لیدری «ایران خودرو دیزل» در بازار / واردات خودروهای دست دوم فاجعه است

یکشنبه - 13 شهریور 1401

پیشرانه – مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: دیزل در حوزه بازار لیدری را در اختیار دارد و سودده ترین خودروساز است.

پیشرانه – مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: دیزل در حوزه بازار لیدری را در اختیار دارد و سودده ترین خودروساز است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در حاشیه نمایشگاه خودروی مشهد با اشاره به اقدامات یک سال گذشته، اظهار کرد: ایران خودرو یک برنامه جامعه راهبردی برای آینده خود تدوین کرده است که این برنامه شامل توسعه محصولات جدید( طراحی ۸ محصول جدید در ۲۲ ماه گذشته)، افزایش کیفیت که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است، افزایش تولید ( جهش بزرگ در مجموعه دیزل و برنامه تولید ۲۵ هزار دستگاه)، فروش و سودآوری (تسویه ۶۵۰۰میلیارد تومان بدهی جاری و پیش بینی سودآوری بسیار خوب برای ۶ماهه دوم سال)است.

وی با اشاره به برنامه فروش و سودآوری بیان کرد: تا پایان تیرماه زیان انباشته به ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته و پیش بینی می شود این رقم تا پایان شهریور ماه به صفر برسد و ماه شش ماهه دوم در سودآوری خوبی باشیم. پیش بینی ها بر آن است در مجمع ۱۴۰۲ تقسیم سود داشته باشیم.

وی همچنین درباره بازار سرمایه نیز گفت: در حوزه بازار سرمایه اتفاقات خوبی رخ داده است. این سهم سال های سال در شرایط بدی قرار داشت و سهامداران آن آسیب دیدند، اما امروز این سهم جزو سهام های سودده بازار است و ارزش آن ۱۷ هزارمیلیارد تومان است و ساختار مالی آن اصلاح شده است. بزرگترین افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران در فرابورس صورت گرفته و ۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از این محل به ثبت رسیده است و امروز شاهد صف خرید در سهم «خاور» هستیم.

توسلی مهر افزود: امروز در حوزه جذب نیروی انسانی و ایجاد اشتغال پایدار تا به امروز ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیرو جدید در دیزل جذب شده اند. البته افراد دیگری نیز در زنجیره زیرمجموعه ما جذب شده اند که این عدد را بزرگ می کند. ما در حوزه نیروهای تولید ۱۰۰درصد نیروی جدید جذب کردیم و در شرایط فعلی اقتصادی یه افتخار محسوب می شود.

وی با اشاره به سهم بازار بیان کرد: درواقع دیزل لیدری سهم بازار را به دست گرفته است. این موضوع به دلیل تیراژ و ارزش فروش است. همچنین در حوزه سوددهی به عنوان سوده ترین شرکت انتخاب شده است در حالی که در بهمن ۹۹ زیان ده ترین خودروساز بود.

توسلی مهر درباره خروج خودروهای فرسوده و واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد: واردات محصولات دست دوم یک فاجعه است. ما در کشور ظرفیت کامل برای تولید و نوسازی ناوگان را در اختیار داریم اگر اراده بر حمایت از تولید داخل باشد. با واردات خودروهای دست دوم عملا نوسازی ناوگان انجام نمی شود. درواقع خودروهای فرسوده بیشتری را به ناوگان اضافه می کنیم.

از سویی دیگر این موضوع نه توجیه اقتصادی دارد و نه می تواند خدمات پس از فروش را ارائه داد. عملا ناوگان خودروهای تجاری اروپایی را نوسازی و خودروهای فرسوده انها را وارد کشور می کنیم واین می تواند در ادامه بحران شدیدی برای حمل و نقل ایجاد کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟