برق شادی در چشمان چینی ها با ممنوعیت واردات خودروهای کره ای

چهارشنبه - 20 اردیبهشت 1402

پیشرانه – بازار خودرو گویا قرار نیست به این زودی ها رنگ آرامش ببیند و حالا باید شاهد برق شادی در چشمان چینی ها با ممنوعیت واردات خودروهای کره ای نیز باشد.

پیشرانه – بازار خودرو گویا قرار نیست به این زودی ها رنگ آرامش ببیند و حالا باید شاهد برق شادی در چشمان چینی ها با ممنوعیت واردات خودروهای کره ای نیز باشد.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، اتفاقات عجیب و غریب و اخبار غیر قابل باور این روزها حسابی کام بازار خودرو را تلخ کرده است.ممنوعیت واردات خودروهای کره ای باعث بیشتر شدن این تلخی شده است.
بر اساس شنیده ها به زودی تغییرات جدید آيين‌نامه واردات خودرو اعلام خواهد شد.در نسخه جدید تعرفه ها افزایش یافته اند.سقف ۲۰ هزار یورو به ۳۵ هزار یورو خواهد رسید و واردات خودروهای کره ای نیز ممنوع خواهد شد.
البته این ممنوعیت به درخواست اولیه وزارت امور خارجه انجام شده است.حالا چرا در شرایط فعلی بازار این موضوع مطرح شده ،به نوبه خود تعجب آور بوده و جای پرسش دارد. یعنی اگر قرار بود مانندفرانسوی ها با آنان رفتار شود،باید در پائیز سال گذشته و در پی اظهارات مقامات ارشد این کشور در امارات واکنش نشان می دادند.اما مشخص نیست که چرا در این زمان این درخواست مطرح شده است.
انگونه که شنیده می شود وزارت امور خارجه طی نامه ای به شورای عالی امنیت ملی درخواست ممنوعیت خودروهای کره ای را مطرح می کند.این شورا موضوع را برای بررسی به وزارت صمت می سپارد که آنها خواسته وزارت خارجه را اجابت و ممنوعیت واردات خودروهای کره ای را اعلام می کنند.
با این تفاسیر باید شاهد تحولات جدید در بازار خودرو باشیم.اما به نظر باید با تنوع و کاهش قیمت محصولات وارداتی هم خداحافظی کنیم.
پیشتر واردات خودروهای آمریکایی و انگلیسی ممنوع بود. خودروهای فرانسوی هم که تا اطلاع هم ثانوی اجازه ورود به ایران را ندارند و حالا کره ای ها هم به این لیست اضافه شده اند.در واقع فعلا کسی با خودروهای ژاپنی،آلمانی و ایتالیایی کاری ندارد.البته در صورت افزایش حجم واردات آنها،بازهم بازار در اختیار چینی خواهد بود.
البته هنوز به طور رسمی دلایل مطرح شدن این درخواست از سوی وزارت خارجه با توجه به ماهیت غیر رسمی این خبر به طور علنی مشخص نشده است.اما شاید خواسته اند که با این کار آنها را از حضور در بازار ایران محروم کنند.اگر با این طرز فکر اقدام کرده اند که مشخص می شود نه بازار ایران را می شناسند و نه از جایگاه کره در اقتصاد جهان خبر دارند.ضمن اینکه این رفتار نشان میدهد که این وزارت خانه،با اقتصاد کشور و شرایط آن نیز آشنا نیست.
در داقع می توانستند که از واردات به عنوان فرصتی برای دریافت مطالبات استفاده کنند.اما در هر صورت آنجه باید اتفاق می افتاد نشد.حالا کسب و کار نمایندگان محصولات کره ای در ایران به شدت به مخاطره خواهد افتاد.یعنی نه تنها سرمایه گذاری های صورت گرفته بلااستفاده شده و بخشی از آن نیز از بین خواهد رفت ،بلکه بازهم همانند سال ۹۷،شاهد تعدیل نیروی کار در این بخش از بازار خواهیم شد.
نکته فریبنده این تغییرات در افزایش سقف واردات است.یعنی احتمالا این گونه متصور هستند که هر چند خودروهای کره ای نمی آیند اما با سقف ۳۵ هزار یورو می توان خودروهای بسیار باکیفیت تر و لوکس تر از کره ای وارد کرد.
کاش تصمیم گیران این گونه طرح ها،پیش از اخذ تصمیم نهایی کمی فکر کنند و به شعور مردم احترام بگذازند.
به بیان دیگر هر چند می توان خودروهای ژاپنی و آلمانی بهتر و بروز تری وارد کرد،ولی یا افزایش سقف تعرفه ها ،می توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت.آیا هدف از واردات افزایش عرضه به منظور شکست قیمت ها نبود؟
در این شرایط دقیقا بامحدودیت هایی که از پیش وجود داشت و تغییرات اخیر،غیر اقتصادی بودن قیمت خودروهای اقتصادی مشخص است که هدف افزایش درآمد است.اما طبق معمول پای مردم را به میان می کشند.یعنی به نام مردم و به کام حاکمیت اقتصادی .
البته همزمان شدن این دو موضوع نیز به نوبه خود قابل تامل است.پس از لیست آشوبگر قیمت خودروهای مونتاژی،سخنگوی شورای رقابت واردات خودروهای صفر را یکی از عوامل رقابت اعلام کرد.هر چند از نظر تیراژ واردات و تولیدات محصولات کره ای با چینی ها اصلا قابل قیاس نیستند .اما با توجه به زیرساخت هایی که در کشور دارند،نزدیک ترین رقیب آنها به شمار می آیند.این در حالی است که اصلا توان رقابت حداقل در کوتاه مدت با چینی ها را ندارند.البته احتیاط شرط عقل است و پیشگیری بهتر از درمان.به نظر می رسد که در این مساله متولیان جانب احتیاط را رعایت کرده و پیشگیری کرده اند.وقتی دولت کره به بهانه تحریم مطالبات کشور را پرداخت نمی کند اجازه سهم بردن از بازار خودروی ایران را از دست خواهد داد.

نویسنده ؛مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟