بررسی نیسان جوک 2023 به‌عنوان گزینه واردات به کشور

نیسان جوک ۲۰۲۳ به‌عنوان گزینه واردات به کشور

سه شنبه - 24 آبان 1401

پیشرانه- نیسان جوک یکی از معروف‌ترین کراس‌اوورهای کوچک در دنیا محسوب می‌شود که شمایل عجیب نسل اول آن باعث معروفیت این خودرو بین مشتریان شد. نسل اول جوک در بازار ایران نیز حاضر بود و حالا احتمال می‌دهیم که با شروع دور جدید واردات خودرو به کشور، نسل دوم این شاسی‌بلند فوق جمع‌وجور ژاپنی نیز به ایران راه پیدا کند.

پیشرانه- نیسان جوک یکی از معروف‌ترین کراس‌اوورهای کوچک در دنیا محسوب می‌شود که شمایل عجیب نسل اول آن باعث معروفیت این خودرو بین مشتریان شد. نسل اول جوک در بازار ایران نیز حاضر بود و حالا احتمال می‌دهیم که با شروع دور جدید واردات خودرو به کشور، نسل دوم این شاسی‌بلند فوق جمع‌وجور ژاپنی نیز به ایران راه پیدا کند.

از همین رو بررسی نیسان جوک ۲۰۲۳ موجود در بازار کشورهای جنوب ایران برایتان آماده کردیم تا بدانید نسخه احتمالی این خودرو جهت واردات به کشورمان از چه مشخصاتی درزمینهٔ فنی، امکانات و… برخوردار است. در ادامه با وب‌سایت خبری «پیشرانه» همراه باشید

معرفی نیسان جوک ۲۰۲۳

نسل دوم نیسان جوک در سال ۲۰۱۹ و بعد از دوره طولانی حضور نسل اول این خودرو در بازارهای جهانی، به معرض دید عموم درآمد. برخلاف نسل اول، شمایل نسخه جدید این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی نه‌تنها خنده‌دار و عجیب‌وغریب به نظر نمی‌رسد، بلکه ظاهری بسیار تهاجمی، اسپرت و شیک برای آن ترسیم‌شده تا دیگر هیچ انتقادی بر فرم ظاهری این ماشین ژاپنی وارد نیاید.

استفاده از چراغ‌های دیلایت به فرم خط ابرویی و ترسیم هنرمندانه سایر المان‌های بدنه باعث شده تا نسل دوم جوک یکی از زیباترین ماشین‌های حال حاضر جهان در کلاس خود تلقی شود. از طراحی داخلی این محصول کمی رنگ و بوی محافظه‌کاری به مشام می‌رسد و به‌اندازه طرح بیرونی با عنصر خلاقیت و جسارت همراه نشده است. وجود دریچه‌های تهویه سه‌گانه در وسط داشبورد نیز بیش از هر چیز بیننده را به یاد طرح اولیه نمای داخلی برخی محصولات مرسدس بنز می‌اندازد.

بااین‌حال درمجموع سبک طراحی داخل اتاق نیسان جوک ۲۰۲۳ با نوع سلیقه مشتریان هدف این خودرو تطابق دارد و به‌طور نسبی پاسخگوی تمایلات گوناگون آن‌ها خواهد بود. خوشبختانه صندلی‌های ردیف عقب چندان تنگ نیست و افراد با قد متوسط می‌توانند به‌راحتی در آن حضور پیدا کنند. در قسمت پشت صندلی عقب نیز فضایی در حد ۴۲۲ لیتر جهت جا دادن لوازم یافت می‌شود که می‌تواند جوابگوی نیازهای یک خانواده حداقل چهار نفره باشد.

مشخصات فنی نیسان جوک ۲۰۲۳جهت ورود به بازار ایران

نیسان جوک ۲۰۲۳ تنها با یک موتور سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری به بازار خاورمیانه آمده است. این پیشرانه کوچک قدرتی در حد ۱۱۵ اسب بخار به‌علاوه ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. بنابراین جوک ۲۰۲۳ هم ازلحاظ کلاس بدنه و هم از نظر فنی تا حدودی به ام وی ام x22 پرو موجود در بازار ایران شباهت دارد.

گفته‌شده گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه نیز انتقال‌دهنده نیروی این موتور به محور جلو خواهد بود. هنوز خبری از تولید نمونه دو دیفرانسیل این خودرو به گوش نرسیده اما ظاهراً کمپانی نیسان با توجه به تقاضاهای پرشمار مشتریان، مشغول به کار در این زمینه است تا به‌زودی نسخه چهارچرخ محرک جوک را روانه میدان کند.

شتاب صفر تا صد این نسخه از نیسان جوک چیزی حدود ۱۱.۵ ثانیه است و سرعت‌سنج آن نیز حداکثر تا رقم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بالا می‌رود. در مورد میزان مصرف سوخت این خودروی ۱۲۸۲ کیلوگرمی به‌طور رسمی چیزی گفته نشده اما احتمالاً این پیشرانه با توجه به توان فنی قابل قبولی که ارائه می‌دهد، چیزی حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی سوخت مصرف خواهد کرد.

پس باوجود موتور سه سیلندر نباید گمان کنید که این خودرو توان حرکتی مناسبی ندارد، بلکه گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متری به همراه توان ۱۱۵ اسب بخار و همچنین استفاده از گیربکس دو کلاچه هفت سرعته باعث می‌شود تا این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی حداقل در امور خانوادگی قدرت کافی و چابکی مناسبی ارائه دهد و بتواند نیازهای روزمره یک خانواده ایرانی را به طرز مناسب مرتفع سازد.

ازلحاظ میزان نرمی سیستم تعلیق نیز باید گفت که سواری این خودرو تا حدودی سفت به نظر می‌رسد اما میزان خشکی سیستم تعلیق به حدی نیست که آزاردهنده باشد.

امکانات و آپشن‌های نیسان جوک ۲۰۲۳

به نظر می‌رسد نیسان جوک در صورت واردات به ایران، با تیپ متوسط خود (ازلحاظ امکانات) در بازار ما حاضر شود. این نسخه نیسان جوک از امکاناتی به شرح زیر برخوردار است:

شش کیسه هوا، ترمز کمکی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، سیستم صوتی Bose با ۸ اسپیکر، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک با دریچه عقب، پدال شیفتر، اپل کارپلی و اندروید اتو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، اتولایت، نور بالا خودکار، پایش فشار باد تایرها، دوربین عقب، آینه‌های جانبی تاشونده خودکار و… .

لازم به ذکر است که نیسان جوک پنج ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ به دست آورده است. با این حساب در بحث ایمنی یکی از مطلوب‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران محسوب خواهد شد و می‌تواند از این لحاظ به طرز مطلوبی توقع مشتری را برطرف کند. این در حالی است که بسیاری از رقیبان این خودرو که جزو محصولات چینی هستند، احتمالاً نمی‌توانند در آزمون‌های موسسه یوروانکپ بیش از سه ستاره دریافت کنند.

سخن پایانی

نیسان جوک ۲۰۲۳ در بازار کشور قطر با قیمتی نزدیک به ۱۷ هزار دلار به فروش می‌رسد. نسل اول این خودرو جایگاه مناسبی در کشورمان پیدا کرد و با توجه به سابقه نیکی که از خود به‌جا گذاشته است، قطعاً نسل دوم آن نیز در صورت عرضه با قیمت مناسب و منطقی می‌تواند مسیری روبه‌جلو برای خود در ایران ترسیم کند و کارنامه‌ای درخشان به‌جا بگذارد.

هنوز در مورد زمان ورود احتمالی این خودرو به بازار ایران نمی‌توان به‌طور دقیق اظهارنظر کرد، اما اگر وعده‌های وزارت صنعت برای شروع ورود خودروهای خارجی به کشور تحقق یابد، آنگاه احتمال می‌دهیم که در زمستان سال جاری اخبار رسمی از واردات محصولات خارجی ازجمله نیسان جوک به گوشمان برسد.

نوشته: حسین باباپور

نیسان جوک ۲۰۲۳

نیسان جوک 2023

نیسان جوک 2023

نیسان جوک 2023

نیسان جوک ۲۰۲۳

نیسان جوک 2023

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟