فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

سه شنبه - 3 خرداد 1401

پیشرانه- بعدازآنکه تمایل خریداران در سراسر جهان به سمت کلاس خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند بیشتر شد، کلاس‌های دیگر خودرویی کم‌کم با کاهش فروش مواجه شدند.

پیشرانه- بعدازآنکه تمایل خریداران در سراسر جهان به سمت کلاس خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند بیشتر شد، کلاس‌های دیگر خودرویی کم‌کم با کاهش فروش مواجه شدند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سازندگان خودروهای چندمنظوره ام پی وی یا مینی ون نیز برای اینکه در رقابت با کراس‌اوورهای شهری بیش از این عقب نیفتند، محصولات مدرن و مطابق با سلیقه روز مشتریان ارائه دادند.

درنتیجه امروزه شاهد ورود مینی ون‌های خانوادگی کاملاً لوکس و مجلل هستیم که در نمایشگاه خودرو تهران هم دو نمونه چینی آن‌ها را مشاهده کردیم. هایما X7 و فردا موتور ام ۴ (FMC M4) دو مینی ون جدید هستند که از سوی ایران خودرو و گروه خودروسازی فردا احتمالاً طی سال جاری به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد. در ادامه به‌طور اختصاصی به معرفی فردا M4 خواهیم پرداخت. با پیشرانه همراه باشید.

نگاهی به طراحی بیرونی و داخل فردا ام ۴

فردا ام ۴ از محصولات گروه دانگ فنگ بوده و از استایل یک خودروی مینی ون برخوردار است، با این تفاوت که طراحی نمای جلوی آن بسیار خاص و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد جلوپنجره بسیار بزرگ قسمت اعظم نمای جلو را به خود اختصاص داده و لوگوی شرکت نیز در میانه بالای آن قرار گرفته است. این طرح جلوپنجره تا حدودی شبیه به محصولات لکسوس جلوه می‌کند و درمجموع باید گفت که چهره مینی ون فردا می‌تواند درعین‌حال بسیار زیبا یا ازنظر برخی دیگر از افراد کاملاً زشت و نامأنوس جلوه کند.

استایل کناری و نمای پشت متانت بیشتری دارند و با توجه به خطوط حجمی مناسب روی بدنه می‌توان گفت که نمای جانبی این خودروی خانوادگی خیلی ساده و خسته‌کننده به نظر نمی‌رسد. باید توجه داشته باشید که برخلاف اکثر خودروهای مینی ون خانوادگی، درب عقب فردا M4 به‌صورت عادی باز می‌شود و خبری از باز شدن کشویی آن نخواهد بود.

فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

\فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

فردا M4 را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

فردا ام ۴ را بیشتر بشناسیم؛ FMC M4 مینی ون لوکس گروه خودروسازی فردا

ضمناً در نمای عقب شاهد استفاده از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته هستیم که احتمالاً علاقه‌مندان به دنیای خودرو پیش‌ازاین در سانتافه ۲۰۲۰ مشابه آن را دیده‌اند.

درون کابین داشبوردی مشابه لاماری ایما را خواهید دید که البته با توجه به آنکه هر دو محصول از تولیدات شرکت دانگ فنگ به شمار می‌روند، این قضیه چندان غیرعادی به نظر نمی‌رسد. البته تریم داخلی داشبورد در ام فور متفاوت بوده و از رنگ‌های روشن به همراه تریم طرح چوب به‌منظور لوکس‌تر نشان دادن فضای داخلی این خودرو استفاده شده است.

صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت اختصاصی و یا کاپیتانی طراحی شده‌اند تا تنها دو نفر در آن حضور پیدا کنند. صندلی ردیف سوم هم حالت عادی داشته و سه نفر می‌توانند روی آن بنشینند. جالب است که بدانید صندلی‌های ردیف دوم نیز از قابلیت تنظیم برقی و گرم‌کن برخوردار هستند که این مورد نشان از امکانات سطح بالای اف ام سی ام ۴ دارد. درمجموع باید گفت ازلحاظ کیفیت و سبک طراحی نمای داخل، این مینی ون خانوادگی بسیار سطح بالا امروزی و مطابق با سلیقه مشتریان ساخته شده است.

مشخصات فنی فردا M4

فردا M4 با ابعادی به طول ۴۸۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۷۱۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۹۰۰ میلی‌متر، یکی از بزرگ‌ترین ماشین‌های خانوادگی حاضر در بازار ایران به شمار خواهد رفت که ازنظر فنی مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد. ام فور از همان موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ لاماری با سیستم تزریق مستقیم سوخت به قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه باشد و میزان مصرف سوختش هم احتمالاً چیزی کمتر از ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

 

خودرو فردا FMC M4
موتور ۱.۵ لیتری توربو GDi
توان ۱۹۵ اسب بخار – ۲۸۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰ -۱۰۰ حدود ۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر

فردا M4 چه آپشن‌هایی دارد؟

گفته‌شده که امکانات زیر در FMC M4 موجود خواهد بود:

هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط، حسگرهای نور و باران، رادار هشدار خروج از خط، ماساژور صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن برای صندلی‌های ردیف اول و دوم، تنظیم برقی صندلی‌های دو ردیف جلو با قابلیت تنظیم عرضی صندلی‌های ردیف دوم، کروز کنترل هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم مستقل برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوا، ۸ عدد کیسه هوا، سامانه هشدار تصادف از جلو، نوربالای اتوماتیک، دوربین عقب و… .

قیمت و زمان عرضه فردا M4

ظاهراً دانگ فنگ M4 هنوز وارد بازار چین نشده و قیمت دقیق آن مشخص نشده است؛ اما با توجه به رنج قیمتی محصولات مشابه می‌توان انتظار داشت که این محصول در بازار چین به‌طور متوسط با بهایی نزدیک به ۲۱ هزار دلار به دست مشتریان برسد؛ بنابراین احتمالاً در بازار ایران نیز شاهد قیمت حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیونی برای فردا موتور M4 خواهیم بود.

فعلاً هایما X7 ایران خودرو نزدیک‌ترین رقیب M4 به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد هر دو خودرو کار نسبتاً دشواری را در رقابت با محصولات کراس‌اوور جدید در بازار ایران پیش رو خواهند داشت.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟