واردات خودروهای برقی

احتمال آزادسازی واردات خودروهای برقی در سال آینده

یکشنبه - 1 دی 1398

پیشرانه- در حالی سرنوشت واردات خودرو در سال آینده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که اظهارات قائم‌مقام بازرگانی وزیر صمت نشان می‌دهد که تمایل به واردات خودروهای برقی و فناوری این دسته از خودروها در دولت وجود دارد.

پیشرانه- در حالی سرنوشت واردات خودرو در سال آینده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که اظهارات قائم‌مقام بازرگانی وزیر صمت نشان می‌دهد که تمایل به واردات خودروهای برقی و فناوری این دسته از خودروها در دولت وجود دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال آینده اظهار کرد: بر اساس قانون، در کتاب مقررات صادرات و واردات که تا آذرماه هرسال تدوین می‌شود، هر نهاد و یا دستگاه اجرایی که نیاز به ممنوعیت و یا آزادسازی واردات کالایی دارد درخواست خود را اعلام و این پیشنهاد در کمیسیون ماده یک مطرح و بررسی و درنهایت کتابچه بر اساس این اعلام تنظیم می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر قرار است واردات خودرو در سال آینده نیز همچنان متوقف باشد، باید ردیف تعرفه از کتاب حذف شود اما با توجه به این‌که این تعرفه هنوز در کتاب وجود دارد احتمال پیش‌بینی برنامه‌ای برای واردات از سوی دولت وجود دارد.

دادفر بابیان این‌که کتاب صادرات و واردات برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند به‌عنوان یک مرجع به شمار می‌رود، تصریح کرد: کسانی که در ایران زندگی نمی‌کنند اما قصد سرمایه‌گذاری دارند نیز با مراجعه به این کتاب از شرایط موجود آگاه شده و نسبت به تصمیم‌گیری اقدام می‌کنند بنابراین باید همه موارد در این کتاب مشخص‌شده و تصمیم‌گیری نیز بر اساس آن انجام شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بر این اساس ازآنجاکه در کتاب مقررات و صادرات بند مربوط به واردات خودرو حذف نشده احتمال آزادسازی واردات در سال آینده وجود دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حسین مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در خصوص واردات اظهار کرده، برخی انتقاد می‌کنند که دولت می‌خواهد به بهانه خودروهای برقی واردات خودرو را از سر بگیرد، این در حالی است که سیاست دولت در واردات خودرو تغییرناپذیر است و هدف این است که از صنایع داخلی حمایت کنیم، اما برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.

در همین حال دادفر با تأکید بر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ناوگان عمومی گفت: دستاورد استفاده از این خودروها در حمل‌ونقل عمومی کاهش مصرف سوخت و آلودگی است اما دولت به دلیل کمبود ارز نسبت به توقف واردات این خودروها اقدام کرده درصورتی‌که کل واردات درمجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نسبت به ارزش کل واردات به کشور بوده و خودروهای وارداتی درصد بالایی را شامل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر هم‌اکنون نسبت به آزادسازی این دسته از خودروها اقدام نکنیم دو سال آینده شاهد اثرات منفی آن خواهیم بود به‌طوری‌که با توجه به افزایش عمر خودروها مصرف بنزین به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد که این روند توجه به این موضوع را نشان می‌دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟