هوندا را یاری خواهد کرد و تکنولوژی باتری اولتیوم جی‌ام نیز در این محصولات (که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شوند) بکار گرفته خواهد شد.

این همکاری در آن زمان شامل خرید سهام هوندا و جی‌ام توسط یکدیگر و یا ادغام دو خودروساز با یکدیگر و تشکیل یک اتحاد بزرگ (همانند استلانتیس یا گروه رنو- نیسان- میتسوبیشی) نمی‌شد؛ اگرچه هوندا یک سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در استارتاپ کروز (که در حوزه وسایل نقلیه خودران فعالیت می‌کند و عمده سهامش در اختیار جنرال‌موتورز است) ترتیب داده بود. بااین‌وجود و با توجه به افزایش سطح همکاری دو خودروساز در توافق جدید (و همچنین با توجه به موج تغییر و تحولات در صنعت و بازار خودرو)، کارشناسان معتقدند که هیچ احتمالی را نمی‌توان ازنظر دور داشت (حتی اگر روی کاغذ تقریباً بعید به نظر برسد).

هر دو خودروساز پیش‌تر برنامه و هدف‌گذاری‌های بلندپروازانه‌ای را برای حضوری قدرتمند در عصر خودروهای الکتریکی اعلام کرده بودند؛ از یک‌سو جنرال‌موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تمامی طیف محصولاتش را الکتریکی کند و از سویی دیگر هوندا نیز در آمریکای‌شمالی برنامه کم‌وبیش مشابهی را برای به بار نشستن در سال ۲۰۴۰ دنبال می‌کند (در سطح جهانی هوندا این هدف‌گذاری را برای سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است)

مدیران هر دو خودروساز تابه‌حال از ارائه توضیحات شفاف و دقیق پیرامون محدوده قیمتی این محصولات مشترک امتناع ورزیده‌اند اما کِن موریس (که در سِمَت معاون اجرایی جنرال‌موتورز در بخش خودروهای برقی، خودران و سلول سوختی قرار دارد)، می‌گوید که خودروهای حاصل از این همکاری مشترک بین جی‌ام و هوندا چه ازلحاظ ابعاد و چه ازلحاظ قیمت نسبت به شورولت Equinox EV در رده پایین‌تری قرار خواهند گرفت (Equinox EV طبق اعلام جی‌ام در سال ۲۰۲۳ و با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۰ هزار دلار روانه بازار خواهد شد).

ریک شوستک به‌عنوان معاون اجرایی هوندا در آمریکا نیز اذعان دارد که اگرچه هوندا با خودروهای مجهز به پیشرانه درون‌سوز خود در دستیابی به تعادل و توازن قیمتی با دشواری چندانی روبرو نیست اما کاهش متوسط قیمت خودروهای الکتریکی و رساندن آن به نزدیکی محدوده قیمتی خودروهای درون‌سوز امری زمان‌بر خواهد بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟