کیا سلتوس

معرفی کیا سلتوس ۲۰۲۲ به‌عنوان گزینه واردات به ایران

یکشنبه - 15 آبان 1401

پیشرانه- کراس‌اوورهای کره‌ای طی سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ در ایران بسیار محبوب شدند و جایگاه خود را در کشورمان را محکم کردند. بعد از ممنوع شدن واردات خودرو طی ۳-۴ سال اخیر اثری از نمونه‌های جدید این محصولات در کشور دیده نمی‌شد تا آنکه بالاخره ظاهراً قرار است خودروهای وارداتی جدید ظرف ماه‌های آینده به دست مشتری ایرانی نیز برسند.

پیشرانه- کراس‌اوورهای کره‌ای طی سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ در ایران بسیار محبوب شدند و جایگاه خود را در کشورمان را محکم کردند. بعد از ممنوع شدن واردات خودرو طی ۳-۴ سال اخیر اثری از نمونه‌های جدید این محصولات در کشور دیده نمی‌شد تا آنکه بالاخره ظاهراً قرار است خودروهای وارداتی جدید ظرف ماه‌های آینده به دست مشتری ایرانی نیز برسند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  کیا سلتوس ۲۰۲۲ یک کراس‌اوور سابکامپکت است که قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار دارد و به‌احتمال بسیار زیاد در صورت عملی شدن واردات خودرو در ماه‌های آتی به مشتری ایرانی رخ نشان خواهد داد. در این مقاله به معرفی این شاسی‌بلند کوچک کره‌ای می‌پردازیم تا ببینیم با چه ویژگی‌هایی وارد بازار ایران خواهد شد.

معرفی کیا سلتوس

کیا سلتوس اولین مرتبه در قالب نمونه کانسپت SP در سال ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شد اما نمونه‌های تولیدی آن در سال ۲۰۱۹ وارد بازار کره جنوبی شدند و سپس در هند، چین آمریکای شمالی و خاورمیانه به فروش رسیدند.

شرکت کیاموتورز سه ورژن از سلتوس را با ابعاد کمی متفاوت از یکدیگر برای بازارهای مختلف تدارک دیده است که ازلحاظ طول و همچنین فاصله محوری کمی با یکدیگر تفاوت دارند اما ازنظر فنی و ساختاری تفاوت بنیادین میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. این خودرو از حیث جثه بین محصولاتی همچون سونت، سول و اسپورتیج (به‌عنوان مدل بزرگ‌تر) قرار می‌گیرد.

کیا سلتوس

در مبحث طراحی بدنه سعی شده تا المان‌های جدید و جوان‌پسند در نمای بیرونی به کار گرفته شود تا جوان‌ترها نیز به این محصول خانوادگی علاقه‌مند شوند. طراحی داخلی سلتوس به‌اندازه تولیدات جدید کیاموتورز مدرن و امروزی به نظر نمی‌رسد اما پختگی دل‌چسبی در آن وجود دارد که همچنان می‌تواند مایه رضایت خاطر مشتریان باشد.

کیا سلتوس

کیفیت متریال داخلی در حد متوسط قرار دارد و با توجه به فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی‌متری، فضای نسبتاً کافی برای حضور چهار تا پنج سرنشین در صندلی‌های سلتوس یافت می‌شود. ضمناً اگر بخواهید به مسافرت بروید، باید بدانید که درون صندوق‌عقب کیا سلتوس ۲۰۲۲ معادل ۴۳۳ لیتر فضا وجود دارد که کمی بیش از محصولاتی همچون رانا خواهد بود.

سلتوس

مشخصات فنی کیا سلتوس برای ورود به بازار ایران

نسخه‌های کیا سلتوس که در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسند، صرفاً با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در اختیار کاربران و مشتریان قرار دارند. این پیشرانه چیزی نزدیک به ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به‌منظور تبادل نیرو بین پیشرانه و چرخ‌های جلو بهره می‌برد. میانگین مصرف سوخت این خودرو تقریباً نزدیک به ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتابگیری صفر تا صد آن نیز نزدیک به ۱۲.۵ ثانیه به طول خواهد انجامید.

لازم به ذکر است که موتورهای ۱.۶ لیتری توربو شارژ، ۱.۲ لیتری ساده و توربو و نمونه‌های ۱.۴ لیتری و ۲ لیتری تنفس طبیعی هم در سایر بازارها برای این خودرو در نظر گرفته شده است، اما احتمال حضور آن‌ها در ایران کم بوده و انتظار داریم که همین موتور ۱.۶ لیتری در بازار کشورمان روی کیا سلتوس نصب باشد.

آپشن‌های کیا سلتوس ۲۰۲۲

کیا سلتوس ۲۰۲۲ در قالب سه تیپ به بازار کشورهای خلیج‌فارس راه پیداکرده که در این میان نسخه EX به‌عنوان فول آپشن‌ترین تیپ با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار از آپشن‌های زیر برخوردار است:

سامانه کنترل کم‌فرمانی، رادار هشدار تصادف، رادار تشخیص اشیا متحرک، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی مولتی‌مدیا، مانیتورهای ردیف عقب، سانروف برقی، پرده برقی عقب، دیلایت و اتولایت، دوربین ۳۶۰، تهویه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل و…

کیا سلتوس

ناگفته نماند کیا سلتوس موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از موسسه امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا شده است و بنابراین از حیث تأمین امنیت سرنشینان خود در رده‌های نسبتاً مطلوب قرار می‌گیرد. به‌ویژه در مقایسه با حریفان چینی خود در بازار ایران امنیت بسیار بهتری برای سرنشین فراهم خواهد آورد.

سخن پایانی

کیا سلتوس در بازار کشور قطر باقیمت‌های نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ عرضه شده است. بنابراین در صورت ورود به بازار ایران احتمالاً قیمت پایه آن برای عرضه در بازار بورس حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته با توجه به تعرفه‌های دولتی و عوارض شماره‌گذاری، بیمه و…. قیمت نهایی سلتوس احتمالاً به چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان می‌رسد.

سلتوس در این رنج قیمت به‌عنوان یک رقیب قدر برای محصولاتی همچون چری تیگو ۷، لاماری ایما و فیدلیتی بهمن موتور و دیگر تولیدات کراس‌اوور چینی مونتاژ داخل به شمار خواهد رفت.

سلتوس

گمان می‌رود در صورت نهایی شدن فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو در پایان مهرماه، احتمالاً طی ۳ الی ۴ ماه آینده اخبار رسمی از ورود کیا سلتوس به‌عنوان خودروی وارداتی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به بازار ایران به گوش برسد. کیا سلتوس طراحی ظاهری مناسبی دارد و با توجه به آنکه تحت برند محبوب کیا عرضه می‌شود، احتمالاً بتواند رقبای چینی خود را با اختلاف پشت سر بگذارد. البته توانایی فنی این خودرو نسبت به رقبای چینی در سطح پایین‌تر قرار دارد اما به دلیل بهره‌مندی از موتور تنفس طبیعی با استهلاک کمتر و همچنین کیفیت ساخت بالاتر می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را در مقایسه با تولیدات چینی به‌سوی خود جلب کند.

نوشته: حسین باباپور

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • علی | ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ ب٫ظ

    غیر چین از جای دیگه نمیتونن خودرو وارد کنن

  • مهداد | ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    با قیمت های الان نزدیک به ۱ میلیارد اینا بدن؟😂 راحت رو ۱ و نیم ۲