سمت و سوی بازار خودرو با قیمت های جدید شورای رقابت

سه شنبه - 19 اردیبهشت 1402

پیشرانه – قیمت های جدید خودروهای بخش خصوصی حالت دوگانه ای ایجاد کرده است؛ مصرف کنندگان‌ خوشحال و تولید کنندگان نگران شده اند. سمت و سوی بازار خودرو با قیمت های جدید شورای رقابت به کدام جهت کشیده خواهد شد.

پیشرانه – قیمت های جدید خودروهای بخش خصوصی حالت دوگانه ای ایجاد کرده است؛ مصرف کنندگان‌ خوشحال و تولید کنندگان نگران شده اند. سمت و سوی بازار خودرو با قیمت های جدید شورای رقابت به کدام جهت کشیده خواهد شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، لیست جدید شورای رقابت با نحوه قیمت گذاری محصولات تولید کنندگان بخش خصوصی، واکنش های متفاوتی به همراه داشته است.قیمت بسیاری از خودروها،نه تنها بسیار کمتر از آنچیزی است که خودروسازان فکر می کردند بلکه این کاهش از حد تصور خود مصرف کنندگان نیز خارج است.

از همان ابتدا یعنی زمانی که این شورا ، محصولات مونتاژی و وارداتی را با تشخیص انحصار مشمول قیمت گذاری کرد، شاید باید فکر این روزها را نیز می کردند. یک بحث این است که آیا واقعا در دوران تحریم و تلاش برای افزایش عرضه و تولید ،انحصار معنا پیدا می کند؟ آیا در زمان محدودیت برای انتخاب محصول  در شرایط رقابت  و همچنین عدم ورود به بخش خودروهای اقتصادی،آیا واقعا انحصار ممکن است؟ بحث دیگر این است که  فاصله قیمت این محصولات با بازار به قدری زیاد است که در وهله اول یک شوخی به نظر می رسد.اما با توجه به سخنان سخنگوی شورای رقابت حالا باید آنها را جدی گرفت.

اسماعیل شجاعی به طور مستقیم این لیست را تاپید و یا رد نکرده است.بلکه گفته است که سه شنبه هفته آینده لیست قیمت محصولاتی که در این لیست قرار نگرفته اند منتشر می شود. ضمن اینکه از کاهشی یا افزایشی بودن آن نیز خبر نداده و تنها تاکید کرده است که هر تصمیمی که اتخاذ شود، با توجه به ماهیت و چارچوب قانونی آن باید اجرا شود. بنابراین می توان حدس زد که این قیمت ها قطعی بوده یا اگر کاهشی نباشند،فاصله چندانی با لیست جدید نداشته باشند. در این صورت آیا همانگونه که مدعی هستند بازار با قیمت های جدید هماهنگ و شیب نزولی پیدا می کند؟ یا باید در انتظار اتفاقات دیگری باشیم؟

آیا ممکن است همانگونه که متصور هستند با کاهش قیمت،تزریق خودروهای وارداتی صفر و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی به بازار شوک وارد شده و قیمت شکسته و از وضعیت حال حاضر خارج شود؟ آیا این بازار خودرو با توجه به جایگاهی که در کسب سود و حفظ ارزش دارایی پیدا کرده است،به سرعت از تقاضا خالی شود؟ در این میان قصد بررسی درستی یا نادرستی نحوه محاسبه و نوع قیمت گذاری مطرح نیست، بلکه قصد بررسی تصور این نهاد فراقوه ای و تحلیل آنها برای کنترل بازار است.بازاری که وضعیت امروزش نتیجه سیاست گذاری و دخالت های مستقیم و غیر مستقیم است.در این شرایط کاهش قیمت خودرو و فراهم شدن دسترسی برای تعداد بیشتری از مردم به طور طبیعی مورد پسند و یک خواسته همگانی است.اما آیا واقعا امکان پذیر هم هست؟

با این حال همچنان این مساله مطرح است که آیا واقعا امکان پذیراست؟

به نظر می رسد که شورای رقابت قصد دارد مشکل اصلی بازار را با کاهش قیمت ها برطرف کند.یعنی می خواهد که با پائین قرار دادن قیمت خودروها،از ارزندگی آنها کاسته و مقدمات رکود داد و ستد و سپس کاهش قیمت در آنها را فراهم کند.

در ظاهر این کار به شدت به نفع مردم خواهد بود.ولی واقعیت این است که قیمت های امروز بازار ارتباط چندانی به خودروسازان ندارد.بلکه بازار خودرو تابعی از تصمیمات و اثر گذاری مسائلی خارج از این صنعت است.به طور طبیعی خودروسازان هم مانند تمام جامعه خواستار کاهش نرخ ارز و قیمت تمام شده هستند.ولی اینکه بازار خودرو چرا به این روز افتاده است،ارتباطی به این صنعت ندارد. در واقع اصلی ترین علت را باید تحریم ها جست و کرد.

بنابراین اگر قیمت ها را پائین تر قرار بدهند،تنها مقدمات کاهش تولید را فراهم کرده اند.یعنی همین برنامه های که به منظور حمایت از مردم و شکست قیمت خودرو در بازار در نظر گرفته، به شدت بر علیه مردم خواهد بود.یعنی باز هم عدم تعادل عرضه و تقاضا  بیشتر،قیمت ها بالاتر و بالاتر می روند.آیا در این شرایط قدرت خرید افراد عادی جامعه به شدت کاهش پیدا نخواهد کرد؟ بنابراین پرسش اصلی این است که آیا واقعا شواری رقابت قصد حمایت از مردم را دارد؟

نویسنده مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟