آیا ممنوعیت ها خودرو را ارزان می کند؟

شنبه - 23 اردیبهشت 1402

پیشرانه – این روزها بازار خودروی کشور با توجه به قیمت های جدید خودروهای مونتاژی اعلامی از سوی شورای رقابت٬آبستن حوادث زیادی است اما به نظر می رسد برخی سازمان ها قصد دارند با ایجاد محدودیت ها بازار را کنترل کنند.آیا ممنوعیت ها خودرو را ارزان می کند؟

پیشرانه – این روزها بازار خودروی کشور با توجه به قیمت های جدید خودروهای مونتاژی اعلامی از سوی شورای رقابت٬آبستن حوادث زیادی است اما به نظر می رسد برخی سازمان ها قصد دارند با ایجاد محدودیت ها بازار را کنترل کنند.آیا ممنوعیت ها خودرو را ارزان می کند؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ٬ سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان به زعم خود٬برای جلوگیری از افزایش قیمت ها دستور العمل جدید صادر کرده است تا قیمت ها با توافق اتحادیه نمایشگاه داران درج شود.

دستور العمل سازمان حمایت

طی جدیدترین دستوری که از سمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان صادر شد، پلتفرم های خرید و فروش خودرو از این به بعد تا اطلاع ثانوی، حق ندارند قیمتی فراتر از آن چه توسط اتحادیه نمایشگاه داران تعیین شده را برای خودروها درج کنند.

طی این ابلاغیه قیمت خودروهای صفری که در این پلتفرم ها آگهی می شوند یا باید هم قیمت با آن چه اتحادیه اعلام می کند باشد و یا کمتر از آن، در غیر این صورت باید به صورت توافقی نمایش داده شوند تا به قول خودشان جو بازار به هم نریزد.

در ادامه متن این ابلاغیه آمده که آگهی خودروهای صفری که توسط اتحادیه مشخص نشده اند هم باید به صورت توافقی نمایش داده شوند. برای مثال خودروی صفری مانند تیبا که دیگر تولید نمی شود و اتحادیه نیز قیمتی برایش اعلام نمی کند، باید به صورت توافقی باشد. از طرفی جهت درج قیمت آگهی خودرویی مانند پژو پارس صفر که همیشه در لیست اعلامی اتحادیه است، قیمتش یا باید با آن چه سایت اتحادیه (www.uead.ir) اعلام کرده یکی باشد، یا کمتر از آن، در غیر این صورت به صورت توافقی نمایش داده می شود.

طی این دستور، قیمت تمامی خودروهای کارکرده نیز دیگر نباید درج شوند و واژه توافقی، از این به بعد جای قیمت ریالی آن را خواهد گرفت.

این دستور در حالی ابلاغ شده است که به نظر می رسد که سازمان حمایت واقعا در فضای پیشا اینترنت به سر می برد. یا اینکه به قدری به قدرت و قوت رسانه ها و پلتفرم ها ایمان دارد که آنها را دلیل گرانی خودرو می داند. در این صورت بهتر نیست آنها مسئولیت بهبود اوضاع بازار را بر عهده بگیرند؟
آیا سازمان حمایت از عوامل موثر بر گرانی خودرو بی خبر است؟ یا صرفا با تکیه بر دیدگاه جزیره ای موجود٬صرفا خواسته است که رفع مسئولیت کرده باشد؟ آیا قیمت ها با این دستور و یا دستورات مشابه کاهش خواهند یافت؟ آیا به حال این نوع دستورات و یا عملکردهای مشابه از سوی سایر سازمان ها و نهادها اثر گذار بوده است؟ آیا با تا به امروز٬قیمت گذاری های دستوری منجر به نتیجه شده است ؟ آیا زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی نتیجه این نوع تصمیم ها و دستورات نبوده است ؟ آیا در بازاری که به دلایل مختلف هر روز شاهد ورود تقاضاهای سفته محور هستیم٬ این نوع دستورها توان مقابله با آنها را دارد؟
در واقع به نظر می رسد که سازمان حمایت باید توان و انرژی خود را در جای دیگری خرج کند. مشخصا منظور شورای رقابت است.شورایی که در هماهنگی با آن قیمت ها مشخص می شود.
در این شرایط مشخص نیست که آیا این نهاد قصد دارد که رد خود را از ماجرای قیمت های جدید پاک کند یا واقعا فکر می کند با این راه و روش های می تواند بازار را کنترل کند؟

اما در هر صورت نه این دستور بلکه هزاران دستور٬ابلاغیه و تنبیه و توبیخ نه تنها راه به جایی نخواهد برد٬بلکه با توجه به جذابیت های رانتی موجود در بازار٬باعث خلق راه های جدید خواهد شد. حالا هر چه قدر که متولیان و مسئولان سعی کنند با ضرب و زور مانع از افزایش قیمت ها شوند٬باز هم بازار مسیر خود را طی می کند.تجربه سال های اخیر نشان داده است که هیچ کدام از دخالت های دستوری نه تنها نتیجه بخش نبوده ٬بلکه باب جدیدی برای استفاده از مواهب رانت و دلالی باز کرد است.آیا تنها راه ارتباطی و گرفتن قیمت از طریق پلتفرم ها و رسانه ها است ؟ این پرسش را سازمان حمایت باید جواب بدهد.

نویسنده : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟