بهار فاطمی امین پائیز شد

یکشنبه - 10 اردیبهشت 1402

پیشرانه – وزیر صمت که پیش تر زیر تیغ استیضاح جان سالم به در برده بود.اما این بار نتوانست همانند آبان ۱۴۰۱ مجلس را قانع کند و یا مثل اسفند گذشته پرونده را ببندد. حالا دیگر او عضو کابینه سیزدهم نیست و با این استیضاح، بهار فاطمی امین پائیز شد.

پیشرانه – وزیر صمت که پیش تر زیر تیغ استیضاح جان سالم به در برده بود.اما این بار نتوانست همانند آبان ۱۴۰۱ مجلس را قانع کند و یا مثل اسفند گذشته پرونده را ببندد. حالا دیگر او عضو کابینه سیزدهم نیست و با این استیضاح، بهار فاطمی امین پائیز شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ،با موج حمایتی که پس از تعطیلات عید فطر به وجود آمده بود،به نظر می رسید که وزیر صمت این بار هم می تواند از پس نمایندگان مجلس بربیاد. در ادامه حواشی و افشاگری ها سمت وسو این جریان را عوض کرد.حتی در ابتدا یکی از جدی ترین منتقدان وی این افشاگری را تکذیب کرد.ولی پیگیری و اصرار بر صحت ماجرا توزیع ۷۰ تا ۷۵ شاسی بلند،صورت دیگری به ماجرا داد.در مقابل وزیر صمت پس از جلسه کمیسیون در ۲۷ فروردین ماه گذشته وقتی استیضاح شدنش مسجل شد،دست به کار شد.ابتدا دو محصول جدید سایپا را رونمایی کرد و بعد از آن طرح  تفکیک وزارت صمت و همچنین واردات خودروهای کارکرده را آماده کرد.با این حال گرانی خودرو،آشفتگی بازار، عدم کنترل قیمت ها و مواردی از این دست باعث شدند که نمایندگان مخالف،به شدت در پی برکناری وی باشند. این انتقادها امروز نیست در صحن علنی بیان شدند؛

” وزارت صمت در زمینه خودرو آینده فروشی کرد به گونه‌ای که به مردم گفت پول‌های خود را بگذارید تا دو سال بعد صاحب خودرو شوید. فاطمی امین گفته بود سال ۱۴۰۲ همه صاحب خودرو خواهند شد اما وزیر پاسخ دهد چرا این حرف خود را فراموش کرده است؟”

“دیگر نمیتوانیم در چشم مردم حوزه خود نگاه کنیم. مردم از گرانی به ستوه آمدند.

میگویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم.بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. ”

“آقای وزیر شما مگر براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید؟”

“چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته‌ها است باندهای مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می‌زنند و تیم‌های مجازی و اتاق فکرهای شما ده‌ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند. ”

جملات فوق بخشی از دلایل مخالف با استیضاح وی بودند. پیشتر نیز برخی نمایندگان نسبت به تغییر ساختار این وزارتخانه انتقاد کرده بودند. به نظر می رسد که منظور آنان ایجاد معاونت حمل و نقل است.معاونتی که در عمل مغز صنعتی دولت یعنی “ایدرو” را به حاشیه راند. به بیان ساده تر سازمانی که مدت زمان طولانی، برنامه صنعت خودرو و نقشه راه آن را تدوین می کرد، در ساختار جدید وزارت صمت،فراموش شد. با این حال ،اگر بازار خودرو به سمت آسایش و آرامش هدایت می شد،شاید هیچ یک از این انتقادها نه تنها مطرح نبود،بلکه وزرات صمت می توانست علاوه بر راضی نگه داشتن مجلس،شرایط را برای همراهی بیشتر فراهم کند.با این حال فاطمی امین،باید صندلی وزارت را ترک کرده و از ساختمان وزارت برود. در این میان نام هایی همانند علیرضا پیمان پاک و مهدی غضنفری برای جانشینی وزیر صمت به گوش می رسد.

نویسنده: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟