بازار خودرو، اولویت اصلی وزیر صمت جدید

جمعه - 9 تیر 1402

پیشرانه – علی‌آبادی در حالی جانشین فاطمی امین شده است که وضعیت چندان مناسبی پیش رو ندارد. اما با توجه به جو روانی ایجاد شده به نظر می‌رسد بازار خودرو، باید اولویت اصلی وزیر صمت جدید باشد.

پیشرانه – علی‌آبادی در حالی جانشین فاطمی امین شده است که وضعیت چندان مناسبی پیش رو ندارد. اما با توجه به جو روانی ایجاد شده به نظر می‌رسد بازار خودرو، باید اولویت اصلی وزیر صمت جدید باشد.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ،پس از حواشی و گمانه زنی‌های فراوان سرانجام علی‌آبادی توانست از میان گزینه های متعدد راهی مجلس شده و رای اعتماد نمایندگان خانه ملت را اخذ کند. یعنی بعد از نزدیک به دو ماه از برکناری فاطمی امین، وزارت صمت دوباره صاحب وزیر شد.
در خلال این مدت، تعرفه واردات مشخص و لایحه واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شد. اما همچنان وضعیت قیمت خودروهای مونتاژی به سرانجام نرسیده است.
در حال حاضر مردم، خودروسازان و حتی خود دولت و نهادهای مرتبط نیز همچنان با این مساله درگیر و بلاتکلیف هستند. از یک سو فروش‌ها در سامانه یکپارچه بدون قیمت قطعی صورت گرفته است و از سوی دیگر خودروسازان حاضر به فروش با قیمت‌های شورای رقابت نیستند. دولتی ها نیز که تمکین کرده اند، جای خالی را از طریق دریافت پول برای استانداردهای اجباری تا حدی پر می‌کنند. واردکنندگان هنوز موفق به عرضه محصولات خود نشده‌اند و مشکل ارز هم که برای تمام فعالان این صنعت وجود دارد. نتیجه تمام این موارد منجر به وضعیت رکود و سرگردانی در بازار خودرو شده است.
این در شرایطی است که به رغم تمام نابسامانی‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد و سایر شاخص‌های اصلی زندگی مانند مسکن، خوراک و پوشاک نیز با گرانی و تورم همراه هستند، خودرو برای جامعه بسیار حساسیت برانگیز شده است. در واقع به نوعی تبدیل به معیار اقتصادی برای مردم و حتی مسئولان شده است. به همین دلیل بسیاری از متولیان تمرکز و تلاش خود را به این موضوع معطوف کرده‌اند.
طی ماه‌های اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس به دفعات درباره خودرو صحبت کرده اند. اخبار مرتبط با خودرو به خصوص قیمت گذاری و روند بازار بیش از سایر اخبار مورد توجه قرار می گیرد.
در همین حال واردات خودرو به عنوان ابزاری برای کنترل بازار و حتی جلب رای و نظر مردم بدل شده است.
در این وضعیت علی‌آبادی به عنوان وزیر صمت جدید راهی ساختمان وزارت شده است. اما طی مدت زمانی که از صدارت وی گذشته، هنوز برنامه‌ها و کارهایی که قرار است انجام بدهد، به صورت عمومی منتشر نشده و تنها حرفی که زده است شکستن انحصار است.
اما با چه ابزاری می خواهد این اقدام را انجام بدهد؟ از کجا می خواهد شروع کند؟ برنامه اش برای تعیین تکلیف خودروسازان چیست؟ بازار خودرو را چگونه می‌خواهد سروسامان دهد؟ با توجه به توقع و انتظاری که وجود دارد، بر اساس چه مکانیزمی می‌خواهد با تولید و واردات خودرو، مقدمات شکست قیمت ها و انحصار را فراهم کند؟
درواقع از یک سو توقع مردم از مسئولان روشن شدن هر چه سریع تر وضعیت بازاراست و از سوی دیگر با توجه به شناخت وی از این صنعت، انتظار می‌رود که با سرعت و دقت بیشتری کارها را پیش ببرد.
در این میان به نظر می‌رسد که وی باید بازار را اولویت اصلی خود قرار دهد. برای این کار نیز نیاز است که وضعیت قیمت ها، تخصیص ارز، واردات و تولید را هر چه زودتر مشخص کند؛ چرا که در حال حاضر تمام طرف های مرتبط با این صنعت بلاتکلیف هستند. هر چه این وضعیت ادامه پیدا کند، کنترل و سخت می‌شود و این مساله می‌تواند علی آبادی را به شدت تحت فشار قرار داده و کار را برای او سخت کند. ضمن اینکه اگر مردم از بازار احساس نارضایتی بیشتری پیدا کنند به همان میزان انتقادها و اعتراضات نیز بیشتر خواهد شد و امکان دارد بعد از مدتی مجلس دوباره وزیر صمت جدید را مورد عنایت قرار دهد.
بنابراین کنترل بازار و بازگرداندن آرمش به آن می‌تواند عیار توانمندی علی آبادی را نشان بدهد و ادامه مسیر را همواره کند.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟