راهکارهای موقتی دردی از صنعت خودرو درمان نمی کند

دوشنبه - 18 مهر 1401

پیشرانه – کاهش قیمت تمام شده یکی از دغدغه های اصلی در صنعت خودرو است که باعث می شود هزینه آن از جیب مصرف کننده پرداخت شود. اما راهکارهای موقتی نمی تواند مشکلات را به صورت ریشه ای حل کند.

Normal
۰

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-bidi-font-family:Arial;}

پیشرانه – کاهش قیمت تمام شده یکی از دغدغه های اصلی در صنعت خودرو است که باعث می شود هزینه آن از جیب مصرف کننده پرداخت شود. اما راهکارهای موقتی نمی تواند مشکلات را به صورت ریشه ای حل کند.

به گزارش وب سایت«پیشرانه» این روزها با نزدیک شدن به اجرایی شدن واردات خودرو، رصد خبرهای مجلس نشان می دهد، نمایندگان اظهار نظرهای خودرویی خود را افزایش داده اند.

بیشتر این نظرات هم مربوط به خودروسازان داخلی است، از کاهش هزینه تولید تا سهم بندی در قرعه کشی ها و… تا محصول نهایی با قیمت منصفانه به دست مشتری برسد.

یکی از راهکارهای مجلس برای عرضه خودروی ارزان، حذف واسطه ها در بحث تامین مواد اولیه است.

افزایش این واسطه ها می تواند قیمت نهایی را افزایش داده و در نهایت این هزینه از جیب مردم پرداخت شود.

ارتباط مستقیم خودروسازان با تامین کنندگان مواد اولیه می تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد اما باید سازوکار دقیق بر این موضوع وجود داشته باشد. به عنوان مثال عرضه در بورس می تواند راهکاری برای از میان برداشتن واسطه ها باشد.

با حذف این حلقه، قیمت تمام شده خودروسازان کاهش پیدا می کند اما فراموش نکنیم بخشی از این مواد اولیه بر اساس قیمت ها جهانی قیمت گذاری می شوند و چندان نمی توان دلخوش به کاهش قیمت ها بود.

کاهش قیمت تمام شده در صنعت خودرو نیازمند برنامه ای منسجم و کارشناسی شده است و نمی توان انتظار داشت با اقدامات دستوری این موضوع محقق شود. سیاست گذاری درست و نقشه راهی دقیق می تواند ناجی صنعت خودرو شود. شاید اگر این مشکل به صورت ریشه ای حل نشود، تمام راهکارها مانند یک مسکن، موقتی شرایط این صنعت را بهبود ببخشد. صنعتی که امروز با مشکلاتی در زمینه تامین نقدینگی مواجه است نمی تواند چندان به این راه حل ها امیدوار باشد. از سویی دیگر با اجرایی شدن واردات خودرو باید منتظر کاهش استقبال از محصولات داخلی هم باشیم.

لازم است که خودروسازان با شناسایی گلوگاه ها و تشکیل اتاق فکر کارشناسی به دنبال حل ریشه ای مشکلات بروند. در غیر این صورت صنعت خودرو نمی تواند خود را از این بحران نجات دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟