روی خوش مجلس به واردات خودرو

چهارشنبه - 20 اردیبهشت 1402

پیشرانه -مجلس نیز به واردات خودروی کارکرده روی خوش نشان داد و پس از هیات دولت، مجوز این نهاد تصمیم‌گیر نیز مسیر ورود خودروهای دست‌دوم به کشور را هموار کرد.

پیشرانه -مجلس نیز به واردات خودروی کارکرده روی خوش نشان داد و پس از هیات دولت، مجوز این نهاد تصمیم‌گیر نیز مسیر ورود خودروهای دست‌دوم به کشور را هموار کرد.
به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» بدین‌ترتیب لایحه دولت مبنی بر الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو (به صورت دوفوریتی) با محوریت واردات خودروهای کارکرده، با ۱۶۲رای موافق مجلسی‌ها مواجه شد.
براساس مصوبه دیروز مجلس، بررسی لایحه دولت مبنی بر واردات خودروهای کارکرده توسط همه ایرانی‌های واجد شرایط، در دستور کار لوایح دوفوریتی مجلس قرار گرفته و احتمالا به‌زودی در صحن علنی به رأی گذاشته خواهد  شد.
چند هفته پیش و بلافاصله پس از اعلام وصول استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر پیشین صمت، او از ارسال لایحه‌ای دو فوریتی به هیات دولت مبنی بر واردات خودروهای کارکرده خبر داد. طبق این لایحه، هر شهروند ایرانی می‌تواند اقدام به واردات خودروی کارکرده (البته با شرایطی که بعدا در آیین‌نامه مربوطه اعلام خواهد شد) کند.
لایحه موردنظر که در قالب الحاقیه (برای الحاق به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب مجلس شورای اسلامی) تنظیم شده بود، خیلی زود در هیات دولت به تصویب رسید تا قبل از برگزاری جلسه استیضاح فاطمی امین، به مجلس برود. این اقدام دولت البته به‌عنوان یکی از اهداف غیرعلنی لایحه برای تغییر نظر نمایندگان مجلس برای استیضاح فاطمی‌امین تعبیر شد. اقدامی که البته به فاطمی‌امین وفا نکرد و او با رأی قابل‌توجه مجلسی‌ها از وزارت صمت خداحافظی کرد.
اما نکته جالب آنجاست که هرچند فاطمی‌امین از مجلس رأی اعتماد نگرفت، اما لایحه واردات خودروی کارکرده به مذاق نمایندگان مجلس خوش آمد و به دوفوریت آن رأی دادند. گمان می‌رود در آینده نزدیک تصویب این لایحه نیز به وقوع بپیوندد.
بسیاری از نمایندگان از همان ابتدای تشکیل مجلس دوازدهم، به دنبال واردات خودرو بودند و طرح ساماندهی را هم با محوریت همین موضوع تصویب کردند. تصویب این طرح و در ادامه، صدور فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور در بخش خودرو که یکی از مفاد آن آزادسازی واردات بود، سبب شد ممنوعیت ورود خودرو به کشور در بهار سال گذشته پس از چهار سال برداشته شود.
چند ماه بعد، این آیین‌نامه نیز توسط وزارت صمت اعلام شد، با این حال مجلسی‌ها به این قانع نشدند و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق، بند واردات خودروهای کارکرده را در آن گنجاندند. این بند البته در نهایت حذف شد و به نظر می‌رسید فراموش شود، اما وزارت صمت آن را دوباره زنده کرد. حالا باید منتظر ماند و دید واردات خودروی کارکرده سرانجام در مجلس به تصویب می‌رسد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید خواهد کرد یا نه. در صورت تصویب و تأیید، وزارت صمت باید آیین‌نامه مربوطه را تدوین کند. اما سوال مهم آن است که آیا در این آیین‌نامه، همچنان بر واردات خودروی کارکرده توسط همه شهروندان ایرانی و بدون نیاز به کارت بازرگانی مجوز داده خواهد شد یا نظر وزارت صمت به نیابت از خودی‌ها، تغییر می‌کند؟
علت طرح این موضوع، محاسباتی است که پیشتر یکی از رسانه‌های اقتصادی درباره امکان واردات خودرو ازسوی همه شهروندان انجام داد. براساس گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به مسائل و محدودیت‌های موجود به‌خصوص «کمبود ارز» در نهایت تعداد کمی از شهروندان (شاید نهایتا ۲۰۰هزار نفر) مجوز واردات خودروی کارکرده را دریافت خواهند کرد و این به معنای ظهور رانتی دیگر در بازار خودرو خواهد بود.
نوشته :سارا مالکی
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟