صمت بازار دلالان را داغ می کند

چهارشنبه - 18 خرداد 1401

پیشرانه – در حالی که قرار بود امروز خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عرضه شود، وزارت صمت با ابلاغ نامه ای به بورس کالا آن را ملغی کرد.

پیشرانه – در حالی که قرار بود امروز خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عرضه شود، وزارت صمت با ابلاغ نامه ای به بورس کالا آن را ملغی کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، ثبت سفارش فیدلیتی و دیگنیتی از ۱۱ خردادماه در بورس کالا آغاز شده و قرار بود این دو خودرو هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند.
اما وزارت صمت طی دو نامه جداگانه خطاب به مدیرعامل بورس کالا و شرکت‌های کارگزاری این عرضه را ملغی و دلیل آن را محرمانه اعلام کرده است.
هرچند وزارت صمت دلیل این موضوع را محرمانه اعلام کرده است اما با نگاهی به وضعیت خرید و فروش در صنعت خودرو به خوبی می توان پی به دلیل آن برد.
پیش تر قرعه کشی خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ برگزار می شد که وزارت صمت با ورود به این بخش آن هم به بهانه رفع شائبه های موجود و با ایجاد سامانه یکپارچه، تلاش کرد تا نظارت کافی بر قرعه کشی ها داشته باشد.
اما در آخرین روزهای اردیبهشت و هم زمان با آغاز قرعه کشی در این سامانه، اولیه عرضه خودرو در بورس از سوی خودروسازی بهمن آغاز و استقبال خوبی از آن انجام گرفت. درواقع عرضه کارا در بورس و استقبال صورت گرفته نشان داد، این ساز و کار میتواند به ایجاد آرامش قیمت ها در بازار کمک کند اما آن طور که پیداست این موضوع چندان برای وزارت صمت دلچسب نبوده است.
نکته مهم در این بین آن است که عرضه خودرو در بورس می تواند به شفاف شدن قیمت ها کمک کرده و می تواند بازار دلالان را کساد کند اما دستور منطقی نشان داد، بازار واسطه ها به این آسانی برچیده نمی شود و آن طور که پیداست وزارت صمت نیز خود از این وضعیت استقبال می کند.
وزارت صمتی که بارها شعار شفافیت در قیمت ها را سر داده است، با ایجاد سامانه یکپارچه، باب جدیدی برای دلالان ایجاد کرد، چرا که درست یک روز پس از اعلام پذیرفتگان قرعه کشی، بازار خرید و فروش حواله ها با قیمت ها متفاوت داغ شد و حالا با تصمیم یکباره امروز وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه فیدیلیتی و دیگنیتی در بورس مشخص شد، چندان هم به دنبال کاهش قیمت نیست.
سیاست یک بام و دو هوای وزارت صمت نه تنها به حل مشکلات صنعت خودرو کمک نمی کند، بلکه شرایط را آشفته و خودروسازان خصوصی را از فعالیت دلسرد می کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟