هشدار ارزی تولید کنندگان به امیدواران واردات خودرو

پنجشنبه - 15 تیر 1402

پیشرانه – تعطیلی بعضی از خطوط تولید ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه را نباید دست کم گرفت و همچنین این موضوع را می‌توان هشدار ارزی تولید کنندگان به امیدواران واردات خودرو تلقی کرد.

پیشرانه – تعطیلی بعضی از خطوط تولید ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه را نباید دست کم گرفت و همچنین این موضوع را می‌توان هشدار ارزی تولید کنندگان به امیدواران واردات خودرو تلقی کرد.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، با توجه به بار سنگین و توقعی که از ایران خودرو برای تولید می‌رود، تعطیلی برخی واحدهایش را بابد یک هشدار جدی تلقی کرد. البته این زنگ خطر تنها برای تولیدکنندگان به صدا درنیامده است، بلکه نشان از عمق فاجعه دارد. کمبود ارز طی ماه های اخیر سنگین‌ترین چالش و مشکلی بوده است که تولید کنندگان و قطعه‌سازان با آن مواجه شده اند.
این مشکل از بهمن سال گذشته و به رغم افزایش نرخ ارز ایجاد شد. اما با توجه به در پیش بودن سال جدید و همچنین امید به برطرف شدن آن، اعتراضات زیادی صورت نگرفت و تولید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد.
رفته رفته این چالش برای بسیاری از تولید‌کنندگان و زنجیره تامین به یک بحران تبدیل شد. با گذشت زمان و ادامه تولید(شاید اجبار) از حجم انبارها کاسته شده و می‌شود.اما مساله اصلی این است که ارزی برای ثبت سفارش های جدید در اختیار تولید کنندگان قرار داده نمی‌شود.
آنها حاضر هستند حتی با قیمت های جدید در بازار متشکل یا همان تالار دوم هم ارز خریداری کنند ولی گویا ارزی برای خرید موجود نیست. حالا اینکه ارزهای حاصل از صادرات کجا می رود و چرا عرضه نمی‌شود، مشخص نیست.
در این شرایط بسیاری از خودروسازان نسبت به کاهش تولید در نیمه دوم سال هشدار داده‌اند. حتی برخی خبر از لغو پیش خریدها داده و تکمیل فرایند فروش رو منوط به تامین ارز کرده‌اند.
بازار خودرو پیرو انتظار برای خودروهای وارداتی به رکود فرو رفته و در حال از دست دادن بازار تابستانی خود است. بازاری که به نوبه خود می‌توانست بخش قابل توجهی از تقاضاهای بازار را کم کند. اما فعلا نه تنها خبری از واردات نشده بلکه تولید داخل هم با مشکلات جدی روبرو شده است.
در این شرایط بازار هنوز واکنشی نشان نداده است و به نظر می رسد که تمام توان و تمرکز و انتظار خود را برای خودروهای وارداتی نگه داشته است. البته به گفته مسئولان وزارت صمت، فرایند ترخیص و ثبت سفارش ها در حال انجام است. اما مشخص نیست که چرا تا به حال یک خودروی وارداتی هم پلاک نشده است.
با این حال شور و شوق واردات بازار خودروهای داخلی را از سکه انداخته است و در این هیاهو کمتر کسی به آنان می‌پردازد و یا حتی به خود اجازه می‌دهد درباره آینده بازار فکر کند.
اما اگر برای تامین قطعات خودروهای تولید داخل ارزی نباشد، از چه محل و منبعی می‌خواهند ارز واردکنندگان را تامین کنند. در واقع هدف قانوگذار و دولت از واردات این است که به همراه افزایش تیراژ خودورهای داخلی عرضه و تقاضا را به نقطه تعادل برسانند.
ولی با کاهش تولید آیا واردات به تنهایی می‌تواند جای خالی را پر کند؟ با توجه به روند حرکتی در ورود خودروهای وارداتی، ورود حجم عظیمی از این خودرو به بازار در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.
در عین حال باید در نظر داشت که بازار به چه دلیل به رکود فرو رفته است. بنابراین تعطیلی بعضی خطوط ایران خودرو، تنها مرتبط با تولیدکنندگان نیست، بلکه آتش کمبود ارز دامن وارداتی ها را هم خواهد گرفت. اگر دولت نتواند این مشکل را برطرف کند با هم با کاهش عرضه مواجه می‌شود و به نظر می‌رسد که اینبار سمت تقاضا در بازار خودرو آتش به پا کند.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟