آیا از ثبت سفارش خودروهای برقی باید نگران بود ؟

دوشنبه - 30 مرداد 1402

پیشرانه – درحالی که تامین ارز برای واردات و حتی تولید به اصلی ترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور بدل شده است به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد فعالان این صنعت شاهد تغییر اولویت واختصاص ارز به واردات خودروهای برقی شوند. آیا از ثبت سفارش خودروهای برقی باید نگران بود؟

پیشرانه – درحالی که تامین ارز برای واردات و حتی تولید به اصلی ترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور بدل شده است به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد فعالان این صنعت شاهد تغییر اولویت واختصاص ارز به واردات خودروهای برقی شوند. آیا از ثبت سفارش خودروهای برقی باید نگران بود؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  ، خودروسازان همچنان برای تامین ارز با چالش‌های جدی مواجه هستند؛ آنها برای تامین نیازهای خود باید از ارزهای حاصل صادرات یا ارز دیگر صادرکنندگان استفاده کنند.
اسم دیگر این استفاده را می‌توان توافق میان طرفین گذاشت. با توجه به قیمت‌های بازار و تورم و عدم ثبات قیمت‌ها به طور نرمال صادرکننده حاضر به فروش ارز به نرخ تالار دوم نیست. خودروساز هم برای اینکه بتواند چراغ تولید را روشن نگه داشته و به ایفای تعهدات بپردازد، باید با صادرکننده توافق کند.
دراین خصوص برخی شینده‌ها حاکی از خرید و فروش ارز دو نرخی است. با توجه به حساسیت ها هیچ سند و مدرکی در این مورد وجود ندارد؛ ولی با این حال حواشی حکایت از ارز دو نرخی دارد.
ضمن اینکه پیش از ارسال این نامه هم خودروسازان برای تامین منابع ارزی مورد نیاز با مشکل مواجه بودند. همچنین طی ماه های اخیر،پیش از ارسال نامه ارزی به آنها تخصیص پیدا نکرده بود. بنابراین در این شرایط برای تامین و فروشنده ارز باید با چالش جدید دست و پنجه نرم کنند.
در این شرایط معاون وزیر صمت از ثبت سفارش خودروهای برقی خبر می دهد. منطقی در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف ثبت سفارش گفته است: جهت اطلاع ثبت سفارش خودروهای برقی هم آغاز شده است؛ ضمن اینکه واردات خودرو نو و کارکرده در یک مسیر قرار دارد.
با این حال با توجه به وضعیتی که هم اکنون وارد کنندگان دارند به نظر می‌رسد که مسیر خودروهای نو و دست دوم به زودی از هم جدا خواهد شد.
وزارت صمت با توجه به پیشینه وزیر صمت و همچنین حمایت رئیس جمهور به طور ویژه حرکت به سمت خودروهای برقی را آغاز کرده است. واردات خودروهای دست دوم هم که به شدت از سوی بخش عمده‌ای نمایندگان مجلس، حمایت و پیگری می‌شود.
در این میان به رغم انتشار خبر ترخیص تعداد دیگری از خودروهای مانده در گمرک بازهم به نظر واردات خودروهای صفر با دست انداز مواجه خواهد بود.
در این وضعیت به نظر می‌رسد که برخی نگرانی‌ها بابت واردات خودروهای صفر کیلومتر وجود داشته باشد. از یک سو به دلیل تعلل و تاخیر بیش از حد باعث بروز چنین مسائلی است اما از سوی دیگر وزارت صمت می‌داند که باید هر چه سریعتر تکلیف عرضه خودروهای وارداتی را روشن کند.
دیگر زمان خبر درمانی گذشته است. هر چند ۱۰۰۰ دستگاه النترای دیگر به مجموع خودروهای وارداتی افزوده و چانگان هم شماره گذاری شده است؛ اما تا زمانی که این خودروها عرضه و به خیابان ها نیایند، کسی واردات را باور نخواهد کرد.
در هر صورت حرکت به سمت خودروهای برقی را می‌توان به فال گرفت؛ با این حال پیش از آن باید بازار ابتدا به تعادل و حرکت در مسیر افت قیمت ها برسد تا خودروسازان داخلی هم فرصت کافی برای پیوستن به جمع تولیدکنندگان خودروهای برقی را پیدا کنند.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟