بازار خودرو به یک میلیون واردات نیاز دارد

دوشنبه - 2 مرداد 1402

پیشرانه – طی ماه های اخیر مصرف کنندگان به قدری چشم انتظار وارداتی ها مانده است که به نظر فراموش کرده اند که بازار خودرو به یک میلیون واردات نیاز دارد. 

پیشرانه – طی ماه های اخیر مصرف کنندگان به قدری چشم انتظار وارداتی ها مانده است که به نظر فراموش کرده اند که بازار خودرو به یک میلیون واردات نیاز دارد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، طی ماه های اخیر موافقان برای تعادل عرضه و تقاضا حساب ویژه‌ای روی خودر‌و های وارداتی باز کرده اند. به عقیده آنان واردات خودرو گره های بسیار زیادی از بازار باز خواهد کرد.
به نحوی که علاوه بر عقب نشینی قیمتی، خودروسازان داخلی  برای اینکه از رقابت عقب نمانند ، مجبور به ارتقای کیفیت و ارائه خدمات بهتر با قیمت های کمتر هستند.
اینکه این گفته تا چه اندازه درست از آب در می‌آید مستلزم آغاز واردات و اثر گذاری بر بازار است.
با این وجود موافقان واردات برای جلب نظر حداکثری به طور خاصی از نحوه قیمت گذاری محصولات مونتاژی و نپذیرفتن خودروسازان خصوصی نهایت استفاده را بردند.
رای و نظر مردم نیز در به کرسی نشستن خواسته آنان که در اصل حق مصرف کنندگان به شمار می آید، نقش زیادی ایفا کرد.
با این حال  این بخش از موافقان واردات صرفا به ورود ‌خودروهای صفر و کارکرده اصرار دارند و تمرکزشان را معطوف به این قضیه کرده اند.
در این میان به نظر می رسد آنچنان در امر واردات غرق شده‌اند که واقعیت امروز این صنعت را فراموش کرده و در مقابل فشار بیش از اندازه به بخش واردات وارد کرده اند.
به بیان ساده اعداد و ارقام نشان می دهد که بازار خودرو طی سال های اخیر دست کم سالانه ۵۰۰ هزار تقاضای انباشته داشته است. به گفته وزیر سابق صمت، فاطمی امین ۱.۵ میلیون تقاضای انباشته در بازار خودرو داریم. به طور میانگین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه هم تقاضای جاری وحود دارد.
با احتساب دو طرح فروش از طریق سامانه فرض کنیم یک میلیون تقاضا از بازار خارج شده است. باز فرض کنیم این تعداد از پیش تولید شده و در انبارها موجود بوده و ارتباطی به تولید امسال خودروسازان ندارد.
در این شرایط حداقل یک میلیون از میزان تقاضای بازار کاسته می شود. با این حساب بازار خودرو برای دسیابی یه نقطه تعادل به عرضه  ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد.
بنا به گفته وزارت صمت برنامه تولید سال جاری برای  یک میلیون و پانصد تا یک میلیون هفتصد هزار دستگاه تنظیم شده است. به رغم مشکلات موجود برای خودروسازان داخلی بازهم فرض کنیم که حالت تولید امسال به یک میلیون و پانصد هزار دستگاه برسد.
در این شرایط برای دستیابی به نقطه مطلوب به یک میلیون خودروی وارداتی نیاز داریم. آیا شرایط برای ورود این تعداد مهیا است؟
به بیان ساده اگر از همین مرداد ماه تمام امکانات لازم برای ورود این خودرو ها فراهم شود، حداقل باید میانگین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودر‌و وارد شود که به طور طبیعی تحقق این امر ممکن نیست. بنابراین به نظر می رسد پیش از وقوع نابهنجاری و تلاطم دوباره در بازار، به طور ساده و صریح مسئولان اقدام به شفاف سازی کنند.
در حال حاضر توقع بازار از واردات سنگین و طاقت فرسا شده است. اما نحوه ورود خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که توان برآورده کردن این انتظارات را ندارد.
بنابراین پیش از آنکه دیر شود باید راهکار مناسب را پیدا کرد. در این صورت نه تولید داخل و نه واردات جوابگو نخواهند بود و مشخص نیست که بازار چه واکنشی خواهد داشت.

نویسنده: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟