آینده تولید خودرو برای دولت اهمیتی ندارد

پنجشنبه - 1 تیر 1402

پیشرانه -شرایط و وضعیت تولید خودرو در کشور به گونه‌ای است که به نظر دستی قصد هدایت تمام مسیرها به خودروهای دست دوم را دارد.

پیشرانه -شرایط و وضعیت تولید خودرو در کشور به گونه‌ای است که به نظر دستی قصد هدایت تمام مسیرها به خودروهای دست دوم را دارد.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، وزیر سابق صمت با فروش در سامانه یکپارچه تعهد زیادی برای خودروسازان ایجاد کرد و فشار سنگینی روی آنان آورد.
بسیاری از آنان ناخواسته وارد این سامانه شدند. شورای رقابت هیچ راه فروش دیگری باقی نگذاشته بود. از یک سو خودروسازان توان قیمت‌گذاری را از کف دادند و از سوی دیگر اختیار فروش و انتخاب روش‌های فروش از آنان گرفته شد.
این در حالی بود که خودروسازان هر کدام روش و شیوه های فروش خاص خود را دارند. هر کدام از آنها متناسب با بازار، رقبا، قیمت ها و ضریب نفوذ به گونه‌ای اقدام به تعریف استراتژی می کنند که بتوانند اهداف برنامه ریزی شده شرکت را محقق کنند.
قیمت‌گذاری هم یکی دیگر از ابزارهای رقابت بود که توسط شورای رقابت سلب شد. در واقع این شورا نقش فریب افکار عمومی را به عهده گرفته است؛ چرا که مصرف کننده و تولید کننده نقش بسیار کمرنگی در وضعیت امروز بازار دارند.
به بیان ساده غیر از تحریم‌ها، ریشه بخش عمده‌ای از این مشکلات را باید در تصمیم های اقتصادی و رویکردهای سیاسی جست‌و‌جو کرد.
با این حال آنگونه که از شرایط امروز تولید‌کنندگان بر می‌آید، اوضاع و احوال مناسبی ندارند. هر چند گزارش تولید دو ماه ابتدایی سال جاری وزارت صمت، نشان از رشد و افزایش تولید دارد.
اما این تولید بر مبنای موجودی انبارهایی صورت گرفته است که در نیمه دوم سال گذشته سفارش گذاری شده بودند.
حالا اما خودروسازان با بلاتکلیفی همراه شده اند، جو روانی جامعه علیه آنان است، بهارستان نشین‌ها به طور مستقیم آنان مخاطب قرار داده و مسبب وضع امروز می دانند. وزارت صمت نیز نگاه چندان مثبتی به آنان ندارد و خلاصه تمام شواهد علیه آنان است.
اما این حجم از فشار ناشی از دستپاچگی و بی‌برنامگی نمی تواند باشد. باید تمام راه‌ها و مسیرها به گونه‌ای طراحی شوند که به خودرو های دست‌دوم برسد.
در این صورت نتیجه بازی برای مجلس و دولت برد برد خواهد بود. حال اینکه چه بر سر تولید خواهد آمد گویا نسبت به اهدافی که از واردات به ست می‌آید ،اهمیت چندانی ندارد.

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟