آیا واردات به داد وزارت صمت می رسد؟

یکشنبه - 26 تیر 1401

پیشرانه – وزیر صمت معتقد است اگر خودروسازی ها به صورت ۲  شیفت کار کنند ظرفیت مونتاژ به اندازه سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه وجود دارد، اما سال گذشته تنها ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد.

پیشرانه – وزیر صمت معتقد است اگر خودروسازی ها به صورت ۲ شیفت کار کنند ظرفیت مونتاژ به اندازه سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه وجود دارد، اما سال گذشته تنها ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، هرچند سیدرضا فاطمی امین از افزایش توان تولید به صورت مونتاژ می گوید، اما باید دید آیا کیفیت تولیدات فعلی نیاز موجود در جامعه را تامین می کند.

البته وزیر اظهار مرد: یکی از دلایلی که از ظرفیت‌های موجود تولید موجود به خوبی استفاده نمی‌شود نبود محصول و خودروهای متناسب با تقاضای جامعه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از خلاهای صنعت خودروسازی ما نبود محصولات اقتصادی است، در این زمینه ایران خودرو از اواخر سال گذشته به دنبال تولید محصولی اقتصادی برای عرضه به بازار است.

اما با افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین وجود تحریم ها تولید خودروی اقتصادی چندان قابل تحقق نباشد. این در حالی است که خودروهایی همچون تیبا، سمند، پژو ۴۰۵ و ساینا از خط تولید خارج می شوند و وزارت صمت باید با همکاری خودروسازان به سراغ خودروهایی برود که قشر عمده جامعه بتوانند آنها را خریداری کنند.

اصلی ترین برنامه وزارت صمت در این باره استفاده از مشوق های وارداتی است و تلاش می کند تا خودروهای ارزان را وارد کشور کند. البته برخی فعالان و کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند واردات خودروی ارزان قابل اجرا نخواهد بود. اما با این حال وزارت صمت برنامه خود را بر واردات خودرو گذاشته و وزیر صمت در این باره گفته است، آیین نامه واردات خودرو در دستور کار دولت است.

حال نکته دیگر آن است که این آیین نامه بر چه اساسی تدوین شده و بیشتر به نفع واردکننده است یا مصرف کننده، از سویی دیگر باید دید آیا انحصار در بازار خودرو ادامه دار خواهد بود یا وزارت صمت به این موضوع پایان می دهد. از سویی برخی منابع از واردات خودروهای هندی در این طرح خبر می دهند، درنتیجه نمی توان چندان به ورود خودروهای اروپایی دل بست.

گمانه زنی ها تا انتشار آیین نامه واردات خودرو ادامه دارد و باید دید آیا به زودی این کار اجرایی می شود یا خیر.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟