پاس گل ۵ ساله روحانی به رئیسی با واردات خودرو

سه شنبه - 16 اسفند 1401

پیشرانه -وزارت صمت از تحقق هدف گذاری اش درباره ثبت نام خودروهای وارداتی خبر می دهد.اما آیا این یک پاس گل ۵ ساله روحانی به رئیسی نمی تواند باشد.

پیشرانه -وزارت صمت از تحقق هدف گذاری اش درباره ثبت نام خودروهای وارداتی خبر می دهد.اما آیا این یک پاس گل ۵ ساله روحانی به رئیسی نمی تواند باشد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، به گفته سخنگوی وزارت صمت، میزان ثبت نام جهت خرید خودروی وارداتی مطابق هدف گذاری وزارت صمت است.

امید قالیباف با اشاره به پایان مهلت ثبت نام در ساعت ۲۴ شنبه ۱۳ اسفند گفت؛ بلافاصله پس از پایان ثبت نام تمامی اطلاعات متقاضیان بر اساس شرایط اعلام شده بررسی می شود و لیست نهایی احتمالا عصر سه شنبه جهت تعیین اولویت خرید، قرعه کشی خواهد شد.

وی افزود متقاضیانی که بعد از اعلام اولویت بندی قصد انصراف داشته باشند بلافاصله مبلغ مسدود شده انها( که در حساب خودشان است) ازاد خواهد شد.

به نظر می رسد وزارت صمت با دستیابی به هدفگذاری اش در خصوص خودروهای وارداتی توانسته است خود را از زیر بار فشار وعده هایی که پی در پی پوچ از آب در می آمدند رها کند.البته این ظاهر ماجراست چرا که بر خلاف انتظار فعلا در اولین تحویل ها خبری از خودروهای به روز غیر چینی نیست و اولین ورودی وارداتی ها بعد از ۵ سال باز هم یک خودروی چینی به نام چانگان خواهد بود.

با این حال وزارت صمت به زعم خود توانسته است به آنچه که می خواهد دست پیدا کند.یعنی از یک طرف زبان منتقدان را با پیش فروش هایی که مشخص نیست چه زمانی و با چه شرایطی به دست مصرف کننده می رسد بسته است و از طرف دیگر بخش قابل توجهی از نقدینگی را جمع کرده است.در واقع با بازخوانی جملات قالیباف در همین خبر کوتاه می توان متصور بود که ثبت نام از سقف مد نظر وزارت صمت هم گذشته است.قالیباف یک بار از ثبت نام مطابق با هدف گذاری سخن گفته است و جایی دیگر از قرعه کشی گفته است.با توجه به سقف ۱۰۰ هزار دستگاهی و بلوکه شدن ۵۰۰ میلیونی به طور طبیعی ۵۰ هزار میلیارد از نقدینگی های مردم در بانک ها ماندگار می شوند.این یعنی یک فرصت ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای بانک ها که همچنان این منابع را در اختیار دارند و از سوی دیگر عدم تزریق این حجم از نقدینگی از نظر آنها خاصیت ضد تورمی دارد.

اگر دقیق تر به موضوع نگاه کنیم وزات صمت با اولین تلنگر نهاد فراقوه ای شورای رقابت به سرعت از موضع خود مبنی بر عرضه این خودروها در بورس کالا و دریافت سود ۸۵ درصدی عقب نشینی کرد.اما این یک بخش ماجراست چرا که در هر صورت وزارت صمت با سه مرحله ای کردن دریافت پول تا حدی به اهداف درآمدی خود دست پیدا خواهد کرد.

اما پرسش این است که چرا به رغم نامشخص بودن زمان تحویل و قیمت نهایی چرا بازهم ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت خودروهای وارداتی عمدتا چینی اقدام به بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون از دارایی های خود کرده اند.هر چند این مبلغ در بازار خودرو یک عدد متوسط رو به پائین به شمار می آید.ولی مجموع آن رقم قابل توجهی شده است.

واقعیت این است که با آغاز ممنوعیت ها در دولت روحانی و در پی آن تحریم ها،خودروهای موجود در بازار که محدود هم بودند برای بسیاری از علاقمندان به خودروهای غیر چینی ارزشی فراتر از قیمت واقعی پیدا کردند.تورم،افزایش نرخ ارز و همچنین عدم واردات بسیاری از خودروهای خارجی موجود به دلیل سقف ۲۰ هزار یورویی،قیمت این خودروها را به شدت افزایش داد.به نحوی که بسیاری از خودروهای وارداتی با قیمت هایی خرید و فروش می شوند که با این مبالغ می توان دو یا سه خودروی صفر ۲۰۲۳ را خریداری کرد.

نکته جالب این داستان اما پاس گل ۵ ساله ای است که از دولت روحانی به دولت رئیسی رسید.یعنی همان ممنوعیت ریشه قیمت های آنچنانی است.در همین حال به نظر می رسد بسیاری از افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند عمدتا سودای دیگری غیر از مصرف خودروهای وارداتی در سر دارند.تنها کافی است که اولین محموله تحویل شود.آنگاه واکنش بازار نشان خواهد داد که بسیاری از ۵۰۰ میلیون تومان های بلوکه شده با چه میزان سود به حساب ها بازخواهند گشت.

هر چند در این فقره وزارت صمت مدعی است که اقدام به جمع آوری نقدینگی کرده و با عرضه های گسترده بخشی از فشار تقاضا را کاهش داده است اما غیر از دولت روحانی باید از دلار هم سپاسگزار باشد.

نوشته: علی پارسا

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟