آیا بنزین در مسیر گرانی است؟

چهارشنبه - 22 تیر 1401

پیشرانه -هیات وزیران در جلسه ۱۲ تیرماه خود افزایش ۴۵ در صدی حق العمل خدمات جایگاه های سوخت را نسبت به سال قبل مصوب کردند که می تواند هشداری برای افزایش قیمت بنزین باشد.

پیشرانه – هیات وزیران در جلسه ۱۲ تیرماه خود افزایش ۴۵ در صدی حق العمل خدمات جایگاه های سوخت را نسبت به سال قبل مصوب کردند که می تواند هشداری برای افزایش قیمت بنزین باشد.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه» این افزایش می تواند پیش زمینه ای برای افزایش قیمت بنزین باشد که گاها خبرهایی از آن به گوش می رسد.
در همین زمینه محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به «پیشرانه» گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. به طور کلی افزایش قیمت بنزین منتفی است و این را هم دولت و هم مجلس اعلام کرده است.
وی ادامه داد: این بحث را اعلام کرده این درنتیجه موضوعیتی ندارد و بحث افزایش قیمت به طور کل منتفی است.
پور ابراهیمی تاکید کرد: این افزایش تنها به این دلیل است که هزینه جایگاه داران افزایش یافته است به همین دلیل برای پوشش بخشی از هزینه ها تعرفه افزایش پیدا کند زیرا بسیاری از جایگاه ها به دلیل افزایش هزینه ها در حال تعطیلی هستند.
درواقع آن طور پور ابراهیمی می گوید نباید نگران افزایش قیمت بنزین بود و این مصوبه تنها برای پوشش افزایش هزینه جایگاه داران است اما با این حال برخی معتقدند این تصمیم می تواند زمینه ای برای افزایش قیمت بنزین باشد. زیرا نقطه مبهم آن است که وقتی قرار است هزینه ها و خدمات جایگاه داران با این ۴۵ درصد جبران شود، دولت از محل کدام بودجه آن را تامین می کند. به همین دلیل شاید این نگرانی کمی به جا باشد که بنزین گران شود.
از سویی دیگر افزایش ۴۵ درصدی حاکی از آن است که هزینه جایگاه داران در سال جاری بسیار بالا رفته زیرا هرسال درصد کمی افزایش صورت می گرفت. همچنین مشخص نیست که این درصد با افزایش مالیات همراه خواهد بود یا نه.
در این باره یکی از جایگاه داران به پیشرانه، گفت: معتقدم در وضعیتی که اوضاع مالی خوب نیست این افزایش با سیاستی در پشت پرده همراه است.
در واقع این سیاست می تواند افزایش مالیات یا افزایش قیمت بنزین باشد که می تواند احتمال افزایش قیمت سوخت در سال آینده را به یقین نزدیک کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟