پیام متفاوت مدیرعامل ایران‌خودرو به مناسبت روز خبرنگار

سه شنبه - 18 مرداد 1401

پیشرانه – مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در گرامی‌داشت ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار، پیام متفاوت، صمیمانه و همدلانه‌ای را خطاب به صاحبان قلم و اندیشه صادر کرد.

پیشرانه – مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در گرامی‌داشت ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار، پیام متفاوت، صمیمانه و همدلانه‌ای را خطاب به صاحبان قلم و اندیشه صادر کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  به نقل از ایکوپرس- متن پیام مهدی خطیبی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

ساعت‌ها فکر کردم تا پیام و عباراتی در خور شأن جایگاه خبرنگاران کوشا و گرانمایه تنظیم کنم تا به نوعی از تلاش‌های این «مجاهدان آگاهی‌بخش» تقدیر کرده باشم، اما هر چه بیشتر تفکر کردم به مرزهای جدیدی از مصائب حرفه‌ جانفرسای این عزیزان رسیدم و درماندم از چینش کلمات و ردیف کردن عبارات.
تا جایی که دیگر ذهن برای نگارش و توصیف این شغل پر از رنج همراه با لذت یاری نمی‌کرد. تردید ندارم برای من که عنوان مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو را دارم و شاید به زعم ناظران یکی از سخت‌ترین مشاغل مدیریتی در کشور باشد، جایگاه خبرنگاران شریف کشورم به مراتب با مرارت‌های بیشتر و حساسیت‌های دوچندان همراه است. چه بسا این روزها لزوم توجه تمام دستگاه ها به «جهاد تبیین» ترجیع‌بند فرمایشات مقام معظم رهبری است و در چنین شرایطی نقش خبرنگار و رسانه در مسیر معرفی «ایران سربلند» پر رنگ‌تر جلوه می‌کند.

بدون شک قلم فرسایی و «نشر آگاهانه» از یک سو و «نقد منصفانه» موضوعات مبتلابه صنعت خودرو برای مدیران این صنعت به مثابه چراغ راه است، اما آنجا که پای مشاطه‌گری و تدلیس در عرصه خبر آن هم از سوی رسانه‌های معلوم الحال در میان باشد، بدون شک موجب وهن ساحت خبرنگاران حقیقت‌جو خواهد شد.

ناگفته پیداست که این روزها شبکه‌های اجتماعی فصل جدیدی از رویکردهای خبری و رسانه‌ای را به وجود آورده، اما تا زمانی که روح خبرنگاری و روزنامه‌نگاری با آن تلفیق نشود، تعبیری به جز فیک‌نیوز و رسانه زرد بر آن نام نمی‌توان گذاشت.

در لابه‌لای این افکار با خود گفتم، آنچه ماهیت و درون‌مایه اصلی حرفه خبرنگاری به شمار می‌رود «اخلاق حرفه‌ای» و «مشی آگاهی بخشی» است. در همین حال و هوا در این فکر بودم که روز خبرنگار امسال با روز عاشورا و شهادت سرور و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مصادف شده است. مگر رسالت امام حسین (ع) جز آگاهی بخشی و هدایت بود؟ آیا رسالت انبیاء الهی جز این بود؟ مگر معنی «نباء» همان خبر نیست؟ یادم آمد که حضرت زینب (س) بزرگترین روایتگر واقعه عاشورا است. آنجا که نقش بی‌بدیل او در ثبت حقیقت کربلا قرن‌ها و هزاره‌ها فراموش نخواهد شد.

غرق در همین افکار بودم که یاد خبرنگاران شهید دوران انقلاب و دفاع مقدس با خاطرم عجین شد. به راستی اگر آن بهشتیان نمی‌بودند چه کسی می‌توانست آن همه جفای استکبار علیه مردم این سرزمین را در تاریخ ثبت کند تا امروز از خط به خط ثبت حقایق آنان درس بگیریم و با پایمردی در مقابل حقوق مردم میهنمان بایستیم. باید اذعان کرد که خبرنگاران افسران اطلاعات عملیات جبهه جنگ اقتصادی امروز به شمار می‌روند و اکنون که به جایگاه این عزیزان می‌اندیشم خود به خود رشادت‌های شهید سرافراز حسن باقری به ذهنم متبادر می‌شود.

نمی‌دانم چگونه می‌توان در میان انبوه واژه‌ها گلچینی از عبارات زیبا برای وصف جایگاه خبرنگاران عزیز جستجو کرد، اما بی‌گمان نقش آنان در تاریخ صنعت و اقتصاد ایران هویداست. به همین منظور شایسته می‌دانم از تلاش های شبانه‌روزی این عزیزان قدردانی کرده و برای یکایک آنان در این مسیر پر فراز و نشیب از درگاه خداوند متعال موفقیت بی شمار طلب کنم و در یک کلام به خبرنگاران بگویم: «قدر خود و کارتان را بیشتر بدانید.»

دوستدار شما
مهدی خطیبی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟