تزریق آرامش در رگ های سیستم رانتی بازار خودرو

سه شنبه - 17 مرداد 1402

پیشرانه – در حالی که به نظر می رسید به زودی عرضه خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد، ضرورت انتقال فناوری باعث تزریق آرامش در رگ های سیستم رانتی بازار خودرو شد.

پیشرانه – در حالی که به نظر می رسید به زودی عرضه خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد، ضرورت انتقال فناوری باعث تزریق آرامش در رگ های سیستم رانتی بازار خودرو شد.

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، پس از مدت تلاش برای عبور از باتلاق سازمان ملی استاندارد، سرانجام با ورود مجلس و افزایش فشارها بر این نهاد دولتی، مجوز نهایی برای برخی خودروها صادر شد.
یکشنبه هفته گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد با حضور در گمرکی که چانگان های سایپا در آن نگهداری می‌شد به طور مشروط با خروج آنها موافقت کرد. همچنین مجوز دو مدل از خودر‌وهای کیا کوشا خودرو نیز صادر شد.
پیرو آن اسلام پناه با تاکید بر همراهی از فراهم شدن زمینه های تسهیل ورود فوری خودروی وارداتی خبر داد. ضمن اینکه علاوه بر اعلام پذیرش استانداردهای کشورهای خلیج فارس، چین، هند و حتی عراق تاکید کرد، که اگر مدارک و مستندات کامل تحویل داده شود، ظرف ۲۴ ساعت مجوزهای لازم از سوی این سازمان صادر می‌شود.
پیش‌تر نیز به نقل از وی عنوان شده بود که نه تنها برای خودروهای برند مانند کیا و هیوندا سخت گیری خاصی نخواهد شد بلکه اگر شرکتی برندی آماده واردات دارد با ارایه اسناد لازم، ظرف یک هفته تکلیف را روشن خواهند کرد.
پس از عبور از این سازمان و همسو و مثبت تلقی شدن نگاه آن، یکی از نمایندگان مجلس از ورود اولین محموله ها در اینده نزدیک خبر داد. رشیدی کوچی با اشاره به اینکه اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد گفت: اولین محموله ها به زودی فکر کنم اول شهریور وارد بازار خواهند شد. وی همچنین بیان کرده بود که مردم تا این خودروها را در خیابان ها نبینند، حرف ما را باور نخواهند کرد.
در این شرایط به نظر می رسد با ابلاغیه جدید سازمان توسعه تجارت هنوز راه درازی برای اینکه مردم واردات را باور کنند وجود دارد.
روز گذشته (۱۶ مرداد ۱۴۰۲) همراه با انتشار لیست کامل واردکنندگان مشخص شد که آنها برای ارائه اسناد و مدارک لازم بایت انتقال فناوری یک ماه، فقط یک ماه فرصت دارند و در غیر این صورت مجوز آنها باطل خواهد شد.
اینکه تا چه اندازه واردکنندگان توانایی انتقال فناوری دارند و چه اندازه شرکت های نادر حاضر به همکاری هستند یک بحث است. اینکه چرا درست در آستانه ورود وارداتی ها به بازار این الزام ابلاغ شد، یک بحث دیگر.
اما نکته مهم آشفته شدن خیال مصرف کنندگان و آرامش و آسایش سیستم رانتی و دلالی است.
چرا که احتمالات جدیدی به وجود خواهد آمد.
به بیان دیگر بسیاری از افرادی که از هفته گذشته آگهی فروش داده بودند، پیرو این خبر و احتمال تاخیر در تزریق این خودروها به بازار، دیگر فروشنده نخواهد بود و برای تعیین تکلیف و مشخص شدن سمت و سوی بازار دست نگه می دارد. شاید فردا هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد و خبری تکمیلی بساط گمانه‌زنی‌ها جمع کند. اما در بازاری که تا کنون با خبر بالا و پایین شده و رفتاری هیجانی دارد، قطعا تاثیر گذار خواهد بود.
با کاهش و کنسل شدن آگهی های فروش، بسیاری از این افراد به طور غریزی به سمتی حرکت می‌کنند که جریان جدید شکل گرفته است و این حرکت مانند همیشه ناگهان سرعت خواهد گرفت. هر چند هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است و از تاخیر در ورود خودروهای وارداتی حرفی به میان نیامده است.
با این حال باید در نظر داشت که بازار ساکت و آرام ماه های اخیر تنها به دلیل اعتماد از ورود خودروهای وارداتی، بی تحرک مانده است.
اگر احساس کند تمام این خبرها و انتظارها پوچ پوچ و بیهوده بوده است، بدون تردید گرمای تابستان را به آتش سوزان تبدیل می‌کند و در این آتش تنها سیستم رانتی و دلال محور است که نمی سوزد و در سایه سودهای باد آورده به ساحل امن پناه می‌برد تا خبری دیگر منفعتی جدید بیاورد.

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟