تعرفه واردات خودرو توسط وزارت صمت مشخص شد + مثال

سه شنبه - 15 شهریور 1401

پیشرانه – امروز طی نشست خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور اصحاب رسانه، وزیر صمت در خصوص تعرفه و چگونگی روند واردات خودرو توضیحاتی را ارائه کرد.

پیشرانه – امروز طی نشست خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور اصحاب رسانه، وزیر صمت در خصوص تعرفه و چگونگی روند واردات خودرو توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» فاطمی امین در خصوص روند تعرفه‌گذاری واردات خودرو گفت: وزارت صمت با هدف جلوگیری از رانت خواری در خصوص واردات خودرو و دریافت سود نامتعارف توسط واردکنندگان سازوکاری را در نظر گرفته است که از این موضوع جلوگیری می‌کند.

او طی یک مثال نحوه محاسبه تعرفه واردات را اینگونه تشریح نمود که در صورتی که یک خودرو با تمامی هزینه‌ها و سودهای در نظر گرفته شده برای واردکننده ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد و ۶۰۰ میلیون در بازار به فروش برسد، رانت ۲۰۰ میلیون تومانی ایجاد می‌شود که محل ایراد است. برای حذف این رانت ایجاد شده ۲۰۰ میلیون تومان اضافه به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.

او در ادامه با توضیح دریافت سود بازرگانی شناور تشریح کرد: برای حذف این رانت یک قیمت با احتساب سود بازرگانی متعارف در نظر گرفته می‌شود، این خودرو وارداتی برای فروش حدود ۵۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری و با همین قیمت در بورس عرضه می‌شود، در صورتی که این خودرو در بورس با قیمت بالاتر به طور مثال ۶۰۰ میلیون تومانی فروخته شود، مابه‌التفاوت ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان تومان نیز به خزانه دولت واریز خواهد شد و به واردکننده خودرو تعلق نمی‌گیرد.

وزیر صمت در خصوص عرضه خودرو وارداتی در بورس کالا عنوان کرد که این موضوع با هدف شفاف‌سازی صورت گرفته و از اتفاقاتی مانند تمام شدن ناگهانی سهمیه فروش، بسته شدن سایت، کندی اینترنت و دیگر مواردی که در سابق اتفاق افتاده است، جلوگیری می‌شود.در بورس کالا قیمت، فروشند و خریدار مشخص و شفاف خواهد بود. عرضه خودرو در بورس با ایجاد رقابت و در ادامه کاهش قیمت‌ها نیز کمک می‌کند، این موضوع در چند عرضه اخیر خودرو در بورس اتفاق افتاده است و شاهد آن بودیم.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟