آیا وزیر جدید صمت معجزه خواهد کرد؟

دوشنبه - 11 اردیبهشت 1402

پیشرانه – با رای عدم اعتماد مجلس، پرونده یکی از وزاری محبوب رئیسی درکابینه سیزدهم بسته شد.به باور منتقدان این برکناری برای اصلاح امور بوده است. آیا وزیر جدید صمت معجزه خواهد کرد؟

پیشرانه – با رای عدم اعتماد مجلس، پرونده یکی از وزاری محبوب رئیسی درکابینه سیزدهم بسته شد.به باور منتقدان این برکناری برای اصلاح امور بوده است. آیا وزیر جدید صمت معجزه خواهد کرد؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، فاطمی امین در حالی از صدارت کنار گذاشته شد که همچنان معتقد بود باید به وی زمان داد تا سال آینده افراد بیشتری رشد صمت کشور را احساس کنند.حالا  احساس مد نظر وی متفاوت است.چون با توجه به جولان و یکه تازی قیمت ها،شادی نصیب سیستم رانتی و حسرت،فقر،ناامیدی سهم بیشتر آحاد جامعه شده است.

با این حال این وزیر هم کارت قرمزگرفت و رفت.اما آیا عواملی که منجر به وضعیت فعلی شده اند هم با فاطمی امین خواهند رفت.هر چند انتقادهای بسیاری به وی وارد است.ولی کارردهای مثبتی مانند واردات نصفه و نیمه و از سر یا صادرات ولو به ونزوئلا را در کارنامه اش ثبت کرده است.البته کارهای بر زمین مانده و اقدامات اشتباه نیز کم ندارد.با این حال به نظر می رسد  در تحلیل و چرایی برخی مسائل بسیار کوتاهی و سطحی نگری کرده است.در واقع باید بعد از صدور ۸ فرمان رئیسی به تحلیل چرایی این موضوع می پرداخت و این سوال را از خود می کرد؛ وزیر صمت ،رئیسی است یا فاطمی امین.پس چرا نسخه شفابخش را او نوشته است؟ اگر به سوال پاسخ می داد،به دو جواب می رسید.اول به این نتیجه می رسید که رئیسی با این فرامین ناتوانی و عدم درک وی از وضعیت و نیازها را علنی کرده است،پس یا باید استعفا میداد یا اینکه از دخالت در حیطه کاری اش شکایت و کابینه را ترک می کرد. دوم اینکه با توجه به بندهای ۸ گانه،به سرعت برنامه های اصولی و اساسی را تدوین و بر اجرای آنها اصرار می کرد.در این شرایط،کسی اولویت را به جای قرعه کشی به وی قالب نمی کرد ‌و تا الان وضعیت سهام مدیریتی ایران خودرو و سایپا نیز مشخص شده بود.

اما به نظر می رسد که فاطمی امین ن به مسائل فکر نکرده است.در غیر این صورت ادامه سیستم قرعه کشی و  توزیع رانت را غیر ممکن می کرد و آن را مغایر با اهداف خصوصی سازی می دانست.

البته این یک سو این داستان است و سوی دیگر آن به سیستمی مرتبط می شود که خواسته یا ناخواسته زمین بازی را این گونه چیده است. گذشته از عواملی مانند تحریم،تورم،رشد نرخ ارز و نهاده های تولید که هر کدام سهم بسزایی در افزایش قیمت تمام شده دارند،بخش عمده ای از وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو به سیستم اقتصادی کشور مربوط می شود. اگر کمی به عقب بازگردیم و نگاهی گذرا به اجرای اصل ۴۴ در دولت مهر ورز داشته باشیم،به راحتی متوجه نوع تفکر و عملکرد اقتصاد دستوری رانت پرور خواهیم شد.جایی که واژه خصولتی به ادبیات اقتصادی – سیاسی کشور وارد شد.در واقع همان قدر که واکنش ها به این موضوع سطحی بود،به همان میزان عمق نفوذ این تفکر در لایه های اقتصاد کشور نیز بیشتر و بیشتر شد.هر گاه کسی هم از آزادی اقتصاد حرف می زد،دستگاه تبلیغاتی و رسانه ای به سرعت دست به کار می شدند و با چوب لیبرالیسم و نئولیبرالیسم همه را ساکت می کردند. به بیان ساده تر،هیچ گاه اراده ای برای رها کردن اقتصاد وجود نداشته است. از یک سو حکمرانی اقتصادی کشور در این توهم غوطه ور است که آنان بهتر از هر کس دیگری می توانند امور را اراده کنند و از سوی دیگر به دلیل فقدان درک مناسب از اقتصاد غیر دولتی،اصرار عجیب و غریبی به درستی برنامه های خود دارند .اما از یک جهت فقدان و عدم نیاز به پاسخگویی و از سوی دیگر تفکر گروهی و جناحی باعث شده است که مشکلات از دولتی به دولت دیگر منتقل شود. بنابراین در شرایط فعلی بازار خودرو،هر دولت دیگری هم بود به مشکل می خورد.البته همانگونه که اشاره شد فاطمی امین سهم ویژه ای در شکل امروزی صنعت خودروسازی کشور دارد.ولی سهم سایر نهادها و ارگان ها وسازمان ها نیز برابر است.منتهی آنها پشت پرده هستند و کسی متوجه حضور آنها نمی شود. به بیان بسیار ساده تر وزیر صمت جدیدی که قرار است جای فاطمی امین و سرپرست فعلی این وزارت خانه،مهدی نیازی را پر کند،تنها با معجزه می تواند خودروسازی کشور را به ساحل امن برساند.در غیر این صورت باز هم باید با این مسائل مواجه شود.چرا که بازگشت آرامش به بازار،کاهش قیمت ها،افزایش تولید به عوامل زیادی نیاز دارد که اصلی ترین آنها شامل کاهش نرخ ارز ،تورم و کاهش تنش های بین المللی است.بنابراین از وزیر جدید هم نمی توان انتظاری زیادی داشت و او هم فاطمی امین دیگری خواهد شد.

نویسنده : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟