بازار خودرو آماده افزایش قیمت های جدید ؟

دوشنبه - 20 شهریور 1402

پیشرانه- رصد بازار خودرو از سردی داد و ستدها و رکود خبر می‌دهد؛ اما طی روزهای اخیر زمزمه گرانی مجدد خودروهای تولید داخل باعث حرکت‌های صعودی بازار شده است. آیا بازار خودرو آماده افزایش قیمت‌های جدید شده است؟

پیشرانه- رصد بازار خودرو از سردی داد و ستدها و رکود خبر می‌دهد؛ اما طی روزهای اخیر زمزمه گرانی مجدد خودروهای تولید داخل باعث حرکت‌های صعودی بازار شده است. آیا بازار خودرو آماده افزایش قیمت‌های جدید شده است؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  ،طی ماه‌های اخیر بازار خودرو با رکود همراه شده است. بر عکس سال های گذشته نشانی از نشاط و گرمی داد وستدها دیده نمی‌شود. اصلی‌ترین دلیل هم چشم انتظاری بازار برای ورود خودروهای وارداتی اعلام می‌شود.

این موضوع هر چند بازار را با رکود همراه کرده اما در عین حال نسبت به اخبار و مسائل تاثیر گذار بدون واکنش نمانده است. مانند واکنشی که به خبر احتمال افزایش قیمت مجدد محصولات ایران خودرو و سایپا نشان داده است.

چندی پیش دبیرانجمن خودروسازان اعلام کرد: “قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اختیار شورای رقابت قرار داده شده، افزایش قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان است.”

به گفته وی بنابر محاسبات صورت‌گرفته باید بین ۳۵ تا ۳۸درصد، قیمت خودروها افزایش یابد؛ رشد قیمتی که سازمان حمایت تایید کرده اما شورای رقابت در این مورد تعلل می‌کند.

در مقابل مدیر روابط عمومی شورای رقابت با انتقاد از اینکه براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند به تسنیم گفت: اولویت امروز شورای رقابت تعیین تکلیف قیمت محصولات جدید است.

سپهر دادجوی توکلی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت، اظهار داشت: هنوز هیچ نامه و لیست قیمتی از سوی مراجع تصمیم گیر به این بخش ارسال نشده و به نوعی بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد.

وی با انتقاد از اینکه براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند، گفت: براساس این دستورالعمل شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود اما این امر به این معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا می کند.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت، تصریح کرد: اولویت امروز شورای رقابت تعیین تکلیف قیمت محصولات جدید است.

وی با بیان اینکه برخی گمانه زنی ها در مورد تصمیمات شورای رقابت برای قیمت خودرو آنهم بدون اطلاع فقط بازار خودرو را ملتهب خواهد کرد که این موضوع مصرف کنندگان را دچار مشکل می‌کند.”

در این وضعیت به طور معمول افزایش قیمت ها در بازار باید متوقف می‌شد؛ اما به نظر می‌رسد تجربه تکیه بر حرف های شورای رقابت برای برخی از خریداران چندان خوشایند نبوده است. این موضوع چند بار تکرار شده است که تغییر قیمت خودروهای مونتاژی را می توان به عنوان یکی از مثال های نغز این موضوع بیان کرد. اواسط اردیبهشت ماه شورای رقابت لیست جدید قیمت محصولات مونتاژی را اعلام کرد. از همان ابتدا نیز مشخص بود که بر خلاف ادعا، قیمت های چندان محصول کار کارشناسی نبوده‌اند. بعدها مشخص شد که مبنای محاسبه نیمه اول سال ۱۴۰۱ بوده است. اعتراض و انتقادهای صورت گرفته از سوی خودروسازان در ابتدا مورد پذیرش واقع نشد و در همین حال شورای رقابت به جد پای کار ایستاده بود و بر قیمت های اعلام شده اصرار و پافشاری می‌کرد. اما در اولین ماه تابستان، با پذیرش اشتباه، قیمت ها اصلاح شد. در این میان برخی از متقاضیان بنا بر قیمت های قبلی اقدام به خرید از سامانه خودرو کرده بودند. با انتشار لیست جدید و فاصله ایجاد شده، بخشی از آنان با اعتراض از خرید خود منصرف شده و انصراف دادند.

علت اصلی تمام این مسائل هم اشتباه شورای رقابت بود. این گونه مسائل باعث شده است که مردم دیگر توجهی به حرف های این نهاد نداشته باشند.

به نظر می رسد یکی از دلایل رشد قیمت های طی روزهای اخیر نیز ریشه در این موضوع داشته باشد.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟