سنگین تر شدن بار انتظار در بازار خودرو

سه شنبه - 10 مرداد 1402

پیشرانه – طی یکی دو روز گذشته صحبت های رشیدی کوچی و اسلام پناه امید به واردات را بیشتر کرده است .این امید اما سنگین تر شدن بار انتظار را در پی دارد و نگرانی خاص خود را به دنبال دارد.

پیشرانه – طی یکی دو روز گذشته صحبت های رشیدی کوچی و اسلام پناه امید به واردات را بیشتر کرده است .این امید اما سنگین تر شدن بار انتظار را در پی دارد و نگرانی خاص خود را به دنبال دارد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه » ، معطل ماندن خودروهای وارداتی و دلایلی که عنوان می شود حجم سنگینی از انتقادها را متوجه سازمان ملی استاندارد کرده بود.
پیشتر نیز این موضوع منجر به برگزاری جلسه ای میان رئیس این سازمان و برخی نمایندگان مجلس شده بود.
پس از ان دیدار اعلام شد که شایعات مطرح درباره این سازمان صحت نداشته و نگاهشان مثبت و همسو با مردم ارزیابی شد.
ضمن اینکه از آندجلسه مشخص و تایید شد که استانداردهای کشور های حاشیه خلیج فارس ، چین ،هند و حتی عراق هم مورد پذیرش این معاونت ریاست جمهوری است.
حتی رشیدی کوچی که از حاضران جلسه با اسلام پناه بود به نقل از وی اعلام کرد که این سازمان برای برندهای خاص مانند کیا و هیوندا سخت گیری خاصی نخواهد داشت. ضمن اینکه اگر وارد کننده ای برای واردات با برندی مذاکره کرده است، ارائه اسناد و مدارک ارئه شده طی یک هفته بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.
با این حال طی دو سه روز گذشته اخباری مبنی بر شکست واردات توسط سازمان استاندارد یا مرجوع شدن خودروهای وارداتی سردرگمی و ترس خاصی در بازار ایجاد کرد.
به نظر می رسد همین مساله رئیس این سازمان را به دیدار از گمرک اسلامشهر و ترخیص مشروط یک هزار و ۱۳۳ دستگاه چانگان کرد.
هر چند در این دیدار سازمان استاندارد رسانه های منتقد را از لیست همراهان حذف کرد.با این حال معاون رئیس‌جمهور با تکرار و تاکید بر حرف های گذشته از امادگی و همکاری کامل این سازمان برای صدور مجوز های لازم برای ترخیص از گمرک و شماره گذاری خبر داد.
اسلام پناه همچنین با اشاره به بسته تسهیل واردات در قالب ۴۷ بند شفاف گفت : شرایط را برای واردات خودرو به نحوی رقم زده ایم که میلیون ها خودرو می تواند فورا وارد کشور شود و این موضوع در واقع تسهیل گری واردات است و هیچ مانع تراشی از سوی سازمان استاندارد برای صدور مجوز واردات خودرو وجود ندارد.
البته به رغم تمام این صحبت ها وی به نکته ای اشاره کرد که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
اسلام پناه با اشاره به اینکه تعدادی از خودروهای وارداتی مجوز لازم را گرفته و از گمرکات ترخیص شده اند ، گفت : حال ممکن است بابت قیمت یا مسائل دیگر هنوز راهی بازار نشده اند،اما ما وظیفه خود را انجام داده ایم.
نماینده مردم مرودشت ،ارسنجان و پاسارگارد هم با بیان اینکه اگر دولت می خواهد کمکی کند روی کاهش تعرفه به مردم کمک کند گفت: فکر می کنم اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد خیلی زود اولین محموله های خودروهای نو و کارکرده یعنی اوایل شهریور وارد کشور شود.
یعنی به رغم تمام اخبار مثبت و خوشایندی که از سوی سازمان استاندارد و مجلس تاکید و اعلام شده است ، هنوز به طور قطع زمان ورود این خودروها مشخص نیست.
به بیان دیگر بازار در حالت سکون قرار گرفته است و روز به روز بر سطح توقع و انتظاراتش افزوده می شود.
در این شرایط چرا به صورت شفاف و رسمی زمان و یا دلیل تاخیر گفته نمی شود به نوبه خود اثر منفی داشته و با شکل گیری سوء ظن به انجام این کار شده است.
البته ورود برندهای جدید همچنان روزنه های امید را باز گذاشته است. اهداف درآمدی دولت هم دلیلی دیگر برای به سرانجام رسیدن واردات خودرو است. با این حال هر چه زمان عرضه بیشتر شود ، به همان اندازه فشار بیشتر و بیشتر خواهد شد. اینکه بازار این فشار را چگونه تخلیه می کند و چه تاثیری بر قیمت ها دارد،مانند زمان ورود خودر‌های وارداتی مشخص نیست و نقطه تاریک همین جا است.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟