مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲ با چه مشخصاتی می‌تواند وارد ایران شود؟

سه شنبه - 17 آبان 1401

پیشرانه- مزدا ۳ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های ژاپنی مونتاژ داخل به شمار می‌رود که نسل اول و دوم آن میان مشتریان ایرانی کاملاً محبوب ظاهر شدند و ازلحاظ آمار فروش جزو درخشان‌ترین نمونه‌ها در کلاس خود به شمار می‌روند؛ اما پس از شروع دور جدید تحریم‌ها، عرضه مزدا ۳ متوقف شد و کماکان اثری از مونتاژ آن دیده نمی‌شود.

پیشرانه- مزدا ۳ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های ژاپنی مونتاژ داخل به شمار می‌رود که نسل اول و دوم آن میان مشتریان ایرانی کاملاً محبوب ظاهر شدند و ازلحاظ آمار فروش جزو درخشان‌ترین نمونه‌ها در کلاس خود به شمار می‌روند؛ اما پس از شروع دور جدید تحریم‌ها، عرضه مزدا ۳ متوقف شد و کماکان اثری از مونتاژ آن دیده نمی‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» البته بعد از تصمیم وزارت صنعت برای آزادسازی مشروط واردات خودرو با در نظر گرفتن سقف قیمتی ۲۰ هزار دلار، احتمال می‌رود که نسل جدید مزدا ۳ با مدل ۲۰۲۲ و یا ۲۰۲۳ به دست مشتری ایرانی برسد. با این حساب بهتر دیدیم که در ادامه به معرفی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲ بپردازیم تا ببینیم این خودرو در صورت ورود به کشور با چه مشخصات و ویژگی‌های فنی به مشتری ایرانی تحویل داده می‌شود.

معرفی مزدا ۳ نسل چهار

جدیدترین نسل مزدا ۳ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این محصول نسبت به مدل قبلی دارای طول بیشتر و طراحی مهیج‌تر بود، به‌نحوی‌که مشتریان با اشتیاق بیشتر به استقبال آن رفتند. در توسعه و ساخت نسل جدید مزدا ۳ حداقل از ۳۰ درصد فولاد فوق مستحکم استفاده‌شده و مهندسان به‌منظور کاهش سروصدای ورودی به کابین، تصمیم گرفتند تا بخش کف خودرو را به‌صورت دولایه طراحی کنند.

گرچه زبان طراحی نسل چهارم مزدا ۳ حدود ۶-۷ سال پیش خلق شده است، اما کماکان باوجود انواع و اقسام خودروهای جدید، بسیار دل‌نشین و هیجان‌انگیز احساس می‌شود؛ به‌نحوی‌که قطعاً حضورش در ایران شور و اشتیاق زیادی بین مشتریان به پا خواهد کرد. طراحی داخلی این ماشین ژاپنی نیز سبک و سیاق مختص به خود را دارد و هماهنگی مناسبی با نمای بیرونی ارائه می‌دهد.

ضمناً به دلیل آنکه فاصله بین محور چرخ‌های جلو و عقب نمونه سدان این خودرو معادل ۲۷۲۵ میلی‌متر است، بنابراین فضای داخل به‌ویژه برای سرنشینان ردیف عقب کاملاً جادار بوده و افراد بزرگ‌سال با حداقل محدودیت می‌توانند در صندلی‌های عقب جا بگیرند. ظرفیت ۴۵۰ لیتری صندوق‌عقب هم برای تأمین نیازهای یک خانواده چهارنفره در مسافرت تقریباً کفایت خواهد کرد.

مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲ جهت ورود به ایران

تنها نسخه مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲ که فعلاً قابلیت واردات به کشور ما را دارد، با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به فروش می‌رسد. توان فنی این خودرو نسبت به مزدا ۳ نیو موجود در بازار ما چندان اختلاف ندارد و قدرتی در حد ۱۵۳ اسب بخار به‌اضافه ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور از دل آن بیرون می‌آید. شتاب صفر تا ۱۰۰ این نسخه از مزدا ۳ کمتر از ۱۱ ثانیه برآورد شده و بیشترین سرعت آن نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

همچنین به‌طور ترکیبی ۶.۵ لیتر سوخت نیاز است تا این سدان خانوادگی ژاپنی بتواند مسافتی در حد ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید. با این حساب شاید عملکرد فنی مزدا ۳ نسبت به رقبای توربو شارژ جدید موجود در بازار کشور کمی ضعیف باشد، اما در عوض پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو کیفیت ساخت و دوام فنی بالایی ارائه می‌دهد که این نکته می‌تواند برای خانواده‌ها و مشتریان ایرانی بسیار حائز اهمیت باشد.

آپشن‌های مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

باید بدانید تیپ‌های مختلفی از این سدان ژاپنی در بازارهای گوناگون به فروش می‌رسند که ازلحاظ سطح آپشن با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند؛ اما نسخه موردنظر ما باقیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امکاناتی در حد متوسط ارائه می‌دهد که شاخص‌ترین آن‌ها مطابق فهرست زیر خواهد بود:

چهار کیسه هوا، کنترل کشش TCS، کنترل پایداری ESC، کروز کنترل، نمایشگر لمسی مالتی مدیا به قطر ۸.۸ اینچ، usb و بلوتوث، دوربین دید عقب، درگاه برق ۱۲ ولت، ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD؛ ترمز کمکی، آینه‌های برقی با گرم‌کن و… .

سخن پایانی

تیپ پایه مزدا ۳ نسل چهار که در بالا به مشخصات آن اشاره کردیم، باقیمت فوب نزدیک به ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار در بازار کشورهای جنوب ایران به فروش می‌رسد. در صورت ورود به کشور ما قیمت اولیه آن چیزی نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با احتساب عوارض دولتی، تعرفه گمرک، هزینه شماره‌گذاری و…، احتمالاً بهای نهایی آن در بورس به چیزی بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

رقبای چینی فعلی این محصول در بازار ایران سدان‌های کی ام سی جی ۷، آریزو ۶ پرو و رسپکت بهمن موتور خواهند بود. ازجمله محصولات احتمالی وارداتی نیز خودروهایی مثل هیوندا النترا ۲۰۲۲ و کیا سراتو ۲۰۲۲ می‌توانند نزدیک‌ترین رقبای این محصول در بازار آینده ایران محسوب شوند.

البته فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که وعده وزارت صنعت برای واردات خودرو چه زمانی عمل می‌شود؛ درصورتی‌که طی یکی دو ماه آینده شرکت‌های واجد شرایط بتوانند تأییدیه لازم را از وزارت صمت دریافت کنند، احتمالاً طی ماه‌های پایانی سال باید شاهد ورود محصولات جدیدی همچون مزدا ۳ سدان مدل ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ به کشور باشیم.

نوشته: حسین باباپور

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

مزدا ۳ نسل چهار

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

مزدا ۳ نسل چهار

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲

پیشرانه مزدا ۳ نسل چهار

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • علی | ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۹ ب٫ظ

    باسلام وارداتی در کار نیست اینها همه سرگرم کردن مردمه تا انتخابات چون در حال حاضر هیچ چیزی برای مانور دادن ندارن