آزاد سازی واردات یا انحصاری جدید برای خودرویی ها

یکشنبه - 25 اردیبهشت 1401

پیشرانه- چندی پیش سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: جزئیات و چگونگی آئین ‌نامه واردات خودرو به زودی اعلام و اطلاع رسانی می ‌شود.

پیشرانه- چندی پیش سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: جزئیات و چگونگی آئین ‌نامه واردات خودرو به زودی اعلام و اطلاع رسانی می ‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، آن طور که پیداست موضوع واردات خودرو و حواشی آن همچنان ادامه دارد و می تواند بازار را معطل نگه دارد.

براساس تصمیمات اخذ شده، واردات خودرو تنها از طریق ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات نیرومحرکه صورت می گیرد و این شرط می تواند شروع انحصار جدیدی برای خودرو سازان باشد.

این در حالی است که یکی از دلایل برای آزاد سازی واردات، رفع انحصار خودروسازان در بازار داخلی بود که به پشتوانه ممنوعیت واردات خودرو، محصولاتی که عمدتا به کیفیت آنها ایراد وارد است را راهی بازار می کنند.

اما امروز با آزاد سازی واردات با شروط مطرح شده می توان شاهد بود که بار دیگر این خودروسازان هستند که بازار را به انحصار می گیرند.

در این باره نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو فقط از طریق ارز حاصل از صادرات خودرو، قطعات و نیرومحرکه خواهد بود.

مصطفی طاهری در رابطه با آزادسازی واردات خودرو، تصریح کرد: یکی از مواردی که در این طرح آمده، آن است که در قبال ارز حاصل از صادرات خودرو و یا قطعات آن، می‌توان واردات خودرو انجام داد. از انجایی که در کشور اکثر خودروها توسط خودروسازان صادر می‌شود، شاهد این هستیم که در برخی موارد بیان شده اجرای طرح به نفع خودروساز است.

در کنار این موضوع همچنان بحث کیفیت محصولات تولیدی مطرح است که حالا خودروسازان چطور خود را برای حضور در بازارهای بین المللی آماده می کنند و امروز کدام بازار هدف در انتظار خودروی ایرانی است.

از سویی دیگر همچنان عرضه محصول به بازار با مشکلاتی همراه است که می توان آن را یکی از دلایل افزایش قیمت دانست در نتیجه نمی توان امیدوار بود درکوتاه مدت آزاد سازی واردات چندان دردی از این صنعت را دوا کند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز معتقد است، با توجه به وضعیت کیفیت و قیمت خودروهای داخلی، نمی‌توان گفت که خودروی خارجی رقیبی برای خودروی داخلی است، اما در صورت بهبود سیاست‌ها می‌توان امیدوار بود که خودروسازان با پذیرش فضای رقابتی نسبت به افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید اقدام کنند و خودروهای اقتصادی روانه بازار کنند.

با توجه به این موارد باید آیین نامه واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صمت تدوین و ابلاغ شود، تمامی زوایا را در نظر گرفته و به صورتی باشد که انحصار جدیدی در بازار شکل نگیرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟