چرا خودرو گران است آقای سیاهکلی!

یکشنبه - 4 تیر 1402

پیشرانه – اخیرا یکی از نمایندگام مجلس پرسیده است که چرا خودروگران است؟ البته به نظر؛ وی دلیلش را می‌داند اما محض اطمینان بار دیگر به طور کلی دلیل این گرانی را برای آقای سیاهکلی بازخوانی می کنیم.

پیشرانه – اخیرا یکی از نمایندگام مجلس پرسیده است که چرا خودروگران است؟ البته به نظر؛ وی دلیلش را می‌داند اما محض اطمینان بار دیگر به طور کلی دلیل این گرانی را برای آقای سیاهکلی بازخوانی می کنیم.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در خانه ملت گفت: خودروهای چینی که در ایران عرضه می‌شود قیمت واقعی‌اش ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است، با قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان وارد و در بازار ۳ میلیارد تومان می‌فروشیم.
لطف‌الله سیاهکلی، اضافه کرد: این از کدام قاعده حکمرانی تبعیت می‌کند، مردم از تفاوت قیمت خودرو در داخل ایران و خارج مطلع هستند، چرا ما اینجوری هستیم؟
سوالی که این عضو کمیسیوم صنایع مجلس مطرح کرده است نه تازگی دارد و نه دیگر تعجب آور است.
این سوال فقط تاسف آور است و بار دیگر یادآوری می‌کند که هنوز اقتصاد کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.
این اوضاع و احوال تنها مختص بازار خودرو نیست و آشفتگی، گرانی، ارز و تورم در تمام بازارها و صنایع از خرد و کلان و بزرگ کوچک وجود دارد.
گرانی هر روز رکوردهای جدیدی ثبت میکند. این رکوردها بستگی به بازار و نوع تقاضا دارد. به عنوان مثال مسکن و اجاره بهایی که مستأجران را به خاک سیاه نشانده است.
اما در جواب اقای سیاهکلی چه باید گفت؟ معیار حکمرانی را خود ایشان که در یکی از نهادهای مهم حاکمیتی عضویت دارد باید پاسخ بدهد.
اما چرا خودرو گران است؟ گذشته از برخی عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده مانند عوارض ۴۰ درصدی قطعات، انواع اقسام عوارض و مالیات، این قیمت ها واقعیت امروز اقتصاد کشور هستند.
اقتصادی که مردم به دلیل کاهش قدرت پول ملی نمی‌توانند چشم انداز مثبتی تصور کنند. اقتصادی که توانایی بانک‌هایش توان جذب نقدینگی سرگردان را ندارد. بورسش نتوانسته است آنچنان که باید دوباره اعتماد سرمایه های جدید را جلب کند.
در واقع مساله اصلی در عدم کنترل بازار است. بازاری که تا امروز ابزارهایی که حاکمیت در نظر گرفته است،نتوانسته اند درست عمل کنند.
بنابراین باید دید ریشه اصلی گرانی خودرو در کجاست؟ چرا خودرویی که با قیمت هایی کمتر از یک میلیارد (با استناد به گغته های سیاهکلی) عرضه می‌شوند،چگونه به بالای دو میلیارد می‌رسند؟
این در رحالی است که خودروسازان طی سال‌های اخیر مشمول قیمت گذاری بوده‌اند.
بنابراین دلیل این گرانی تقاضای بازار است.تقاضاهایی که با انگیزه های متفاوت وارد بازار خودرو شده و می شوند،دلیل اصلی است.
برخی با دیدگاه مصرفی و برخی با دیدگاه دلالی در این بازار حضور دارند. اما در هر حال باعث افزایش فشار بر طرف عرضه هستند.
عرضه نیز هنوز توان پوشش بازار را ندارد. اقتصاد کلان کشور نیز پیام مثبتی ارسال نکرده است.
در این فضا مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند. برای همین است که آنها را تبدیل به کالا می‌ کنند. در واقع ریسک حضور در این بازارها را به بازارهای مالی رسمی ترجیح داده‌اند.
در این شرایط به نظر می‌رسد که اگر عرضه‌ها ازجهات گوناگون، واردات و تولید بیشتر هم شود، باز هم نمی‌توان توقع داشت که قیمت‌ها به مدار سابق برگردند.
اگر مسئولان واقعا قصد چنین کاری را دارند بیش از هز جیز باید بدانند که علت اصلی این وضعیت دو بخش دارد، تحریم و تفکر اقتصاد دستوری.
در این میان به نظر می‌رسد عادی شدن روابط با دنیا و دستیابی به توافق بسیار قابل تصور و پذیرش تر از تغییر دیدگاه اقتصادی حاکم است.
با این تفکر آیا می توان انتظار ارزان شدن خودروهای بازار را داشت؟

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟