با سه مدل از خودروهای وارداتی مزدا به کشور آشنا شوید؟

با سه مدل از خودروهای وارداتی مزدا به کشور آشنا شوید

سه شنبه - 29 شهریور 1401

پیشرانه- با آزاد شدن واردات خودرو همه منتظر هستیم ببینیم چه خودروهای وارداتی به کشور می‌آیند. با توجه به سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفته‌شده برای واردات خودرو، می‌توان حدس زد که کدام مدل‌ها و برندها قابل واردات و حضور در بازار کشور ما هستند.

پیشرانه- با آزاد شدن واردات خودرو همه منتظر هستیم ببینیم چه خودروهای وارداتی به کشور می‌آیند. با توجه به سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفته‌شده برای واردات خودرو، می‌توان حدس زد که کدام مدل‌ها و برندها قابل واردات و حضور در بازار کشور ما هستند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در ادامه به سه مدل از خودروهای وارداتی مزدا با قابلیت حضور در ایران اشاره کرده و به معرفی کلی آن‌ها می‌پردازیم. با پیشرانه همراه باشید.

با سه مدل از خودروهای وارداتی مزدا به کشور آشنا شوید؟

کدام خودروهای وارداتی مزدا می‌توانند به بازار ایران بیایند؟

همان‌طور که اشاره کردیم در این مطلب سه مورد از خودروهای وارداتی مزدا با مدل ۲۰۲۲ را معرفی خواهیم کرد که قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار دارند و می‌توانند به ایران بیایند.

خودروهای وارداتی مزدا

مزدا ۲ مدل ۲۰۲۲

نسل سوم مزدا ۲ از سال ۲۰۱۵ در بازارهای جهانی موجود بوده و طی سال ۲۰۱۹ نیز یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرده است. این خودرو در رده محصولات کوچک (سگمنت بی) دسته‌بندی می‌شود و در قالب مدل‌های هاچبک یا سدان به فروش می‌رسد. نسخه هاچبک این خودرو در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چیزی حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و بنابراین مناسب حضور در کشورمان به‌حساب می‌آید.

البته نسخه سدان این خودرو با توجه به برخورداری از صندوق بزرگ‌تر و کاربردپذیری بیشتر، احتمالاً با استقبال بالاتر مشتریان ایرانی مواجه خواهد شد ولی فعلاً اثری از نسخه سدان مزدا ۲ در بازار کشورهای خلیج‌فارس مشاهده نشده است؛ باوجوداین احتمالاً شرکت واردکننده محصولات مزدا می‌تواند آن را از دیگر کشورها به بازار ایران برساند.

خودروهای وارداتی مزدا

به‌هرحال مزدا ۲ هاچبک موجود در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر عرضه شده است. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز محور چرخ‌های جلو را به گردش درمی‌آورد تا بدین ترتیب مزدا ۲ هاچبک قادر باشد ظرف مدت‌زمان حدود ۱۲ ثانیه فرایند شتابگیری صفر تا صد را به انجام برساند. این خودرو تا ۱۸۵ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد و دراین‌بین به‌طور متوسط معادل ۶.۵ لیتر بنزین درازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

 

مزدا 2

مزدا ۲ یک خودرو بسیار جمع‌وجور است و تنها ۳۹۰۰ میلی‌متر طول دارد. همچنین فاصله بین محور چرخ‌های این خودرو برابر ۲۴۹۰ میلی‌متر است که نوید یک کابین تقریباً جادار در این کلاس را می‌دهد. البته قاعدتاً افراد بلندقد در صندلی‌های ردیف عقب این هاچبک کوچک محدودیت‌های قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد. همچنین ظرفیت ۲۵۰ لیتری صندوق‌عقب در مزدا ۲ هاچبک نمی‌تواند نیازهای مسافرتی – خانوادگی را به‌خوبی برآورده کند و بیشتر به درد افراد جوان یا خانواده‌های کم‌جمعیت می‌خورد.

سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، ورود بدون کلید، تهویه دیجیتال و…، ازجمله مهم‌ترین امکانات حاضر در این تیپ مزدا ۲ هاچبک به شمار می‌روند.

خودروهای وارداتی مزدا

مزدا ۳ سدان مدل ۲۰۲۲

کمتر مشتری ایرانی است که مزدا ۳ را نشناسد. نسل اول و دوم این خودرو ژاپنی توسط گروه بهمن مونتاژ و روانه بازار ایران شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به‌ویژه مزدا ۳ نیو نسخه سدان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای مونتاژی ژاپنی در ایران به شمار می‌رود که همچنان نیز مدل‌های کارکرده یا صفر کیلومترش در بازار با رونق بسیار بالا دادوستد می‌شوند.

خودروهای وارداتی مزدا

اما خبر خوش برای طرفداران مزدا ۳ این است که نسل چهارم آن با مدل ۲۰۲۲ هم می‌تواند به کشور ما وارد شود. این خودرو وارداتی مزدا عمدتاً باقیمت‌های بالاتر از ۲۰ هزار دلار به‌ویژه در نسخه هاچبک به فروش می‌رسد اما یک نمونه سدان آن موسوم به مزدا ۳ evolve با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی بهای کمتر از ۲۰ هزار دلار دارد و می‌تواند به دست مشتری ایرانی نیز برسد.

این خودرو باقیمت فوب حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عرضه شده است و از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر به همراه جعبه‌دنده اتوماتیک شش سرعته بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه برآورد شده و حداکثر سرعت آن نیز برابر ۲۰۲ کیلومتربرساعت است. طراحی بیرونی سیال و اسپرت در کنار طراحی کابین مدرن و دلچسب، از ویژگی‌های ظاهری این خودرو هستند که قطعاً موجب رضایتمندی مشتری ایرانی نیز خواهند شد. همچنین کابین بسیار جادار به همراه کیفیت مناسب متریال داخلی نیز از دیگر مزیت‌های مزدا ۳ سدان محسوب می‌شوند.

مزدا ۳ سدان مدل ۲۰۲۲

میانگین مصرف سوخت این مدل حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر بوده که برای یک موتور ۲ لیتری رقمی مناسب به‌حساب می‌آید. کسب پنج ستاره ایمنی از مؤسسات معتبر جهانی نظیر یوروانکپ نیز امنیت بالای این خودرو را تضمین می‌کند و آن را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای واردات به ایران تبدیل می‌سازد.

امکاناتی مثل نمایشگر مالتی مدیا، چهار کیسه هوای جلو و جانبی، سیستم کنترل پایداری و کشش، تهویه مطبوع دیجیتال، تنظیم برقی صندلی راننده، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، دوربین عقب، سنسور پارک و…، از امکانات مهم این خودرو به شمار می‌آیند.

با این حساب مزدا ۳ یکی از بهترین خودروهای وارداتی مزدا خواهد بود که در صورت ورود به بازار ایران قطعاً استقبال بسیار قابل‌توجهی از آن به عمل خواهد آمد.

 

خودروهای وارداتی مزدا

مزدا CX-3

مزدا CX-3 یک کراس اوور کوچک است که بر اساس پلتفرم مزدا ۲ هاچبک ساخته‌شده و از سال ۲۰۱۶ تاکنون روی خط تولید قرار داشته است. البته تولید این محصول برای بازارهای آمریکا و اروپا در سال ۲۰۲۱ متوقف شد و مدل cx30 جای آن را گرفت؛ اما برای دیگر بازارها فعلاً سی ایکس تری به تولید می‌رسد. این خودرو در سال ۲۰۱۸ یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد و حالا در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باقیمتی در حدود ۱۸۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

خودروهای وارداتی مزدا

پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ دنده برای مزدا سی ایکس تری مدل ۲۰۲۲ در نظر گرفته‌شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو کراس اوور حدود ۱۱ ثانیه بوده و بیشترین سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و صندوق‌عقب ۲۴۰ لیتری از دیگر ویژگی‌های مزدا CX-3 مدل ۲۰۲۲ به شمار می‌روند.

مزدا CX-3

امکاناتی مثل سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و دوربین عقب، کیسه‌های هوای جلو، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، بلوتوث و usb، تهویه دیجیتال، ورود به ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی و…، از آپشن‌های مهم این مدل محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در پایان این مقاله باید ابراز امیدواری کنیم که خودروهای وارداتی مزدا به‌ویژه سه مدل اشاره‌شده در بالا بتوانند با تیراژ مناسب در کشور عرضه شوند؛ چراکه این خودروها ازلحاظ کیفی و ظاهری در سطح مناسبی قرار دارند و با ورود به بازار کشور جان تازه‌ای به سگمنت های مربوط به خود خواهند بخشید تا مشتریان ایرانی نیز از تجربه سواری با چنین محصولات باکیفیتی بهره فراوان ببرند.

نوشته: حسین باباپور

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟