لیست انتظار چگونه مشخص می شود؟

یکشنبه - 28 اسفند 1401

پیشرانه – مرحله دوم طرح فروش یکپارچه صمت در حالی از روز جمعه (۲۶/۱۲/۱۴۰۱) آغاز شده است که همچنان یک پرسش اساسی با توجه به ادعای حذف قرعه کشی مطرح است؛ لیست انتظار چگونه مشخص می شود؟

پیشرانه – مرحله دوم طرح فروش یکپارچه صمت در حالی از روز جمعه (۲۶/۱۲/۱۴۰۱) آغاز شده است که همچنان یک پرسش اساسی با توجه به ادعای حذف قرعه کشی مطرح است؛ لیست انتظار چگونه مشخص می شود؟

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، با آغاز طرح فروش یکپارچه خورو و تعریف ۹۰۰ هزار حساب وکالتی به نام سازمان حمایت که در نوع خود قابل توجه است،مرحله دوم این طرح که  ثبت درخواست خودروی مد نظر متقاضیانِ تایید شده (از جهت تعریف حساب وکالتی، مسدود بودن وجه و شرایط عمومی ثبت‌نام) آغاز شده و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته مشاور وزیر صمت ،عملا پس از اتمام مهلت ثبت‌ مرحله دوم این طرح، ادامه فرآیند شامل آخرین برنامه تولید خودروسازان و تطبیق آن با لیست تقاضای افراد آغاز خواهد شد.در نهایت نیز نوبت‌بندی متقاضیان حداکثر تا پایان فروردین ماه منتشر و اعلام خواهد شد. براساس آن متقاضیان، بسته به زمان نوبت‌هایشان می‌توانند تصمیم بگیرند که در فرآیند ثبت‌نام باقی بمانند و واریز وجه داشته باشند یا انصراف دهند و از لیست خارج شوند.

پیشتر نیز سخنگوی وزارت صمت در رابط با نحوه عرضه خودرو در سال آینده در این خصوص توضیح تاکید کرده بود: ” عرضه خوروها بر اساس لیست انتظار و نوبت‌دهی‌ها خواهد بود و افراد به نوبت خودرو دریافت خواهند کرد. اما به هرحال برای هر مدل خودرو متفاوت است. یا تقاضا متناسب با عرضه است که تحویل انجام می‌شود و لیست انتظاری در کار نیست یا تقاضا بیش از میزان عرضه شده است که در این صورت در لیست نوبت دهی قرار می‌گیرند؛ در حقیقت بحث قرعه‌کشی به تاریخ پیوست.

وی افزوده بود: برای عرضه خودروها فعلا با همین سازوکار لیست انتظار و نوبت‌دهی را پیش خواهیم برد و ثبت تقاضا برای ما دارای اهمیت است که براساس این ثبت تقاضا، خودروسازان بتوانند برای هر مدل خورو، سیاست‌های توسعه‌ خط تولید و آن مدل خودرو را پیگیری کنند.

قالیباف تاکید کرده بود: قطعا در سال آینده خودروهای جدید به خط تولید خواهند آمد و دو-سه مدل قدیمی هم ازخط تولید خارج خواهند شد و مدل‌های جدید را جایگزین خواهیم کرد. تولید خودروهای اطلس، آریا و… در دستور کار است.”

با توجه به سخنان قالیباف که به نظر می رسد اطلاع رسانی در این طرح به عهده وی قرار گرفته است،همچنان یک ابهام و یک پرسش اساسی به قوت خود باقی است.در واقع به نظر می رسد که به وی سختی در تلاش است تا واژه قرعه کشی را منسوخ کند و لیست انتظار را جا بیاندازد.اما آیا واقعا این کار امکان پذیر است.از یک سو اعلام می شود که اولویت ها بر اساس زمان ثبت نام نخواهد بود و از سوی دیگر خبر از لیست نوبت دهی منتشر می شود.به بیان دیگر هنوز مکانیزم نوبت دهی مشخص نیست. معلوم نیست که بر اساس کدام روش و الگو می خواهند لیست انتظار را مرتب کنند.ساده تر اینکه وزارت صمت می خواهد با تغییر اسم قرعه کشی به همان روش و سبک و سیاق عمل کند.هر چند بازی با کلمات را آغاز کرده اند ولی اصل ماجرا همان است که بود.به بیان دیگر نحوه چینش و گزینش در این لیست انتظار را چگونه می خواهند انجام بدهند؟آیا روش خاصی وجود دارد که جامعه از آن بی خبر است؟ آیا اگر اسم قرعه کشی را حذف کنند،دیگر قرعه کشی نخواهد بود؟ در این شرایط مشخص نیست که کدام راه می خواهند پیش بگیرند.در حال حاضر تعداد زیادی از افراد در این طرح شرکت کرده و ۱۰۰ میلیون تومان هم بلوکه کرده اند.آنها می خواهند خودروهای مد نظر خود را خریداری کنند.ولی نمی دانند که اولویتشان چگونه مشخص خواهد شد.به بیان دیگر گویا وزارت صمت در رودربایستی گیر کرده است .از یک سو مدعی است که قرعه کشی به تاریخ پیوسته است و از سوی دیگر غیر از قرعه کشی با روش دیگری نمی توان این کار را انجام داد.حالا هر چه قدر هم که اصرار داشته باشند،باز هم راه و چاره ای جز آن نخواهد بود.مگر اینکه بتوانند به این پرسش پاسخی منطقی،شفاف و روشن بدهند؛لیست انتظار چگونه مشخص خواهد شد؟

علی پارسا

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • علی | ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۲۴ ب٫ظ

    لیست انتظار متقلضیان بیشتر عرضه بدون شک با قرعه کشی خواهد بود
    ایرانخودرو چرت میگه

  • سعادت | ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۳۵ ب٫ظ

    کاری که برای ثبت نام حج عمره و تمتع انجام شد را دارن انجام میدن
    قشنگ مشخصه
    برای خودروهای وارداتی اولویت بندی شد ولی چون خودروها مشخص نیستند فعلا دارن با ۱۱۰۰ تا چانگان و النترا با ثبت نام کنندگان بازی میکنن تا تو اردیبهشت انتخاب کامل انجام بشه
    برای سامانه یکپارچه هم مشخصه میخان چکار کنن
    هر متقاضی مدل خودرو را ثبت نام کرده که بازهم تا آخر فروردین نوبت بندی میشه
    مثلا اگر تعداد ۱۰ هزار نفر برای دنا پلاس ثبت نام کردن و تعداد موجود دنا ۱۰۰۰ دستگاه باشه این ۱۰ هزار نفر چون تقاضاکننده از عرضه بیشتره اولویت بندی میشن و به ترتیب اولویت نوبت در عرصه‌های بعد که تولید میشه واگذار می‌کنند
    ممکنه یه خودرو ۱۰۰۰ تا عرضه بشه ولی متقاضی ۱۰۰۰ تا نداشته باشه هر تعداد که متقاضی بود بهشون واگذار میشه و نفرات آخر میتونن بیان از ابن خودروها بگیرن و اکر متقاضی نداشتن خودروساز باید فکر دیگه بکنه که صادرات یا فروش اقساطی یا پایین آوردن قیمت یا توقف تولید از تبعاتشه
    بالعکس خودرویی که خیلی متقاضی داره خط تولید را افزایش میدن
    فراموش نکنید صددرصد قیمت خودرو بزودی توسط شورای رقابت افزایش قابل توجهی پیدا میکنه که بتونه خودروساز هزینه‌های خودشو پوشش بده
    در کل برای ۲۵ درصد ثبت نام کنندگان خیلی خوبه
    برای ۳۵ درصد خوبه و ۲۵ درصد سوم مقرون به صرفه میشه و ۲۵ درصد آخر جالب نیست

  • بومحمد غورزه | ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۴۸ ب٫ظ

    این مقاله شما نه خبر تازه به مردم داشت و نه مشکلی هم حل خواهد کرد فقط وقت تلف کردن بود