استیضاح

آتش استیضاح از خیابان سمیه به کجا خواهد رفت؟

چهارشنبه - 6 اردیبهشت 1402

پیشرانه – با توجه به روندی که مجلس در پیش گرفته است به نظر می رسد که وزیر صمت در هر صورت ابقا خواهد شد.اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین زیر سوال رفتن نمایندگان منتقد،آنها بیکار خواهند نشست.ساده تر اینکه اینبار آتش استیضاح  از خیابان سمیه به کجا خواهد رفت؟

پیشرانه – با توجه به روندی که مجلس در پیش گرفته است به نظر می‌رسد که وزیر صمت درهرصورت ابقا خواهد شد؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین زیر سؤال رفتن نمایندگان منتقد، آن‌ها بیکار خواهند نشست. ساده‌تر اینکه این بار آتش استیضاح  از خیابان سمیه به کجا خواهد رفت؟

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» با توجه به اتفاقات و حواشی پیش‌آمده بعد از تعطیلات عید فطر، به نظر می‌رسد تیر منتقدان وزیر صمت بازهم به سنگ خورده است. منتقدانی که از یک‌سو از بابت اعتماد مجدد به وی ناراحت و بعضاً پشیمان هستند و از سوی دیگر برای اینکه  این بار هم احتمالاً زورشان به موافقان وی نخواهد رسید، بی‌شک کلافه‌تر، عصبی‌تر و آشفته‌تر خواهند شد.

درواقع نمایندگان یک‌بار در اسفند با دربسته مواجه شدند و این بار نیز دوستان و منتقدان دیروز وزیر صمت، پشتشان را خالی کرده‌اند. گذشته از اختلاف‌نظری که به وجود آمده و حواشی فراوانی ایجاد کرده است این پرسش مطرح است که آیا دیگر آن‌ها بی‌خیال خواهند شد و یا این آتش را روشن نگه خواهند داشت؟ آیا منتظر می‌مانند؟ یا اینکه سرخورده‌تر تنها، به انتقادها و اعتراض‌ها در صحن علنی یا در رسانه‌ها بسنده خواهند کرد؟ اما یک نکته دیگر نیز قابل طرح و بررسی است.

درواقع این مسئله را این‌گونه نیز می‌توان مطرح کرد؛ نمایندگان منتقد وزیر صمت برای استیضاح وزیر صمت دلایل متقن و منطقی خود را دارند. با طرح انتقادها و کشاندن وزیر به مجلس، قصد اصلاح امور و بهبود اوضاع صنعت و بازار خودروی کشور را دارند. حالا با شرایط ویژه‌ای مواجه شده‌اند و آن تفسیرهای متفاوت از سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل قوا با یکدیگر است.

اما نکته اصلی این است که آن‌ها وزیر صمت را مسبب وضعیت امروز این صنعت می‌دانند. درعین‌حال با توجه به استیضاح اسفندماه که عملاً ملغی شد در شرایط بدی قرارگرفته‌اند؛ یعنی از یک‌سو باید نگاه فاتحانه موافقان وزیر را تحمل کنند و از سوی دیگر اعتماد افرادی که به آن‌ها رأی داده‌اند سلب و یا کمرنگ خواهد شد؛ یعنی ازنظر حوزه انتخابیه این نمایندگان دیگر کارا نخواهند بود.

بنابراین برای انتخاب مجدد هم دچار مشکل خواهند داشت. در این وضعیت آیا آن‌ها منتظر خواهند ماند یا اینکه آتش استیضاح را به بخش دیگری از دولت منتقل می‌کنند؟ آیا نمایندگان کمیسیون صنایع مانند کمیسیون اقتصادی مجلس دلایل اقتصادی برای وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور پیداکرده و استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری خواهند کرد؟ ساده‌تر اینکه این بخش از نمایندگان در حال حاضر خود را در برابر دولت و لابی قدرتش در مجلس شکست خورده می‌دانند.

در این وضعیت آیا احتمال دارد که تیر استیضاح را به بخش دیگری از بدنه دولت پرتاب کنند یا اینکه تا فرارسیدن ۱۰ اردیبهشت به قرائت خود از سخنان اخیر رهبر انقلاب تکیه کرده و با قدرت وزیر صمت را در صحن علنی خواهند کوبید.

البته تا فرارسیدن آن روز باید صبر کرد و منتظر حواشی‌های دیگر بود. درواقع مجلس چاره‌ای جز برگزاری جلسه استیضاح ندارد. چراکه بر اساس واده ۲۱۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، موضوع استیضاح را اعلام وصول و حداکثر تا ده روز در دستور جلسه علنی قرار دهد. در این‌ صورت، سخنگوی کمیسیون حداکثر نیم ساعت گزارش می‌دهد و سپس طبق مواد مربوط به استیضاح عمل خواهد شد.

بنابراین با توجه به اعلام وصول این استیضاح در روز ۲۸ فروردین‌ماه، وزیر صمت باید به مجلس برود. اینکه نتیجه چه خواهد شد هم معلوم نیست. ولی با توجه به پس گرفته شدن امضاها وعقب نشینی برخی از امضاء کنندگان استیضاح، به نظر می‌رسد که فاطمی امین همچنان پشت میز صدارت در طبقه دهه ساختمان خیابان سمیه می‌ماند.

اما واکنش این بخش از نمایندگان به نتیجه جلسه ۱۰ اردیبهشت مجلس بستگی دارد. هرچند در حال حاضر برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع، در قامت دلسوز وزیر برآمده و بر اساس برنامه‌های فاطمی امین، چشم‌انداز روشنی را برای صنعت خودروسازی کشور ترسیم می‌کنند؛ اما درعین‌حال نباید فراموش کرد که برخی از نمایندگان او را ضعیف‌ترین وزیر کابینه رئیسی دانسته و معتقد هستند وزارت صمت یک معاون و ۱۵ وزیر (معاونان فاطمی امین) دارد؛ بنابراین در صورت عدم نتیجه مطلوب نظر منتقدان، احتمال دارد تیغ استیضاح برای وزیری دیگری تیز شود. چون ارز چند نرخی، تورم، اشتغال و گرانی هم می‌تواند دستاویز خوب و مردم‌پسند برای منتقدان بهارستان نشین دولت باشند.

نویسنده: مهدی اسدی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟