مقایسه مزدا ۳ نسل اول و مگان ۲ لیتری در بازار کارکرده

دوشنبه - 9 دی 1398

پیشرانه- حدود يک دهه پيش بود که خودروهاي محبوبي همچون سيتروئن زانتيا و مزدا ۳۲۳ که با معيارهاي آن زمان تا حدودي لوکس نيز محسوب می‌شدند به پايان راه خود رسيدند و به نظر می‌رسید که شاهد يک خلأ قابل‌توجه در بخشي از بازار باشيم اما خودروسازان وطني خيلي زود به دنبال گزینه‌های جديدتر رفته و اتفاقاً اين بار انتخاب‌های قابل قبولي داشتند.

پیشرانه- حدود يک دهه پيش بود که خودروهاي محبوبي همچون سيتروئن زانتيا و مزدا ۳۲۳ که با معيارهاي آن زمان تا حدودي لوکس نيز محسوب می‌شدند به پايان راه خود رسيدند و به نظر می‌رسید که شاهد يک خلأ قابل‌توجه در بخشي از بازار باشيم اما خودروسازان وطني خيلي زود به دنبال گزینه‌های جديدتر رفته و اتفاقاً اين بار انتخاب‌های قابل قبولي داشتند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در اين دوره، خودروهايي همچون مزدا ۳ نسل اول، رنو مگان و هيونداي آوانته در داخل کشور مونتاژ شده و با استقبال بسيار مناسبي از سوي بازار روبه‌رو شدند تا جايي که هم‌اکنون و پس از توقف توليد نيز کماکان طرفداران بسياري در بازار کارکرده دارند. به همين بهانه و در نوشتار پيشرو، به سراغ بررسي و مقايسه دو خودرو ازاین‌دست رفته‌ایم تا ببينيم هريک چه نقاط قوت و ضعفي دارند. پس با مقایسه مزدا ۳ نسل اول و مگان ۲ ليتري با ما همراه باشيد.

طراحی

برخلاف مزدا ۳۲۳ که خودرويي با ذات آرام و خانوادگي بود؛ مزدا ۳ از همان ابتدا براي قشر جوان طراحي شد و گواه اين مدعا، وجود المان‌هایی همچون چراغ‌های دوپوششه (اصطلاحاً تلسکوپي) با پس‌زمینه تيره، رینگ‌های ۵ پره دوبل و قوس خاص ستون C است که از مزدا ۳ يک سدان اسپرت می‌سازند. البته در نمونه‌های تيپ ۳، با تجهيز خودرو به رکاب‌های جانبي، بالچه روي در صندوق بار و مجموعه سپر و جلوپنجره متفاوت، اين اسپرت بودن به اوج خود می‌رسد. مزدا ۳ در درون کابين نيز باوجود فرمان ۳ شاخه اسپرت و صفحه نشان‌دهنده‌های مدور با زمينه سفيد، حسابي قشر جوان را به راندن خود ترغيب می‌کند. نسل دوم رنو مگان نيز هنگامی‌که براي نخستين بار معرفي شد؛ به دليل استفاده از خطوط شکسته در طراحي، بسيار راديکال و پيشرو جلوه می‌کرد. سبک طراحي مگان به‌گونه‌ای است که هم براي قشر جوان جذابيت داشته و هم میان‌سالان را به‌سوی خود جلب می‌کند و درمجموع، سبکي ميانه و ماندگار را دنبال می‌کند. البته کابين مگان، پیچیدگی‌های طراحي بيروني آن را نداشته و بسيار ساده طراحی‌شده است. هرچند از فرم زيباي صفحه نشان‌دهنده‌های آن نمی‌توان به‌سادگی گذشت.

مقایسه مزدا 3 نسل اول و مگان مقایسه مزدا 3 نسل اول و مگان

مقایسه مزدا ۳ نسل اول و مگان در مشخصات و توانمندی‌های فنی

مزدا ۳ نسل اول مجهز به يک پيشرانه ۲ ليتري با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نيوتن متر است که اين پيشرانه با اتصال به يک گيربکس ۴ سرعتِ اتوماتيک، ضمن مصرف ۸.۲ ليتر سوخت در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد ۹.۱ ثانيه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کيلومتر بر ساعت را براي اين ژاپني جوان‌پسند به ارمغان می‌آورد. هماهنگي پيشرانه و گيربکس در مزدا ۳ بسيار عالي بوده و همين نکته باعث می‌شود که شتابگیری خودرو عليرغم تکنولوژي قديمي گيربکس، راضی‌کننده باشد. هندلينگ و فرمان پذيري مزدا ۳ نيز نسبت به کلاس خودرو بسيار خوب بوده و لبخند رضايت را بر لبان مالک جاري خواهد ساخت.

در مقابل، رنو مگان نيز نيروي خود را از يک پيشرانه ۲ ليتري با حداکثر قدرت ۱۳۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۸ نيوتن متر می‌گیرد که اين پيشرانه با اتصال به يک گيربکس ۴ سرعتِ اتوماتيک، ضمن مصرف ۷.۵ ليتر سوخت در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد ۱۱.۱ ثانيه و حداکثر سرعت ۱۹۵ کيلومتر بر ساعت را براي اين فرانسوي محبوب به ارمغان می‌آورد. در رنو مگان برخلاف مزدا ۳، هماهنگي پيشرانه و گيربکس چندان رضایت‌بخش نبوده و تعويض دنده‌ها آن‌چنان نرم و هوشمندانه نيست. همين موضوع باعث می‌شود تا مگان باوجود نزديکي مشخصات فني به مزدا ۳، در عمل ازنظر توانایی‌های حرکتي پشت سر رقيب قرار گيرد. هندلينگ و خوش‌دستی مگان نيز رضایت‌بخش بوده اما در مقابل هندلينگ عالي مزدا ۳ حرفي براي گفتن نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ايمنی

مزدا ۳ در کامل‌ترین تيپ خود (تيپ ۳) مجهز به امکاناتي همچون تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم صوتي مجهز به چنجر ۶ عددي CD و قابليت پخش MP3، روکش چرمي صندلی‌ها، غربيلک فرمان و ليور دنده، سانروف، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور، سنسور باران، ۶ عدد ايربگ و… است که با توجه به سن و سال خودرو، ليست قابل‌توجهي است. در مقابل، از مهم‌ترین امکانات رنو مگان ۲ ليتري نيز می‌توان به مواردي همچون تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم صوتي Audio CD، استارت دکمه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، ۲ عدد ايربگ (نمونه‌های وارداتي؛ ۶ عدد ايربگ) و … اشاره کرد که هرچند ليست قابل قبولي بوده اما در مقابل مزدا ۳ حرفي براي گفتن نخواهد داشت.

مقایسه مزدا 3 نسل اول و مگان مقایسه مزدا 3 نسل اول و مگان

سخن پايانی

درمجموع درباره مقایسه مزدا ۳ نسل اول و مگان می‌توان گفت که مزدا ۳ در مقايسه با رنو مگان، نقاط قوتي همچون عملکرد فني بهتر و امکانات رفاهي بيشتر را داراست و می‌توان خريد آن را به افراد جوان‌تری که لذت رانندگي براي آن‌ها اولويت بالاتري دارد؛ توصيه کرد. در مقابل، رنو مگان با فضاي کابين بزرگ‌تر، سواري نرم‌تر و هزینه‌های نگهداري پایین‌تر، براي استفاده‌های روزمره و خانوادگي، گزينه بهتري به نظر می‌رسد. نسل اول مزدا ۳ در مدل‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ در بازار موجود بوده و قيمت نمونه‌های مختلف آن بسته به سال توليد، تيپ تجهيزاتي، ميزان سلامت و کارکرد، در محدوده بين ۱۲۵ تا ۱۸۵ ميليون تومان قرار می‌گیرد. رنو مگان ۲ ليتري نيز در نمونه‌های وارداتي در مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ و مونتاژ داخل ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ در بازار موجود بوده و براي خريداري يک نمونه از آن بسته به سال توليد، ميزان سلامت و کارکرد، بايستي مبلغي بين ۱۰۰ تا ۲۱۵ ميليون تومان هزينه کرد.

مقایسه مزدا ۳ نسل اول و مگان به روایت جدول

مقایسه مزدا 3 نسل اول و مگان

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟