آیا سازمان استاندارد مخالف واردات خودرو است؟

چهارشنبه - 4 مرداد 1402

پیشرانه – با توجه به فراهم بودن ورود خودروهای صفر به کشور و عدم صدور مجوزهای لازم برای شماره گذاری این پرسش مطرح می شود که آیا سازمان استاندارد مخالف واردات خودرو است؟

پیشرانه – با توجه به فراهم بودن ورود خودروهای صفر به کشور و عدم صدور مجوزهای لازم برای شماره گذاری این پرسش مطرح می شود که آیا سازمان استاندارد مخالف واردات خودرو است؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، انتظار برای بازشدن قفل گره واردات خودرو به کشور بعد از ۵ سال و در شرایطی رکود بازار ، هر روز گزنده تر از دیروز می شود.
علاقمندان و فعلان بازار هر روز چشم انتظار ورود این خودروها هستند.با این حال غیر از جانگان ها سایپا هنوز شرایط برای عرضه این خودروها فراهم نشده است.ضمن اینکه غیر از یک خودروی تجاری، همچنان واردکنندگان پشت دیوار بلند سازمان ملی استاندارد متوقف مانده اند.
یعنی درست در شرایطی که بازار خودرو پیرو اتفاقات اخیر به شدت دچار رکود و ریزش شده است ، همراهی نکردن سازمان استاندارد با واردکنندگان باعث تعجب و شکل گیری برخی گمانه زنی ها شده است.
البته طی مدت لخیر رئیس این سازمان ، مهدی اسلام پناه از فراهم بودن شرایط برای ورود فوری میلیون خودر‌و خبر داده است. ضمن اینکه هفته گذشته پس از دیدار برخی نمایندگان با وی ، اعلام شد که سازمان ملی استاندارد برای ورود خودر‌های وارداتی همکاری خوبی داشته و نگاه مثبتی هم دارد. همچنین به برندهای مطرح مانند هیوندا و کیا سخت نخواهد گرفت.
پس از انتشار این خبر به نقل از یکی از نمایندگان حاضر در جلسه موجی جدیدی از امید در بازار شکل گرفت. با این حال به نظر می رسد که تمام حرف های اسلام پناه در حد همان حرف بوده است و اثری از همکاری دیده نمی شود.
این در شرایطی است که بر اساس اخبار تا کنون ۵ هزار خودروی کره ای از دو سازنده مطرح این کشور خریداری شده است. تعدادی در راه ایران هستند و بخشی هم پشت دروازه های ورودی کشور ، منتظر اجازه ورود هستند.
اما همچنان موفق به اخذ مجوزها و تائیدیه های لازم نشده اند. همین مساله به نوبه خود پرسش برانگیز است.
از یک سو واردکنندگان گواهی هایی ارائه کرده اند که مورد پذیرش این سازمان است و از سوی دیگر به صراحت دلیل طولانی شدن پروسه صدور مجوزهای لازم برای شماره گذاری اعلام نمی شود.
از یک طرف سازمان استاندارد از همکاری و همراهی با واردکنندگان خبر می دهد و از طرف دیگر بر خلاف قول خود عمل می کند.
در این جا سخن از خودروهای چینی در میان نیست .بلکه در حال حاضر این خودروهای کره ای هستند که از اسفندماه سال گذشته بلاتکلیف مانده اند‌. نکته جالب این است که اروپا به این خودروها مجوز داده است اما هنوز اجازه ورود به ایران را پیدا نکرده اند.
در این شرایط شاید به ظاهر سازمان ملی استاندارد در حال انجام وظایف خود است . اما باید در نظر داشته باشد که این نهاد که نام معاونت ریاست جمهوری را یدک می شود ، هم باعث افزایش انتقاد ها شده است و هم در حال از بین بردن سرمایه و نتیجه تلاش ماه های اخیر واردکنندگان است.
به بیان ساده این سازمان در مسیر ارائه گواهی های استاندارد شفاف عمل نکرده است. به صراحت چیزی را اعلام نمی کند. یعنی مشخص نمی کند که بالاخره خودروهای وارداتی مورد تایید هستند یا نیستند. به همین علت تمام برنامه های واردکنندگان هم متوقف مانده است.
در این شرایط توسعه نمایندگی ها ، برنامه های آموزشی ، سفارش گذاری های جدید و حتی حذب نیروی کار مورد نیاز هم بلاتکلیف و در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
به همین علت است که برخی به طعنه یا واقعی این سازمان را مخالف واردات خودرو می دانند.
جرا که اگر مخالفتی نبود با فراهم بودن شرایط و زمینه های مورد نیاز ، برای صدور مجوزهای لازم برای شماره گذاری این قدر زمان تلف نمی شد.
شاید این سازمان از فقدان متخصص و شاخص های مورد نیاز رنج می برد.
چرا که با توجه به سابقه ، کیفیت و به روز بودن خودروهای مانده در گمرک ، توقف طولانی آنها پشت سد سازمان استاندارد چیز دیگری قابل تصور نیست.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟