برخورد با قطعات قاچاق به نتیجه می رسد؟

یکشنبه - 17 مهر 1401

پیشرانه – وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا با اجرای برنامه  تدوین شده، سوداگری در بازار لوازم یدکی قاچاق  را پایان دهد.

پیشرانه – وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا با اجرای برنامه  تدوین شده، سوداگری در بازار لوازم یدکی قاچاق  را پایان دهد.

به گزارش وب سایت خبری« پیشرانه»  محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ضمن اشاره به اینکه تولید و واردات لوازم یدکی خودرو ملزم به دریافت شناسه کالا شده و عرضه‌کنندگان قطعات یدکی خودرو تا ۱۵ مهر ماه فرصت داشته‌ اند که کالاهای بدون شناسه را تعیین تکلیف و برای آن‌ها شناسه دریافت کنند، تصریح کرد: پس از این تاریخ فروش لوازم یدکی خودرو بدون کد شناسه به عنوان قاچاق محسوب و با فروشندگان این کالاها برخورد خواهد شد.

نظارت بر بازار لوازم یدکی  منجر به حذف کالای قاچاق و بی کیفیت می شود. متاسفانه در سال های اخیر عدم نظارت باعث شد تا قطعاتی حتی در بسته بندی  اما بی کیفیت به دست مشتری برسد و همین موضوع هزینه های نگهداری خودرو را افزایش دهد.

این موضوع از سویی دیگر می تواند کسب و کار تولیدکنندگان قطعات با کیفیت و اصل را هم تحت تاثیر قرار دهد. برخی قطعات قاچاق با کیفیت بسیار پایین گاها در بسته بندی برندهای معتبر به دست مشتریان می رسد که این موضوع بر مشتری مداری اثر گذار است. اما حالا با نظارت ویژه وزارت صمت می توان امیدوار بود که قطعات قاچاق از بازار برچیده می شود.

اجرای این برنامه باعث می شود تا هزینه مصرف کننده نیز کاهش پیدا کند. قطعات قاچاق و بی کیفیت کارایی مناسب نداشته و باعث می شود تا هزینه های تعمیر و نگهداری بیشتر شود. هرچند در گام اول ارزان بودن این قطعات می تواند برای مشتری خوشایند باشد، اما در نهایت افزایش هزینه ها در پی بی کیفیت بودن باعث می شود اطمینان مصرف کننده به برخی برندها کاهش پیدا کند.

هرچند این اقدام می تواند بخشی از این مشکل را حل کند اما فراموش نکنیم مبارزه با قاچاق نیازمند سازو کار و نظارت ویژه ای است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بستر آن را این طرح نیز می تواند با شکست مواجه شود.

متاسفانه بررسی سیاست های اخیر وزارت صمت در حوزه خودرو نشان می دهد گاها برخی تصمیم ها بدون کارشناسی و با فوریت اجرایی می شود در نهایت با صرف هزینه ای مشخص می شود چندان نتیجه مثبتی به همراه نداشته است. حالا باید دید برخورد با قطعات قاچاق تا چه اندازه موفق خواهد بود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟