مجلس به دنبال استیضاح  است یا خرید زمان برای فاطمی امین؟

چهارشنبه - 30 فروردین 1402

پیشرانه – وزیر صمت در حالی تیغ تیز استیضاح را بر گلوی صدارتش احساس می کند که یک مدعی جدید برای وی پیدا شده است.کمیسیون اقتصادی صنعت نیز با ارسال نامه ای به هیات رئیسه خواسته که کار را به آنها بسپارند.در این میان مشخص نیست که واقع مجلس به دنبال استیضاح  است یا خرید زمان برای فاطمی امین؟

پیشرانه – وزیر صمت در حالی تیغ تیز استیضاح را بر گلوی وزارتش احساس می کند که یک مدعی جدید برای وی پیدا شده است.کمیسیون اقتصادی صنعت نیز با ارسال نامه ای به هیات رئیسه خواسته که کار را به آنها بسپارند.در این میان مشخص نیست که واقع مجلس به دنبال استیضاح  است یا خرید زمان برای فاطمی امین؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، وزیر صمت روز یکشنبه (یکشنبه ۲۷ فروردین ماه)  در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور یافت. اما نتوانست نظر مساعد نمایندگان را جلب کند.

در همین رابطه یک عضو کمیسیون صنایع ، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به حضور وزیر صمت اعلام کرد:” پس از صحبت‌های طراحان استیضاح ، پاسخ‌های وزیر بررسی شد . با توجه به اینکه تعداد امضاکنندگان استضیاح بیش از ۱۰ نماینده بود، گزارش استیضاح به صحن علنی ارسال خواهد شد.”

تکیه بر روش تکراری

در این میان وزیر صمت با توجه به قطعی بودن استیضاح با تیکه بر یک روش تکراری ،دوباره بازی رونمایی از محصولات جدید را با پوشش رسانه ای وسیع در دستور کار قرارداد.به این ترتیب علاوه بر افتتاح خط تولید ساخت پیشرانه جدید سایپا به نام ME18در مگا‌‌موتور، شاهین و کادیلا را نیز رونمایی و از پاژ نیمه آماده هم بازدید کرد.

با این حال عصر همان روز محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی روز (دوشنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس، طرح استیضاح وزیر صمت، رضا فاطمی امین   را به شرح زیر اعلام وصول کرد: “طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئین نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیأت رئیسه شده بود، اعلام وصول می‌شود.

وی تاکید کرد: مطابق با ماده ۲۲۳ آئین نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.”

در این میان هر چند وزیر صمت برای کاهش آتش استیضاح اقدام دیگری را در دستور کار قرار داده است،اما حالا وی مدعی دیگری پیدا کرده است. اینبار کمیسیون اقتصادی مجلس هم با توجه به دلایل خودش معتقد است که وزیر صمت را باید به دستان آنان بسپارند.این خواسته را رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،محمد رضا پورابراهیمی طی نامه ای به قالبیاف یادآوری کرده است.در این نامه آمده است:

“جناب آقای دکتر قالیباف

رئیس محترم مجلس شواری اسلامی

با سلام

احتراما با توجه به طرح سه مورد استیضاح در خصوص جناب آقای مهندس سید رضا فاطمی امین وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت با ۲۹ محور که به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شده است به استحضار می رساند ماهیت اکثریت محورهای مذکوردر حوزه های نظام توزیع کالا،قیمتگذاری،ارزی ،صرمایه گذاری ، جریان نقدینگی و … مطابق ماده(۴۸) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مرتبط با کمیسیون اقتصادی می باشد.

با شرح فوق و با توجه به ضرورت رعایت آئین نامه داخلی و جلوگیری از تداخل فعالیت ها،امید است با قید فوریت دستور فرمائید نسبت به اصلاح ارجاع و ارسال طرح استیضاح مذکور به کمیسیون اقتصادی اقدام گردد.”

هر چند در این نامه نیز به طور تلویحی بر ضرورت استیضاح وزیر صمت تاکید شده است اما با توجه به رفتار مجلس در جریان بررسی استیضاح فاطمی امین در اسفندماه سال گذشته مشخص نیست که آیا واقعا مجلسیان به دنبال استیضاح وی هستند یا با اینکار و از این کمیسیون و به آن کمیسیون رفتن طرح استیضاح ،می خواهند برای وزیر صمت،زمان بخرند.

البته روی دیگر این درخواست ارسال پرونده وزیر به کمیسیون صنایع می تواند روی دیگری نیز داشته باشد.با توجه به اینکه فاطمی امین طی ماه های اخیر به طور مرتبط هدف انتقادها بوده است،شاید احساس کرده اند که این بار وی نمی تواند از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرد.بنابراین خواسته اند که در این میان به عنوان نمایندگان مجلس خود را به مردم و حوزه های انتخابیه نشان بدهند.در غیر این صورت مدت زمان زیادی است که بسیاری از اقلام ضروری مردم، به شدت گران شده اند.وزیر صمت هم که همیشه دم دست بوده است.با این حال تا به امروز کمیسیون اقتصادی مجلس نیازی به احضار و استیضاح فاطمی امین ندیده است.البته با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه استیضاح وی می‌تواند تا ۲۰۰ رأی کسب کند،خواسته اند که سهمی داشته و خود را نشان بدهند.

نویسنده:مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟