رنو کایگر

رنو کایگر ۲۰۲۳؛ ارزان‌ترین و جذاب‌ترین کراس‌اوور اقتصادی رنو

چهارشنبه - 16 آذر 1401

پیشرانه- رنو کایگر یکی از جدیدترین و ارزان‌ترین‌ کراس‌اوورهای هندی- فرانسوی است که به‌عنوان یک محصول اقتصادی جذاب، احتمال حضور آن در ایران بسیار بالاست.

پیشرانه- رنو کایگر یکی از جدیدترین و ارزان‌ترین‌ کراس‌اوورهای هندی- فرانسوی است که به‌عنوان یک محصول اقتصادی جذاب، احتمال حضور آن در ایران بسیار بالاست.

در سال‌های اخیر نگرش خودروسازان اروپایی نظیر رنو نسبت به بازار هند تغییرات چشمگیری داشته و حالا مشاهده می‌شود که هرسال تعداد قابل‌توجهی محصول جدید از این طریق به بازار هند و البته سایر کشورهای با درآمد سرانه پایین تزریق می‌شود.

در این میان شاید گمان کنید که این خودروها ازلحاظ استاندارد، طراحی و … جذابیت چندانی ندارند و صرفاً به‌عنوان یک چهارچرخه موتوری ویژه بازارهای فقیر به تولید رسیده‌اند؛ اما اگر نگاهی به‌ظاهر و مشخصات خودرویی مثل رنو کایگر بیندازید، قطعاً نظرتان تغییر خواهد کرد. در ادامه با وب‌سایت خبری «پیشرانه» همراه باشید تا این کراس‌اوور فراسوی هندی را به‌طور کامل به حضورتان معرفی کنیم.

معرفی رنو کایگر

رنو Kiger یک کراس‌اوور کوچک به طول کمتر از ۴ متر (تقریباً معادل سایپا کوییک) است که توسط بخش هندی کمپانی رنو-نیسان برای بازار هندوستان، آمریکای لاتین و سایر کشورهای نه‌چندان ثروتمند طراحی‌شده تا بتواند به‌عنوان یک محصول کوچک‌تر و البته ارزان‌تر از داستر، نیاز بخشی از مشتریان این بازارها را برآورده کند.

این خودرو روی پلتفرم CMF-A ساخته‌شده و سازه آن با محصولاتی همچون رنو ترایبر و نیسان مگنایت مشترک است. رنو کایگر از سال ۲۰۲۱ به بازار آمده و با توجه به طراحی جذاب، توانسته توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کند.

بررسی طراحی بیرونی و کابین رنو کایگر

رنو کایگر به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین ماشین‌های هندی از ظاهر به نسبت جذاب و مهیجی برخوردار است، به‌نحوی‌که قطعاً در نگاه نخست به‌عنوان یک خودروی سطح بالاتر تصور می‌شود. طرح جذاب چراغ‌ها، استایل شاسی‌بلند مانند، حجم پردازی هیجان‌انگیز و درمجموع وجهه شکیل، باعث شده تا کایگر به‌عنوان یکی از زیباترین کراس‌اوورهای اقتصادی در بازار کنونی دنیا مطرح شود.

طرح داخلی کمی محافظه‌کارانه‌تر به نظر می‌رسد اما هیچ‌گونه ایراد خاصی ازلحاظ فرم و ارگونومی در آن دیده نمی‌شود. فرم داشبورد نسبتاً پخته و قابل‌قبول است و می‌تواند موردپسند کاربران این مدل واقع شود.

گرچه داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک خشک ساخته‌شده اما این پلاستیک خیلی هم بی‌کیفیت به نظر نمی‌رسد و در بازه قیمتی کایگر متقاعدکننده ارزیابی می‌شود. همچنین به دلیل فاصله ۲۵۰۰ میلی‌متری بین محور چرخ‌های جلو و عقب، شاهد فضای نسبتاً جادار درون کابین هستیم؛ به‌نحوی‌که سرنشینان تا قد ۱۸۰ سانتیمتر در ردیف عقب محدودیت‌های آزاردهنده را تجربه نخواهند کرد. صندوق‌عقب ۴۰۵ لیتری این خودرو هم‌ ظرفیتی متوسط دارد و کفاف احتیاجات یک خانواده چهار نفره را می‌دهد.

مشخصات فنی رنو کایگر

کراس‌اوور کوچک رنو در بازار کشور هندوستان به پیشرانه‌های یک لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ مجهز است. حداکثر قدرت موتور یک لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی حدود ۷۱ اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن‌هم به ۹۶ نیوتن‌متر می‌رسد که تقریباً در حد قدرت پراید ۱۱۱ است.

از سوی دیگر مدل توربوشارژ این امکان را دارد که توانی معادل ۹۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و آن را از طریق گیربکس‌های اتوماتیک AMT پنج سرعته و یا سی وی تی به سوی چرخ‌های جلو هدایت کند. جعبه‌دنده‌های مدل تنفس طبیعی نیز شامل گیربکس دستی و اتوماتیک amt پنج سرعته می‌شود.

شتاب صفر تا صد مدل توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک cvt حدود ۱۱ ثانیه برآورد شده و این رقم برای نسخه پایه با موتور یک لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۵ سرعته دستی حدود ۱۴ ثانیه است. مصرف سوخت حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و بیشترین سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت را نیز باید به آمار فنی کایگر اضافه کنیم.

آپشن‌های رنو Kiger

نسخه پایه رنو کایگر از تجهیزات شاخصی سود نمی‌برد اما تیپ‌های فول آپشن امکانات نسبتاً مطلوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با نگاهی به فهرست امکانات کایگر فول آپشن می‌توان مواردی مثل کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سانروف برقی، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، ورود و استارت بدون کلید و… را مشاهده کرد.

همچنین باید بدانید که این خودرو در تست‌های ایمنی موسسه گلوبال انکپ چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی را به دست آورده است؛ بنابراین امنیت آن نیز در حد مطلوب برای بازار ایران خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه رنو کایگر به بازار ایران

رنو Kiger در تیپ پایه با موتور تنفس طبیعی و گیربکس دستی، به قیمت فوب حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دلار در هندوستان فروخته می‌شود. این در حالی است که نسخه فول آپشن مجهز به موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک cvt به همراه امکانات بیشتر، چیزی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

هنوز معلوم نیست که این کراس‌اوور زیبای فرانسوی هندی در صورت ورود به بازار ایران با چه مشخصاتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد اما احتمالاً نمونه توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک که از توان حرکتی مطلوب‌تری برخوردار شده و به گیربکس اتوماتیک سی وی تی نیز مجهز است، گزینه بهتری برای عرضه در ایران خواهد بود. البته فعلاً به دلیل تنش‌هایی که بین ایران و فرانسه به وجود آمده است، وزارت صنعت واردات خودروهای فرانسوی را مشروط کرده و باید ببینیم درنهایت این ماجرا به کجا ختم می‌شود.

به‌هرحال اگر شرکت‌های بزرگی مثل ایران‌خودرو و سایپا واردات این خودرو را در اختیار بگیرند، آنگاه احتمال دارد که تیپ پایه کایگر به‌عنوان یک محصول اقتصادی، ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس به‌صورت مونتاژی در اختیار مشتریان داخلی قرار گیرد. در مورد زمان ورود این ماشین ارزان هندی به بازار ایران هنوز اطلاعات دقیقی به دست نیامده اما طبق آخرین اظهارات وزیر صنعت، احتمالاً باید در اسفند سال ۱۴۰۱ شاهد ورود اولین محموله خودروهای وارداتی باشیم و آن موقع باید ببینیم آیا محصولات رنو جزو این مدل‌ها هستند یا نه.

نوشته: حسین باباپور

رنو کایگر

رنو Kiger

رنو کایگر

رنو کایگر

رنو Kiger

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟