مزدا CX-3

معرفی مزدا CX-3 تنها کراس‌اوور مزدا با قابلیت واردات به ایران

جمعه - 20 آبان 1401

پیشرانه- طبق گفته‌های مسئولان وزارت صنعت احتمالاً طی سه الی چهار ماه آینده شاهد معرفی و ورود رسمی خودروهای وارداتی خواهیم بود. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید در این دوره از واردات خودرو سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته‌شده که این شرط باعث می‌شود بسیاری از محصولات خارجی امکان ورود به کشور را نداشته باشند.

پیشرانه- طبق گفته‌های مسئولان وزارت صنعت احتمالاً طی سه الی چهار ماه آینده شاهد معرفی و ورود رسمی خودروهای وارداتی خواهیم بود. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید در این دوره از واردات خودرو سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته‌شده که این شرط باعث می‌شود بسیاری از محصولات خارجی امکان ورود به کشور را نداشته باشند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کمپانی مزدا که پیش‌ازاین نیز در بازار ایران حاضر بوده است، احتمالاً جزو برندهایی خواهد بود که چند مدل از محصولاتش به ایران خواهند آمد. دراین‌بین کراس‌اوور کوچک مزدا CX-3 یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های وارداتی باقیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو است که گمان می‌رود در ماه‌های پایانی امسال یا اوایل سال آینده در کشورمان حاضر شود؛ بنابراین بهتر است که به معرفی ویژگی‌ها و مشخصات مزدا CX-3 بپردازیم تا ببینیم این کراس‌اوور کوچک ژاپنی با چه خصوصیات احتمالی در ایران حاضر خواهد شد.

معرفی مزدا CX-3

مزدا سی ایکس ۳ یک کراس‌اوور کوچک است که بر اساس پلتفرم مزدا ۲ توسعه پیداکرده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون روی خط تولید قرار داشته است. البته شرکت سازنده در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تغییرات جزئی روی این خودرو اعمال کند و آن را به‌عنوان نمونه فیس‌لیفت به دست مشتریان برساند. نمونه فیس‌لیفت مزدا سی ایکس ۳ با تغییراتی در جلوپنجره، چراغ‌ها، سپرها، اصلاح جزئی شاسی و… همراه بود که مورد استقبال کاربران نیز قرار گرفت.

طراحی ظاهری مزدا CX-3 به‌طورکلی جلوه‌ای دل‌چسب و درعین‌حال اسپرت به نمایش می‌گذارد و باوجودآنکه سال‌های زیادی از طراحی نمونه اولیه آن می‌گذرد، اما همچنان جذابیت زیادی برای مشتریان به‌ویژه در بازار ایران خواهد داشت. طراحی داخلی نیز به‌نوبه خود زیبا به نظر می‌رسد و کیفیت ساخت کابین این خودرو می‌تواند جزو نقاط قوت آن در بازار ایران محسوب شود.

در صندوق‌عقب مزدا CX-3 فضایی معادل ۲۴۰ لیتر وجود دارد که چندان وسیع نیست و در حد و اندازه محصولاتی همچون کوییک به نظر می‌رسد. البته با توجه به فاصله محوری ۲۵۷۰ میلی‌متری، فضایی جادارتر به‌ویژه در صندلی‌های ردیف دوم این خودرو در مقایسه با محصولاتی همچون سایپا کوییک وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی مزدا CX-3 2022

تنها نسخه مزدا سی ایکس ۳ که در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باقیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، خوشبختانه دارای موتور تنفس طبیعی به حجم دو لیتر بوده و اثری از توربوشارژ در آن دیده نمی‌شود. استفاده از موتور تنفس طبیعی برای مشتری ایرانی گزینه بهتری است؛ زیرا در کشور ما بنزین باکیفیت به‌راحتی یافت نمی‌شود و موتورهای توربوشارژ حساسیت بسیار بالاتری نسبت به سطح کیفی بنزین دارند و این احتمال وجود دارد که در طول زمان با خرابی‌های بیشتری ناشی از کیفیت پایین سوخت مواجه شوند. موتور ۲ لیتری این خودرو قدرتی در حد ۱۴۸ اسب بخار به همراه ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

با توجه به ابعاد کوچک و وزن نسبتاً پایین این خودرو، به نظر می‌رسد که توان موتور مزدا CX-3 بتواند یک رانندگی هیجان‌انگیز را برای کاربران به ارمغان بیاورد. گفته‌شده که شتاب صفر تا صد مزدا سی ایکس ۳ مدل ۲۰۲۲ حدود ۸.۵ ثانیه است و بنابراین این خودرو می‌تواند یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران لقب بگیرد. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز کمتر از ۷ لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی‌شده و می‌توان تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت با آن سرعت گرفت.

آپشن‌های مزدا CX-3 مدل ۲۰۲۲

آن نسخه از مزدا ۳ که در بازار کشورهای جنوبی ایران به قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود، امکانات تقریباً متنوع و کاربردی به همراه دارد که در ادامه به شاخص‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

ترمز کمکی، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، حسگرهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، ورود بدون کلید، کیسه‌های هوای جلو، خروجی برق ۱۲ ولت، پورت usb، بلوتوث، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و… .

سخن پایانی

مدت‌هاست که بازار کراس‌اوورهای ایران به دست محصولات چینی افتاده و بسیاری از مشتریان منتظر ورود خودروهای باکیفیت ژاپنی به‌ویژه در رده تولیدات اقتصادی و میان قیمت هستند. مزدا سی ایکس ۳ با توجه به کیفیت ساخت بالا، بهره‌مندی از موتور تنفس طبیعی، طراحی ظاهری جذاب قطعاً می‌تواند جان تازه‌ای به بازار کراس‌اوورهای کوچک ایران ببخشد و حریف قدری برای محصولات چینی حاضر در این کلاس به‌حساب بیاید.

قیمت مزدا CX-3 در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چیزی نزدیک به ۱۸ هزار دلار است؛ بنابراین در صورت ورود به کشور می‌توان قیمت پایه آن را نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان برآورد کرد؛ اما با توجه به هزینه‌های دیگر همچون هزینه شماره‌گذاری، تعرفه گمرکی و…، باید انتظار عرضه این خودرو در بازه قیمتی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم. در مورد زمان عرضه مزدا CX-3 نیز هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق اظهارنظر کرد اما اگر آن‌طور که مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند، لیست نهایی شرکت‌های واجد شرایط واردکننده خودرو در پایان مهرماه اعلام شود و دراین‌بین یکی از شرکت‌ها نیز مسئول واردات محصولات مزدا به کشور باشد، به‌احتمال‌قوی ظرف سه چهار ماه آینده باید اخبار رسمی از ورود مزدا CX-3 به بازار ایران به گوش برسد.

نوشته: حسین باباپور

مزدا CX-3

مزدا CX-3

معرفی مزدا CX-3 تنها کراس‌اوور مزدا با قابلیت واردات به ایران

مزدا CX-3

مزدا CX-3

مزدا CX-3 2022

مزدا CX-3

مزدا CX-3

مزدا CX-3 2022

مزدا CX-3 2022

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟