دانش بنیان‌ها و ایران‌خودرو با یکدیگر همراه شدند

شنبه - 28 خرداد 1401

پیشرانه – تعامل شرکت های دانش بنیان و صنعت خودرو می تواند شروع اتفاقات خوب برای حل مشکلات این حوزه باشد.

پیشرانه – تعامل شرکت های دانش بنیان و صنعت خودرو می تواند شروع اتفاقات خوب برای حل مشکلات این حوزه باشد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، صنعت خودروی کشور امروز در میان امواجی قرار گرفته است که هدایتش را دشوار کرده است. مشکلات این صنعت در سال های اخیر روز به روز رو به افزایش رفته است.
در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش می کند تا با گشایش گره های موجود خون تازه ای به رگ های صنعت خودرو وارد کند. اما فراموش نکنیم صنعت خودرو نیازمند به روز رسانی تکنولوژی و پلتفرم های خود است تا بتوان با افزایش کیفیت علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی، در بازارهای صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.
درست در همین نقطه است که شرکت های دانش بنیان می توانند به کمک توسعه صنعت خودرو آمده و بخشی از نیاز موجود به واردات را تامین کنند.
امروز به دلیل وضع تحریم های خارجی علیه کشور، تعامل صنعت خودرو با دنیا سخت شده است، از سویی دیگر با اجرایی شدن واردات خودرو بدون شک شرایط رقابتی حتی در بازار داخلی برای خودروسازان سخت خواهد شد. در چنین شرایطی می توان همکاری میان خودروسازان و شرکت های دانش بنیان چشم دوخت تا برخی از مشکلات موجود را حل کنند.
ایران‌خودرو در این میان توانسته با توسعه ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر توسعه را هموار و با بهره‌گیری از توان و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها این زنجیره را تکمیل کند.
شاید تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال بر موضوع دانش بنیان بتواند مسیر این تعامل را هموار تر کند، زیرا امروز رسیدن به این همکاری از الزاماتی است که می تواند صنعت خودرو را از برخی مشکلات نجات دهد.
البته تا به امروز نتایج این همکاری های در بخش هایی قابل رویت است، اما بدون شک کافی نخواهد بود. شرکت های دانش بنیان می توانند با تامین نیاز خودروسازان هزینه های تولید را تا حدودی کاهش دهند و این موضوع صنعت خودرو را به سمت قیمت های منطقی تولید هدایت می کند. از سویی دیگر همکاری با شرکت های دانش بنیان می تواند زمان تامین برخی قطعاتی که پیش تر به صورت وارداتی تامین می شد را کاهش دهد.
از سویی دیگر این همکاری منجر به اشتغالزایی در کنار تامین نیاز خودروسازان می شود. درواقع این همکاری بازی برد- برد می شود که در نهایت ناجی صنعت خودرو می شود. همایش برگزار شده توسط ایران خوورو برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری خود گام بزرگی در تحقق شعار امسال در استفاده از دانش‌بنیان ها به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟