ضرورت استفاده گسترده از اتوبوس های برقی در حمل و نقل عمومی کشور

یکشنبه - 27 شهریور 1401

پیشرانه -امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسیله های برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل و نقل و همچنین کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است.

پیشرانه -امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسیله های برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل و نقل و همچنین کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» به نقل از خودروبانک ، اتوبوس‌های برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل می‌شوند تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کنند.

آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و غیرعمومی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهانی WHO تخمین می‌زند که حدود ۷ میلیون نفر سالانه بر اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده جان خود را از دست می دهند و این آلودگی‌ها ۹۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وجود مه‌دود بر فراز شهرهای صنعتی مانند تهران و آلودگی هوا ناشی از مصرف بی رویه سوخت های فسیلی، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان ریه و عفونت های حاد تنفسی را افزایش می‌دهد. این سطح بالای درگیری با بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا باعث وارد شدن هزینه‌های جبران ناپذیر به سلامت عمومی جامعه شده و همچنین هزینه‌های درمانی گزافی را بر روی دست خانواده‌ها و سیستم‌های سلامت می‌گذارد.

در این بین استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مخصوصا اتوبوس‌های برقی یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش سطح آلودگی محیط زیست شهری است و همچنین می‌تواند به حفظ سلامت عمومی افراد جامعه کمک کند.

اتوبوس های برقی کارایی بالایی داشته و هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به اتوبوس‌های دیزلی دارند. صرفه جویی در سوخت خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت گازوئیل و فسیلی بسیار قابل توجه است و همچنین اتوبوس های برقی با کمتر شدن قطعات متحرک سیستم پیشرانه به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. با صرفه جویی در سوخت، تعمیر و نگهداری، این خودروها می‌توانند میلیاردها تومان را در طول عمر فعالیت خود ذخیره کنند و این هزینه‌های صرفه‌جویی شده می‌تواند در بخش‌های مختلف جامعه و همچنین سیستم حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری شود.

از نظر ایمنی اتوبوس های برقی قابل اعتماد هستند و نرخ خرابی تقریبا مشابه یا شاید کمتری در مقایسه با سایر مدل‌های فسیلی دارند. سواری آرام و روان آن‌ها به مسافران این امکان را می‌دهد که استراحت کنند و به راحتی گفتگو کنند و نبود موتور دیزلی آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، اتوبوس‌های داخل شهری و سرویس‌های مدرسه اغلب در مناطق شلوغ استفاده می‌شوند و کودکان به‌ویژه در معرض اثرات منفی آلودگی مانند مشکلات تنفسی و آسم قرار می‌گیرند و همچنین بر اساس گزارشات، این آلودگی‌ها اثر مستقیمی بر تمرکز کودکان داشته و باعث عملکرد ضعیف آن‌ها در آزمون مدارس می‌شود. اتوبوس‌های برقی بدون ایجاد گازهای گلخانه ای و ذرات گردوغبار، هوای پاک‌تری را برای جوامع ما فراهم می‌کنند. خودروهای برقی حتی با در نظر گرفتن انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به برق مورد استفاده برای شارژ، نیز برتری خود را حفظ می‌کنند.

بسیاری از اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری در مدت روز کار می‌کنند و در زمان‌های کم بار یعنی شب‌ها در گاراژ شارژ می‌شوند. برای شرکت‌هایی که اتوبوس‌های برقی را شارژ می‌کنند، این فناوری قابل اطمینان با کمک به مدیریت اوج تقاضا باعث پایداری شبکه شده و به یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

در حالی که امیدواری زیادی در خصوص اتوبوس های برقی وجود دارد، اما معایبی مانند قیمت بالاتر اتوبوس‌های برقی، نیاز به زیرساخت های شارژ و محدود بودن برد وسایل نقلیه برقی باعث کند شدن رشد استفاده از این گونه محصولات در سیستم حمل‌ونقل کشور شده است. امید است که با حمایت‌های دولت و همچنین با بهبود تکنولوژی اتوبوس‌های برقی و استقرار جایگاه‌های شارژ، این چالش‌ها هرروز کاهش پیدا کند.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟