آیا با تغییر فاطمی امین، خودروسازی اصلاح خواهد شد؟

شنبه - 9 اردیبهشت 1402

پیشرانه – طی رزوهای اخیر ماجرای وزیرصمت و مجلس ابعاد جدیدی پیدا کرده است.منتقدان وی را مقصر وضع فعلی صنعت خودروسازی کشور می دانند و موافقان نظری عکس دارند.اما پرسش این است که آیا با تغییر فاطمی امین،صنعت اصلاح خواهد شد؟

پیشرانه – طی رزوهای اخیر ماجرای وزیرصمت و مجلس ابعاد جدیدی پیدا کرده است.منتقدان وی را مقصر وضع فعلی صنعت خودروسازی کشور می دانند و موافقان نظری عکس دارند.اما پرسش این است که آیا با تغییر فاطمی امین،صنعت اصلاح خواهد شد؟

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ،افشاگری های نماینده تبریز مبنی بر دریافت ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند توسط برخی نمایندگان در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی،برداشت های متفاوت از سخنان عید فطر مقام رهبری مبنی بر همدلی قوا،اختلاف نظر میان نمایندگان مجلس، به استیضاح وزیر صمت سمت و سوی جدیدی داده است. هر یک از موضوعات فوق به نوبه خود قابل بررسی است.

شاسی بلندهای دردناک

به خصوص بحث خودروهای شاسی بلند با توجه به حواشی مرتبط با این موضوع که بارها و بارها شایع شده است هم به نوبه خود تلخ و دردناک بوده و متولیان و نهادهای درگیر و مرتبط باید چند وچون این ماجرا را مشخص کنند. ابعاد این افشاگری باید روشن شود. شرایط به گونه ای است که باید صحت و سقم آن مشخص شود و در صورت باقی ماندن این ابهام،بدون تردید اعتبار و شخصیت دولت و مجلس خدشه دار خواهد شد.این خدشه شاید در کوتاه مدت خود را نشان ندهد اما با توجه به اینکه کمتر از یکسال به انتخاب مجلس مانده است می تواند اثر گذار باشد.به بیان دیگر اگر چند و چون این مساله روشن نشود،ابهام این امتیازگیری، که مودبانه رشوه است،می تواند حکمرانی اقتصادی کشور تعمیم داده شود.بنابراین این شاسی بلند ها به یک آزمون بدل شده است.

آمارهای یک کشور دیگر؟

اما گذشته از این موضوعات مساله اصلی این است که آیا با تغییر وزیر صمت، لوکوموتیو صنعت به ریل اصلی خواهد افتاد؟ آیا مشکل این صنعت فاطمی امین و امثال او هستند؟  برخی از نمایندگان مخالف، نه تنها وی را مسبب اصلی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور بلکه وی را یکی ضعیف تر عضو کابینه می دانند. به عقیده این نماینده “پاسخ های وی در بخش‌های مختلف قانع‌کننده نیست اما وزیر صمت این آمارها را به رئیس جمهور نیز ارائه و رئیس جمهور هم آنها را در دیدار با کارگزاران نظام قرائت کرد؛ اعضای کمیسیون صنایع از آمار رئیس جمهور از قول وزیر صمت بهت زده بودند و به یکدیگر می‌گفتند که این آمار مربوط به کدام کشور است؟

رسولی نژاد همچنین می گوید: پاسخ‌های وزیر در خصوص وضعیت بازار و تولید خودرو، لوازم خانگی و معادن قانع‌کننده نیست اینکه وی از گرانی‌ها ابراز تاسف کند نمی‌تواند قانع‌کننده باشد. اظهارات ناپخته برخی مسئولان دولت که تلاش دارند افزایش قیمت خودرو را به وزیر نسبت ندهند نشان از کم‌تجربه‌گی آنها در این زمینه است؛ سال گذشته افزایش نرخ خودروها را به نوسان‌های نرخ ارز ارتباط می‌دادند، اما پرسش این است که چرا قیمت خودرو شاهین که با دلار ۴۱ هزار تومانی ۳۴۰ میلیون تومان بود امروز با دلار ۵۰ هزار تومانی ۷۵۰ میلیون تومان شده است؟ اگر افزایش قیمت خودرو با دلار نسبت دارد چرا افزایش قیمت دلار ۲۰ درصد ولی افزایش قیمت خودرو ۱۱۲ درصد است.”

در مقابل برخی نمایندگان دیگر نیز از در صلح و دوستی با وزیرصمت وارد شده اند و معتقد هستند که او تنها مسبب وضعیت فعلی نیست .حتی نسبت به برنامه های وزیر خوشبین بوده و چشم انداز روشنی هم می بینند.

هر دو طرف حق دارند!

اما نکته قابل تامل در این جریان این است که هر دو طرف حق دارند و راست می گویند. در واقع وضعیت فعلی امروز صنعت خودروسازی کشور و آشفته بازاری که دارد بخشی به وزیر صمت و بخشی به سایر نهادها و سازمان های دیگر مرتبط می شود.به بیان ساده آنچه که در حال حاضر در بازار خودرو مشاهده می شود،نتیجه تصمیمات و راهکار های حکمرانی اقتصادی کشور و دولت و مشخصا وزارت صمت بخشی از آن هستند. بنابراین آیا با تغییر وزیر،قرار است اتفاق تازه ای رخ بدهد؟آیا به طور کلی مسیر و برنامه ها عوض خواهد شد؟ آیا از میزان دخالت ها کاسته خواهد شد؟ آیا اگر فرد دیگری فرمان صمت را در دست بگیرد،به مقصد خواهد رسید؟

البته نقدهای بسیاری به عملکرد و اقدامات فاطمی امین وارد است ولی همان قدر که او در به وجود آمدن شرایط فعلی دخیل است به همان اندازه هم مقصر نیست.

نویسنده: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟