شورولت کلرادو

نسل سوم و جدید شورولت کلرادو معرفی شد

شنبه - 22 مرداد 1401

پیشرانه- پس از گذشت حدوداً یازده سال از معرفی نسل دوم، حضوری تقریباً هشت‌ساله در بازار ایالات‌متحده و افزایش استقبال خریداران آمریکایی از پیکاپ‌های میدسایز (و همچنین ورود رقبایی جدید به این بخش از بازار در یک دهه اخیر) وقت آن رسیده بود تا شورولت کلرادو یک پوست‌اندازی کامل را تجربه کرده و با نسل سومش و مدل ۲۰۲۳ در مقابل رقبای مقتدری همچون تویوتا تاکوما، نیسان فرانتیر و فورد رنجر صف‌آرایی کند.

پیشرانه- پس از گذشت حدوداً یازده سال از معرفی نسل دوم، حضوری تقریباً هشت‌ساله در بازار ایالات‌متحده و افزایش استقبال خریداران آمریکایی از پیکاپ‌های میدسایز (و همچنین ورود رقبایی جدید به این بخش از بازار در یک دهه اخیر) وقت آن رسیده بود تا شورولت کلرادو یک پوست‌اندازی کامل را تجربه کرده و با نسل سومش و مدل ۲۰۲۳ در مقابل رقبای مقتدری همچون تویوتا تاکوما، نیسان فرانتیر و فورد رنجر صف‌آرایی کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در نسل جدید کلرادو دیگر خبری از نسخه تک‌کابین/ Extended Cab نیست و خودرو تنها در نسخه دو کابین یا Crew Cab عرضه می‌شود. نسل سوم کلرادو همچنین بر روی شاسی جدیدی سوار شده که به لطف آن و در مقایسه با نسل قبل، فاصله بین دو محور خودرو افزایشی ۷۸ میلی‌متری داشته است و همچنین بدنه خودرو نیز ۵۸ میلی‌متر عریض‌تر شده است. اوورهنگ جلو نیز در مقایسه با نسل پیشین کاهش داشته تا به‌طور توأمان مزیتی بصری و کاربردی را برای خودرو به ارمغان بیاورد و از یک‌سو بر روی جذابیت خودرو در نمای سه رخ جلو تأثیری مثبت بگذارد و از سویی دیگر زاویه ورود/ حمله آن را افزایش داده و بهبود ببخشد.

 

نسل سوم و جدید شورولت کلرادو معرفی شد

برای نسل جدید، شورولت پیشرانه بنزینی و ۶ سیلندر V شکل و همچنین تمامی پیشرانه‌های دیزلی را به کلی از لیست گزینه‌های قابل انتخاب برای قوای فنی کلرادو کنار گذاشته است تا تنها طیفی از پیشرانه‌های بنزینی ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری و توربوشارژردار (که در تمامی تیپ‌ها و تریم‌های خودرو با یک گیربکس ۸ سرعته خودکار جفت‌وجور می‌شوند)، نیروبخش نسل سوم شورولت کلرادو باشند اما مدیران جی‌ام به خریداران و طرفداران این مدل اطمینان داده‌اند که این تغییرات و تصمیم‎های اتخاذشده، به‌هیچ‌عنوان تأثیر منفی و مخربی بر روی کشش و قدرت مانور خودرو نخواهد گذاشت و آن‌ها می‌توانند روی کارایی و مصرف سوخت بهینه و همچنین بازدهی مناسب پیشرانه‌های ۴ سیلندر جدید حساب ویژه‌ای باز کنند (گفتنی‌ است که این پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژردار در پیکاپ فول‌سایز سیلورادو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد).

شورولت

شورولت همچنان به عرضه خودروهای پیکاپ خود با پیشرانه‌ دیزلی ادامه خواهد داد اما دراین‌بین نسل جدید کلرادو استثنا خواهد بود.

 

دراین‌بین تریم‌های پایه WT و LT به‌طور استاندارد با نسخه پایه این پیشرانه ۴ سیلندر عرضه می‌شوند که قادر است قدرت و حداکثر گشتاوری معادل ۲۳۷ اسب‌بخار و ۳۵۱ نیوتن‌متر ‌تولید کند که این آمار و ارقام در مقایسه با پیشرانه بکار گرفته شده در مدل پایه نسل قبلی کلرادو، از افزایش ۱۸ درصدی قدرت خروجی و افزایش ۳۶ درصدی گشتاور حکایت دارد. تریم‌های میان‌رده Z71 و تریل‌باس (Trail Boss) اما به نسخه‌ای از این پیشرانه ۴ سیلندر توربو مجهزند که قادر است قدرتی برابر با ۳۱۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۵۲۸ نیوتن‌متری را برای جثه خودرو فراهم آورد که همه این‌ها یعنی این نسخه از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری در مقایسه با پیشرانه ۲.۸ لیتری توربو دیزل و پیشرانه بنزینی ۳.۶ لیتری V6 قابل سفارش برای نسل قبلی کلرادو، بازدهی بالاتر و خروجی قدرت و گشتاور بیشتری را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. تریم رده‌بالای ZR2 اما اگرچه قدرتی برابر با تریم های میان رده Z71 و تریل‌باس دارد، اما حداکثر گشتاور تولیدی آن به ۵۸۳ نیوتن‌متر افزایش پیدا کرده است.

شورلت

طراحی و مهندسی تریم ZR2 شورولت کلرادو با تمرکز ویژه بر روی قابلیت‌های بیراهه‌نوردی صورت پذیرفته و این خودرو ضمن تجهیز به مواردی نظیر سپرهای آفرودی در جلو و عقب و زیرسپری آلومینیومی برای حفاظت از رادیاتور و محفظه روغن موتور، روی تایرهای ۳۳ اینچی و رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار شده است.

 

تعداد و تنوع اکسسوری‌ها و لوازم جانبی قابل سفارش برای کلرادو جدید و در مقایسه با نسل قبل بیش از ۲ برابر شده و حالا (و در زمان آغاز عرضه کلرادو به بازار)، بیش از ۲۰۰ قلم انواع لوازم جانبی برای انتخاب در دسترس خریداران قرار دارد.

نسل سوم و جدید شورولت کلرادو معرفی شد

تمامی تریم های شورولت کلرادو ۲۰۲۳ به‌صورت استاندارد به یک صفحه‌نمایشگر ۸ اینچی (به‌عنوان صفحه پشت آمپر دیجیتالی) در مقابل دیدگان راننده و یک صفحه‌نمایش ۱۱.۳ اینچی در پنل کاربری جلوداشبورد مجهز هستند که این بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی است که در خودرویی پیکاپ در این سگمنت و کلاس ابعادی مورد استفاده قرار گرفته است؛ البته تا قبل از ورود فورد رنجر ۲۰۲۳ که نمایشگری ۱۲.۱ اینچی دارد!

 

در سال ۲۰۲۱ میلادی، شورولت ۷۳.۰۰۸ دستگاه کلرادو را در خاک ایالات‌متحده به فروش رساند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۰ به معنای کاهش فروش ۲۴ درصدی برای این مدل بود و درنتیجه و در جدول فروش سگمنت پیکاپ‌های میدسایز، کلرادو در رتبه چهارم و در پسِ رقبایی همچون تویوتا تاکوما، فورد رِنجر و جیپ گلادیاتور قرار گرفت. البته تا ماه ژوئن سال جاری میلادی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، آمار فروش ۴۴.۱۹۰ دستگاهی از بهبود اوضاع برای کلرادو در بازار ایالات‌متحده حکایت دارند تا نماینده شورولت تا به اینجای سال، در رتبه دوم جدول فروش سگمنت پیکاپ‌های میدسایز و در پس تویوتا تاکوما جا خوش کند (ناگفته نماند که فروکش‌کردن بحران تأمین ریزتراشه‌ها در بهبود آمار تولید و فروش کلرادو تأثیر بسزایی داشته است). با توجه به معرفی نسل جدید فورد رنجر در اواخر سال ۲۰۲۱ و آغاز عرضه قریب‌الوقوع آن به بازار، شاهد داغ شدن هرچه بیشتر تنور رقابت در این بخش از بازار خواهیم بود و باید دید که درنهایت کدام‌یک گوی سبقت را از دیگری خواهد ربود؛ هرچند به عقیده کارشناسان تقریباً بعید است که کلرادو یا رنجر بتوانند در کوتاه‌مدت جایگاه پیشتاز این سگمنت یعنی تویوتا تاکوما را با تهدیدی جدی مواجه کنند (نسل جدید تاکوما نیز احتمالاً در سال ۲۰۲۴ معرفی و روانه بازار خواهد شد).

تویوتا تاکوما

تویوتا تاکوما پیشتاز بلامنازع سگمنت پیکاپ‌های میدسایز در بازار ایالات‌متحده است و در سال ۲۰۲۰ با فروش ۲۳۸.۸۰۶ دستگاه و با اختلافی چشمگیر توانست بر صدر جدول فروش این سگمنت تکیه بزند. در همین سال فورد رنجر با فروش ۱۰۱.۴۸۶ دستگاه و شورولت کلرادو با ۹۶.۵۵۵ دستگاه جایگاه‌های دوم و سوم را از آن خود ساختند.

 

رونمایی از نسل جدید- و از تمامی جهات ارتقاءیافته- کلرادو یک هفته پس از معرفی اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی شورولت یعنی بلیزر EV (که از تابستان سال آینده میلادی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت) رخ می‌دهد و همان‌طور که مدیران جنرال‌موتورز تأکید می‌کنند، به نظر می‌رسد پیام واضح و روشنی داشته باشد و آن‌هم این است که علیرغم تمامی هیاهو و هیجانی که در بین خودروسازان و خریداران برای معرفی مدل‌های تمام الکتریکی جدید وجود دارد، هنوز در برخی از سگمنت‌ها و بخش‌های مهم بازار تقاضا برای خرید خودروهای مجهز به پیشرانه درون‌سوز در سطح بالایی قرار دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

نسل سوم و جدید شورولت کلرادو معرفی شد

نسل سوم و جدید شورولت کلرادو معرفی شد

 

تولید انبوه نسل جدید کلرادو در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و در سایت تولیدی جی‌ام در ونتزویلِ ایالت میزوری آغاز خواهد شد؛ کارخانه‌ای که خطوط تولیدش هم‌اکنون نیز پذیرای جی‌ام‌سی کانیون و نسل دوم شورولت کلرادو است.

نوشته: علی‌کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟