دلایل احتمالی استیضاح وزیر صمت

شنبه - 26 فروردین 1402

پیشرانه -کمیسیون صنایع مجلس به منظور استیضاح فاطمین امین یکشنبه هفته جاری جلسه خواهد داشت. رئیس این کمیسیون طی نامه ای وی را در جریان گذاشته و خواهان حضور وی شده است. اما دلایل احتمالی استیضاح وزیر صمت چه می تواند باشد؟

پیشرانه -کمیسیون صنایع مجلس به منظور استیضاح فاطمین امین یکشنبه هفته جاری جلسه خواهد داشت. رئیس این کمیسیون طی نامه ای وی را در جریان گذاشته و خواهان حضور وی شده است. اما دلایل احتمالی استیضاح وزیر صمت چه می تواند باشد؟

به گزارش وب سایت خبری« پیشرانه» ، به نظر می رسد کمیسیون صنایع مجلس پرونده استیضاح وزیر صمت را دوباره به جریان انداخته است. آنها اوایل اسفند ماه سال گذشته قصد داشتند دوباره وی را بازخواست کنند. گرانی خودرو، بورس کالا و تاثیر آنان بر قیمت ها بازار و واردات بخشی از دلایل آنها برای فاطمی امین بود. وزیری که آبان ماه ۱۴۰۱،یعنی کمتر از ۵ ماه قبل دوباره توانسته رای اعتماد مجدد بگیرد. با این حال وضعیت صنعت خودروسازی کشور در کنار برخی مسائل دیگر مانند بازار لوازم خانگی، تعدای از نمایندگان مجلس را بر آن داشت که مجدد طرح استیضاح وی را مطرح و خواستار پیگری آن شدند.

با این وجود بنا به دلیل متعدد، این بار این طرح مطرح نشد در این شرایط به نظر می رسید با برنامه های وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو دیدگاه ها تغییر کند. از یک سو خودروهای وارداتی را پیش فروش کرده بودند و از سوی دیگر طرح عرضه بزرگ کلید خورده و اجرایی شده بود. استقبال اولیه و ۱۱۹ هزار نفری از پیش فروش خودروهای  وارداتی و ثبت نام ۹۵۰ هزار نفری برای خودروهای وارداتی ،شاید از منظر وزارتی ها،یک نقطه مثبت و قابل اتکا به شمار می آمد.چرا که از یک سو به طور موثر یا غیر موثر بخش عمده ای از تقاضاهای بازار را سامان داده بودند و از سوی دیگر با همکاری شورای رقابت در حال تجزیه ،تحلیل و آنالیز قیمت ها برای تعیین درصد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بودند.

هر چند تمام این اقدامات انجام شد.ولی آنچنان تاثیری بر بازار نداشته است.یعنی روند بازار به گونه ای پیش رفت که قیمت ها نه تنها به ثبات نرسیدند،بلکه روند افزایشی هم پیدا کردند. اما به نظر می رسد که قیمت ها بخشی از انتقادها از وزیر صمت را در بر می گیرد.

در همین زمینه نماینده قزوین،آبیک و البرز با تائید جلسه یکشنبه در گفت و گو با رسانه ها بیان کرده است:” مدت‌هاست که چند گروه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بنده هم عضو یکی از این گروه‌ها هستم درخواست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را داشتند.

سیاهکلی ادامه داده است: کمیسیون در حال جمع بندی است و طبق آنچه که به ما اطلاع داده شده روز یکشنبه (۲۷ فروردین) وزیر صمت در جلسه کمیسیون جهت پاسخگویی به نمایندگانی که خواهان استیضاح هستند حاضر خواهد شد.

وی  تاکید کرده است: چنانچه نمایندگان استیضاح کننده از توضیحات وزیر قانع نشدند درخواست استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد یکی از وعده های دولت سیزدهم ساماندهی قیمت خودرو بود که البته به اعتقاد نمایندگان مجلس کاری در خصوص آن انجام نشد و این موضوع از دلایلی بود که منجر به سوالات متعدد از وزیر صمت در سال ۱۴۰۱ شد و همچنین تا طرح استیضاح فاطمی امین نیز پیش رفت.

البته آن طرح بنا به دلایلی پیش نرفت و درخواست استیضاح وزیر صمت،در آستانه سال نو به جایی نرسید.البته برخی از نمایندگان مجلس همانند غلامعلی کوهساری،نماینده مردم رامیان، به لابی قدرتمند دولت در مجلس اشاره کرده و گفته بود : در خانه ملت سوالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استیضاح وزرا که با لابی‌های نیروهای دولتی پس گرفته می‌شود! نشان از چیست؟ لطفا رئیس جمهور نیروهای ناکارآمد را شناسایی و برکنار کند.

در این وضعیت به نظر می رسد که غیر از بحث عدم کنترل قیمت ها و بلاتکلیفی واردات خودرو، نابسامانی بازار و همچنین تغییر صورت مساله قرعه کشی و تبدیل آن به اولویت از جمله دلایلی باشند که وزیر صمت باید درباره آنها پاسخ بدهد.ب ه بیان ساده پروژه استیضاح وزیر صمت که به نظر می رسید،به فراموشی سپرده شده است،با توجه به وضعیت به وجود آمده باردیگر به جریان افتاده است.البته میزان فشار انتقادها مشخص نیست.در واقع واکنش ها نسبت به توضیح دلایل این خواسته نمایندگان به شدت از اسفند سال گذشته کمتر بوده است.با این حال همین که اقدامات اخیر وزیر صمت برای نمایندگان قانع کننده نبوده است،آیا می تواند نشانه از تلاش برای تغییر در وزارت صمت باشد؟

نویسنده:مهدی اسدی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟