میتسوبیشی اکلیپس

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ محصول وارداتی آرین موتور پویا

سه شنبه - 1 آذر 1401

پیشرانه- ظاهراً بالاخره گره واردات خودرو بازشده و شرکت‌های مختلف موفق شده‌اند مجوز واردات خودرو را از وزارت صنعت دریافت کنند.

پیشرانه- ظاهراً بالاخره گره واردات خودرو بازشده و شرکت‌های مختلف موفق شده‌اند مجوز واردات خودرو را از وزارت صنعت دریافت کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این میان شنیده‌شده آرین موتور پویا که پیش‌ازاین نیز واردات محصولات میتسوبیشی را بر عهده داشت، ورود خودروهایی همچون کراس‌اوور اکلیپس کراس ۲۰۲۲ به ایران را در برنامه دارد؛ بنابراین در این مقاله به معرفی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ با ویژگی‌های مختص بازار ایران می‌پردازیم تا ببینیم محصول جدید آرین موتور پویا با چه مشخصاتی در اختیار خریداران ایرانی قرار خواهد گرفت.

معرفی اکلیپس کراس ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکلیپس کراس یک کراس‌اوور جمع‌وجور با طراحی بدنه نسبتاً خاص است که در سال ۲۰۱۷ و در نمایشگاه خودرو ژنو برای نخستین بار به نمایش درآمد. این شاسی‌بلند شهری بر اساس یکی دو طرح کانسپت که در سال‌ ۲۰۱۵ رونمایی شده بودند، طراحی و تولید شده است. پیش از ممنوعیت واردات خودرو شرکت آرین موتور این محصول را رسماً در ایران معرفی کرد اما متأسفانه به دلیل لغو ورود خودروهای خارجی طی چند سال گذشته هیچ‌گاه پای میتسوبیشی اکلیپس کراس به بازار ایران باز نشد.

اما طبق اخبار موثقی که دریافت کرده‌ایم، گویا قرار است در دور جدید واردات خودرو سه چهار مدل از تولیدات میتسوبیشی شامل اکلیپس کراس ۲۰۲۲ توسط آرین موتور پویا در بازار ایران عرضه شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید طراحی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ نسبت به دیگر رقبای هم‌رده تا حدودی خاص به نظر می‌رسد. در فرم‌دهی به این خودرو بیشتر از اشکال هندسی با خطوط شکسته استفاده‌شده تا بدنه مقداری خشن و اسپرت به نظر برسد. این در حالی است که اکثر رقبای این محصول به‌ویژه کراس‌اوورهای کوپه نظیر دیگنیتی پرایم، سعی داشته‌اند تا به‌واسطه به‌کارگیری از منحنی‌های ظریف، ظاهری لوکس و همه پسندتر ارائه دهند.

بااین‌حال انصافاً هنوز هم ظاهر میتسوبیشی اکلیپس در نوع خود منحصربه‌فرد و جذاب به نظر می‌رسد که می‌تواند حداقل در ماه‌های اولیه ورود به کشورمان سرها را به‌طرف خود بچرخاند.

متأسفانه در مورد طراحی داخلی شرکت میتسوبیشی چندان خلاقانه عمل نکرده است و یک داشبورد با طراحی تقریباً قدیمی و تا حدودی از مد افتاده را برای اکلیپس کراس ارائه داده است. به جرأت می‌توان گفت اگر از یک داشبورد امروزی به سبک خودروهای چینی جدید درون این محصول میتسوبیشی استفاده می‌شد، حالا اشتیاق بیشتری در مشتریان برای خرید آن به وجود می‌آمد. فقط کافی است به طرح داشبورد محصولات جدید چینی نگاهی داشته باشید تا متوجه نمای داخلی قدیمی و از مد افتاده میتسوبیشی اکلیپس ۲۰۲۲ بشوید.

فضای صندلی‌های عقب هم برای افرادی با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر تقریباً جادار و بدون محدودیت به نظر می‌رسد؛ اما سرنشینان بلندقدتر احتمالاً ازنظر فضای زانو و سر کمی معذب خواهند شد. درب پشتی را که باز کنید متوجه خواهید شد که گرچه محفظه صندوق این خودرو نسبتاً جادار است و می‌تواند پذیرای لوازم یک خانواده ۴ نفره باشد، اما باید گفت که انتظار بیشتری از قسمت بار این خودرو می‌رفت؛ چراکه گنجایش ۴۰۵ لیتری نمی‌تواند به‌طور تمام و کمال پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی خصوصاً هنگام مسافرت باشد.

مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ آرین موتور

شرکت آرین موتور پویا تنها می‌تواند میتسوبیشی اکلیپس کراس را با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ و گیربکس سی وی تی به بازار ایران بیاورد؛ زیرا نسخه‌های دیگر این محصول قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار دلار دارند و درنتیجه نمی‌توانند در دور جدید واردات به بازار ایران راه پیدا کنند.

پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ چهار سیلندر این خودرو قدرتی در حد ۱۵۰ اسب بخار تولید می‌کند و گشتاوری معادل ۲۵۰ نیوتن‌متر را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. البته نمونه دو دیفرانسیل این محصول نیز در بازار موجود است که با توجه به قیمت بالای آن، نمی‌تواند در کشورمان حاضر شود.

عملکرد میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ با این پیشرانه و گیربکس سی وی تی ۸ دنده تیپ‌ترونیک تقریباً چابک به نظر می‌رسد؛ زیرا شتاب صفر تا صد آن حدود ۹.۸ ثانیه بوده و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متری این خودرو نیز نسبت به اکثر رقبای چینی بیشتر است که چابکی و توان مانوردهی را افزایش می‌دهد و رانندگی نسبتاً مهیجی را برای کاربر به وجود می‌آورد.

البته مسلماً اگر از انواع دیگر گیربکس‌ها استفاده می‌شد، توان حرکتی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ به میزان مطلوب‌تری ارتقا پیدا می‌کرد.

همچنین در مورد تجربه سواری با میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ هم باید گفت که سیستم تعلیق این خودرو به طریقی کارآمد وظیفه خود را انجام می‌دهد و درمجموع سواری نرم و لذت بخشی را فراهم می‌کند؛ هرچند که وجود مقداری خشکی برای تنظیم هندلینگ و پایداری این سبک از خودروهای کراس‌اوور اجتناب‌ناپذیر است.

سکوت کابین نیز یکی دیگر از مزیت‌های میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ است که بسیاری کارشناسان خارجی نیز به آن اذعان داشته‌اند. ضمناً میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک ماشین ۱.۵ تنی رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

 

مدل خودرو میتسوبیشی اکلیپس ۲۰۲۲ آرین موتور
موتور چهار سیلندر – ۱.۵ لیتری- توربو شارژ
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر
گیربکس اتوماتیک CVT با هشت دنده مصنوعی
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۸ ثانیه
بیشترین سرعت ۲۰۰km/h
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد (میلی‌متر) ۴۵۴۵-۱۸۰۵-۱۶۸۵
وزن (KG) ۱۵۲۰

آپشن‌های میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ آرین موتور

با توجه به آنکه آرین موتور پویا تنها مجوز عرضه نسخه پایه اکلیپس به بازار ایران را دارد، بنابراین نباید انتظار بیش‌ازحد نسبت به آپشن‌های این ماشین ژاپنی در ایران داشته باشید.

گمان می‌رود امکاناتی مثل: کروز کنترل، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل توقف در سربالایی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، آینه‌های جانبی برقی، دو کیسه هوای جلو، ترمزهای ضد قفل abs و ebd، ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم پایش فشار باد تایرها و… برای این محصول جدید آرین موتور پویا به‌طور استاندارد در نظر گرفته شده باشد.

قیمت و زمان عرضه میتسوبیشی اکلیپس ۲۰۲۲ به بازار ایران

ظاهراً فرایند ثبت سفارش واردات خودرو توسط شرکت‌های تأییدشده از سوی وزارت صنعت که شامل آرین موتور پویا نیز می‌شود، هنگام نگارش این متن یعنی اوایل آبان ۱۴۰۱ آغاز شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که حداقل یک یا دو ماه دیگر شاهد ورود محصولات وارداتی نظیر میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ به بازار ایران باشیم.

قیمت فوب نسخه پایه این خودرو در بازار کشور امارات حدود ۷۰ هزار درهم اعلام‌شده و که به پول ما چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. البته هنوز نمی‌دانیم که چقدر تعرفه گمرکی به آن تعلق می‌گیرد اما با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌ها می‌توان انتظار داشت که این محصول با حداقل قیمتی در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار بورس به فروش برسد و بنابراین باید با رقبای چینی مونتاژ داخل نظیر فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، هایما ۸s ایران خودرو و… به رقابت مستقیم بپردازد.

نوشته: حسین باباپور

آرین موتور

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲

آرین موتور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • رادان | ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    چینی آشغال تیگو ۸ رو میدن ۱ میلیارد و ۹۰۰ ، بعد شما این ماشین رو قیمت میگی یک میلیارد و دویست ؟؟؟؟
    مسئولین دزد اختلاسگر ، دلالهای بی ناموس و …. اینو کمتر از ۲.۵۰۰ نمیزارن به دست مردم برسه !!
    تیگو ۷ پرو رو میفروشن ۱.۳۰۰ ووووووو
    لعنت بر جهالت و حماقت و بیشعوری و عقب ماندگی و تحجر و بیسوادی این ملت ، حقمون همینه
    کرم از خود درخته !!

  • شروین | ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱:۴۱ ب٫ظ

    دمت گرم
    حرف حق