رقابت با خودروسازان چینی سخت شد

شنبه - 7 مرداد 1402

پیشرانه – خودروسازان غربی به دنبال کاهش هزینه های خودروهای الکتریکی برای مبارزه با “تهاجم” چین هستند.

پیشرانه – خودروسازان غربی به دنبال کاهش هزینه های خودروهای الکتریکی برای مبارزه با “تهاجم” چین هستند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، خودروسازان غربی در مورد “تهاجم” خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به اروپا نگران هستند و همین امر باعث شد رنو فرانسه (RENA.PA) روز پنجشنبه اعلام کند که قصد دارد هزینه های تولید مدل های الکتریکی خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.
تیری پیتون، مدیر امور مالی این شرکت گفت که بهترین راه برای جلوگیری از رقابت قیمت این است که رنو هزینه های توسعه و تولید خود را کاهش دهد.
در حالی که کاهش ۴۰ درصدی هدف گذاری شده از سال ۲۰۲۷ به بعد است، مدیر اجرایی لوکا دی میو گفت که این گروه به دلیل کاهش هزینه های مواد خام، از نیمه دوم سال جاری شاهد کاهش قابل توجه هزینه های تولید خواهد بود.

ارائه وسایل نقلیه الکتریکی مقرون به صرفه (EVs) به یک اولویت برای خودروسازان در سراسر جهان تبدیل شده است، زیرا تغییر به سمت رانندگی تمیزتر با قیمت های بالایی همراه بوده است که عمدتاً به دلیل هزینه باتری است.

تولیدکنندگان چینی مانند BYD (002594.SZ) و SAIC سرمایه‌گذاری زیادی در این تغییر کرده‌اند و از هزینه‌های پایین‌تر نیروی کار و تامین‌کنندگان محلی باتری استفاده کرده‌اند تا نسبت به بسیاری از رقبا شروع کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت مشاوره اینوف، در سال ۲۰۲۲، خودروسازان چینی ۹ درصد سهم بازار خودروهای برقی اروپا را داشتند که تقریباً دو برابر سال قبل است. و سرعت در حال افزایش است.

مانند سایر سازندگان خودروهای برقی، رنو نیز با فشار فزاینده‌ای از سوی رقیب آمریکایی تسلا (TSLA.O) مواجه است، که در سال جاری چندین بار قیمت‌ها را کاهش داده است، حتی با وجود کاهش قیمت‌ها.

به عنوان مثال، تسلا امسال قیمت نسخه دوربرد مدل Y خود را در ایالات متحده یک چهارم کاهش داد و به ۵۰۴۹۰ دلار رساند.

که داره تاثیر داره به گفته محققان Jato Dynamics، تسلا و MG SAIC بزرگترین برندگان سهم بازار در اروپا در نیمه اول سال جاری بودند.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل خودروساز پژو به فیات استلانتیس (STLAM.MI)، روز چهارشنبه هشدار داد که رقابت با تولیدکنندگان چینی “بسیار بی رحمانه” خواهد بود.

او با توصیف فشار چین به عنوان یک “تهاجم” گفت: “رقابت هزینه آنها ۲۵ درصد علیه ما است. ما باید بجنگیم.”

ما باید از هزینه های خودمان استفاده کنیم تا مطمئن شویم که با قیمت های مقرون به صرفه برای طبقه متوسط خود به سود ادامه می دهیم.”

تاوارس گفت که خودروسازان غربی باید از «سلاح‌های مشابه» رقبای چینی خود استفاده کنند، قطعات را در کشورهای ارزان‌تر تامین کنند و با تامین‌کنندگان باتری که بهترین ترکیب انرژی، هزینه و وزن را ارائه می‌دهند، مشارکت کنند.

او گفت: این بدان معناست که ما باید پیشنهادی ارائه کنیم که به ما امکان می‌دهد خودروهایی مانند سیتروئن C3 را با قیمت ۲۵۰۰۰ یورو یا کمتر به شیوه‌ای سودآور بفروشیم.

خودروسازان غربی که زمانی مسلط بودند، پس از از دست دادن سهم خود در مقابل تولیدکنندگان داخلی، در تلاش هستند تا جایگاه خود را در خود چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، دوباره به دست آورند.

مرسدس بنز (MBGn.DE) روز پنجشنبه گفت که به استراتژی خود پایبند است و وارد جنگ قیمتی برای “خرید” سهم بازار در چین نخواهد شد.

اولا کائلنیوس، مدیرعامل مرسدس، در پاسخ به سوالی در مورد حرکت فولکس واگن (VOWG_p.DE) برای ساخت مدل‌های جدید با شرکای چینی و ایجاد مشترک پلتفرم‌های محلی، گفت که این خودروساز ممتاز با شرکای خود در چین کار می‌کند تا پیشنهادات فناوری خود را با سلیقه محلی تطبیق دهد.

کائلنیوس افزود: “ما وظیفه ایجاد مرسدس بنز آینده را به یک OEM (تولیدکننده) دیگر واگذار نمی کنیم – این وظیفه با ما باقی می ماند.”

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟