بازار آرام در انتظار واردات

سه شنبه - 20 تیر 1402

پیشرانه -بازار این روزهای خودرو تقریبا آرام بوده و برخی از خودروهای با کاهش قیمت همراه بودند. این در حالی است که بازار تشنه واردات است و با آغاز این موضوع می توان شاهد کاهش قیمت ها بود. امروز واردات خودرو مانع قانونی ندارد و تنها منتظر آیین نامه اجرایی آن است.

پیشرانه -ازار این روزهای خودرو تقریبا آرام بوده و برخی از خودروهای با کاهش قیمت همراه بودند. این در حالی است که بازار تشنه واردات است و با آغاز این موضوع می توان شاهد کاهش قیمت ها بود. امروز واردات خودرو مانع قانونی ندارد و تنها منتظر آیین نامه اجرایی آن است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ،  بازار خودرو در روزهای گرم تابستان آرام و تا حدودی ریزش قیمت ها نشان می دهد این بازار در رکود به سر می برد. در روزهای اخیر کاهش قیمت در بین خودروهای داخلی و خارجی به عمق این رکود دامن زده است. البته شاید اصل این موضوع به بحث واردات خودروهای خارجی باز می گردد. دوراقع انتظار برای واردات خودور این بازار را به رکود کشانده است.

درواقع وضعیت بازار در ماه های اخیر به صورتی است که بیشتر متقاضیان واقعی به سراغ خرید خودرو می روند و تقریبا در این مدت جو بازار در مجموع آرام بوده است.

آرامش فعلی بازار یا رکود پیش آمده بیشتر حاکی از آن است که بازار و متقاضیان در انتظار واردات خودرو هستند.  این در حالی است که از نظر قانونی مانعی برای واردات وجود ندارد و بازار بیشتر منتظر آیین نامه و ضوابط برای اجرایی شدن این موضوع است.

البته بازار خودروهای خارجی بیش از خودروهای داخلی به این موضوع واکنش نشان داده است و بین ۱ تا ۲  میلیارد تومان برخی از خودروها با کاهش قیمت همراه شده اند. آن طور که مشخص است بازار چشم انتظار آغاز واردات است و با شروع آن می توان انتظار داشت تا میزان کاهش ها بیش از پیش شود.

اما در حوزه خودروهای داخلی، عامل اصلی برای کاهش قیمت می تواند افزایش تولید باشد تا با بالا رفتن عرضه نمودار قیمت ها نزولی شود. البته فراموش نکنیم در این میان سرمایه ای شدن خودرو یکی عوامل اثر گذار بر افزایش قیمت و برهم خوردن آرامش بازار بود. بی تردید در صورت واردات خودرو و با افزایش عرضه از سوی خودورسازان داخلی، خودرو از کالای سرمایه ای تغییر ماهیت داده و به کالا مصرفی تبدیل می شود. این موضوع می تواند فعالیت دلالان این بازار را کاهش دهد.

تغییر کاربری خودرو توانست بر میزان قیمت ها تاثیر منفی گذاشته و آنها را افزایشی کند اما حالا پیش بینی می شود با آغاز واردات خودرود که احتمالا در سال جاری محقق می شود، بازار خودرو متعادل شده و مصرف کننده نهایی این کالا را با قیمت بهتری خریداری کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟